På fredag ble «Nasjonal vedkveld» sendt på NRK2 over 12 timer, og mange engasjerte seg på sosiale medier.
Vedkvelden føyer seg bare inn i rekken av flere maratonsendinger på NRK de siste årene, og interessen ser ikke ut til å avta.
Da Hurtigruten – minutt for minutt satte rekord og havnet i Guiness rekordbok som verdens lengste direktesending, fikk programmet mye internasjonal oppmerksomhet, og vant også en pris for beste originale TV-konsept.
- Se også: Nasjonal vedkveld
- Se også: Hurtigruten – minutt for minutt
Internasjonal interesse
Mannen bak konseptene er Rune Møklebust, programsjef i NRK Hordaland, er fornøyd med tilbakemeldingene han har fått på konseptet.
– Det har vært overraskende stor interesse for vedkvelden, også fra utlandet. Reuters ringte, og jeg var direkte på BBC radio 5 på natta under sendinga, sier han til NRK.no.
«Nasjonal vedkveld» ble gjennomsnittlig fulgt av 60.000 mennesker, men hele 976.000 var innom programmet fredag kveld. Programmet hadde en periode en seerandel på over 13 prosent – betraktelig høyere enn NRK2s gjennomsnitt som årlig ligger på rundt 5 prosent.
– Med vedkvelden kombinerte vi en tankemåte og en annerledes måte å lage TV på, med et tema som mange nordmenn er opptatt av, sier Møklebust.
Nasjonal vedkveld er det femte programmet i rekken av «sakte-TV» som har vært sendt på NRK siden 2009. Det etterfulgte minutt for minutt-seriene Bergensbanen, Hurtigruten, Telemarkskanalen og sist Nordlandsbanen.
- Les også: Eksporterer Hurtigrute-suksessen til utlandet
- Les også: Dette er hjernene bak Hurtigruten
- Les også: 2,5 millioner så Hurtigruten
En typisk «nachspiel-idé»
Ideen om å lage minutt for minutt-programmer oppstod bare plutselig, og Møklebust kalle det en typisk «nachspiel-idé».
– Vi holdt på å lage dokumentarer om Bergensbanen, og da dukket ideen om å filme hele turen opp. Alle lo først, og sånne ideer har en tendens til å dø ut fort. På samme måte som hvis man kommer opp med noe lurt på nachspiel, det virker ikke alltid like bra dagen etter. Men denne ideen besto «edrutesten», og kom seg gjennom de kritiske spørsmålene, sier han.
Konseptet minutt for minutt var dermed skapt, og Bergensbanen rullet over TV-skjermen i 2009.
– Etter at Bergensbanen var solgt inn, kom vi på nye ting. Ideen om Hurtigruten dukket opp den kvelden Bergensbanen var sendt, sier Møklebust.
Hurtigruten – minutt for minutt var en enda større suksess en Bergensbanen, og engasjerte hele landet. Den vant flere priser, og en 12-timers redigert versjon er sendt i de nordiske landene.
– En amerikansk produsent har også redigert en timelang versjon som er sendt på de fleste allmennkringkasterne i USA.
- Les også: Bergensbanen ble helgens store snakkis
- Les også: Nordlandsbanene kan bli neste minutt for minutt
Hva blir det neste?
«Sakte-TV» har vært en stor suksess, og Møklebust er klar på at det vil komme flere programmer av samme type.
– Vi har ingen konkrete planer ennå, men vi har mange ideer på blokka, og har fått flere tips fra publikum, sier han.
Ikke alle har vært like gode, og blant «ideene» som har kommet inn nevner han blant annet «å se maling tørke», og E6 på tvers. Et program som hadde vært over på maks 15 sekunder. Nå ønsker Møklebust innspill og ideer fra publikum til neste program i sjangeren.
– Det kan være helt andre ting enn reise, og vi så i fjor at grunnideen vår også passer til andre ting, som laksesendingen vi hadde i juni, sier han.
- Hva ønsker du å se «minutt for minutt»? Kom med dine forslag til programmer i kommentarfeltet under!