Hopp til innhold

Edruelig fortalt om ulovlig innvandrer

«Velkommen» handler om mennesker med ulovlig opphold og et fremmedpoliti som forsøker å straffe franske hjelpere. Filmen er fransk, folkelig og folkekjær, mener denne anmelder.

«Velkommen»

Firat Ayverdi som Bilal og Vincent Lindon som svømmeinstruktøren Simon.

Foto: Foto/Copyright: AS FIDALGO

5 stjerner

«Velkommen» er en ironisk tittel. Filmen forteller om en kurder i Calais. Han er en i massen av nye folkevandrere som har dårlige livsbetingelser hjemme, blir smuglet inn i EU av mellommenn med næringsvett, og deretter forsøker å bevege seg fra ulovlig opphold i et land til et annet i håp om at livet stabiliserer seg til slutt.

Vår manns drivkraft til å krysse kanalen til England, er en kvinne fra hjembyen i Irak. Hun reiste til England med sine foreldrene for tre år siden. De to unge rakk ikke å finne ut av ting før de ble adskilt, men begge vet at de burde møtes for å se og føle på det.

«Velkommen»

Den 17 år gamle kurderen Bilal har vært ulovlig innvandrer i Europa i over tre måneder.

Foto: Foto/Copyright: AS FIDALGO

Å holde pusten

Den store dramatikken ligger i de små detaljene. Når folkevandrerne smugles som blindpassasjerer i lastevogner, må de trekke plastposer over hodet for at kontrollørene ikke skal kunne måle seg frem til menneskelig utpust i luften der inne mellom pallene. Metoden krever noen liv.

Vår transport avsløres fordi vår kurder ikke klarer å holde pusten. Han og de andre blir igjen prisgitt sivilt ulydige, franske hjelpere.

En hjelper er svømmeinstruktør, og her åpner det seg en ny mulighet. Han kan trene noen måneder og deretter svømme usett over kanalen. Men han får vite at noen har prøvd før - og at ingen har lykkes.

«Velkommen»

Bilal vil svømme over den engelske kanalen for å møte igjen kjæresten som er emigrert til Storbritannia.

Foto: Foto/Copyright: AS FIDALGO

Utfallet er ikke det interessante. Vi er opptatt av prosessen. For veien frem eller tilbake, eller hvor den ender, reflekterer en masse alminneligheter og særegenheter som er typiske for vår tid blant mennesker som har hus, klær og mat, og de som ikke har det.

Tillitsvekkende

Filmen handler ikke om politikk. Den handler om menneskene som lever med og under politikken og omstendighetene.

«Velkommen» er tillitvekkende. Det er den fordi de sentrale skuespillerne overbeviser og fordi filmuttrykket er nøkternt. Det er store følelser involvert. Naturligvis er det.

Men vi synes ikke filmen bruker det emosjonelle, eller misbruker det, for å trykke på våre følelser. Vi synes ikke at filmen påvirker. Derfor blir vi påvirket.

«Velkommen»

For å nå sitt mål får han hjelp av fransk svømmeinstruktør.

Foto: Foto/Copyright: AS FIDALGO

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters