Hopp til innhold

– Det vil bli den dyreste filmen med norske regissører noensinne

Pirates of the Caribbean 4 hadde budsjett på over 1,4 milliarder kroner. Filmeksperter tror Pirates of the Caribbean 5 kommer til å bli den dyreste norskregisserte filmen noensinne.

Pirates of the Caribbean

Johnny Depp har hatt hovedrollen i de fire foregående filmene i Pirates of the Caribbean-sagaen. Nå skal han jobbe med norske Espen Sandberg og Joachim Rønning. Her sammen med «Kaptein Barbossa», spilt av Geoffrey Rush.

Foto: Peter Mountain / Ap/NTB Scanpix

Ifølge Hollywood Reporter er det de to norske regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning som skal regissere den femte «Pirates of the Caribbean»-filmen, med Johnny Depp i hovedrollen.

Filmpolitiets Birger Vestmo er ikke i tvil om at dette kommer til å bli den dyreste norskregisserte filmen noensinne.

– Det vil bli det tidobbelte eller tjuedobbelte av det Sandberg og Rønning er vant til fra før. Jeg tror helt klart det vil bli den dyreste filmen med norske regissører noensinne, sier Vestmo til NRK.no.

Pirates of the Craibbean-filmene har vært millionmaskiner i USA i snart et tiår. Ifølge Box Office Mojo hadde den siste filmen i rekken budsjett på 250 millioner dollar, altså over 1,4 milliarder kroner. Filmen spilte inn rundt 6 milliarder kroner verden over.

Sandberg og Rønning: – Vi gleder oss

Espen Sandberg og Joachim Rønning (h)

Espen Sandberg og Joachim Rønning har fått ansvaret for å regissere en av de største franchisene i Hollywood. Budsjettet blir etter sigende i milliardklassen.

Foto: LUCAS JACKSON / Reuters

Sandberg og Rønning er veldig glade for muligheten de nå får.

– Dette er en stor mulighet for oss til å jobbe med de største skuespillerne og produsentene i Hollywood, formidler de til NRK.

– Pirates of the Caribbean er av den type film vi vokste opp med og som inspirerte oss til å bli filmskapere. Nå vet vi hva vi skal gjøre de to neste årene – og vi gleder oss, forteller regissørene.

– Kan knapt få større jobber i Hollywood

Birger Vestmo - Filmpolitiet

Filmpolitiets Birger Vestmo.

Foto: NRK / Erlend Laanke Solbu

Filmeksperten er sikker på at denne regissørjobben vil bety store ting for duoen.

– Dette er kjempestort. De kunne knapt fått en større jobb i Hollywood. Det å bli signert til Pirates 5 gjør at de sannsynligvis vil få store navn og store jobber.

– Hvis ikke det blir en flopp er dette ikke en døråpner, det er en portåpner.

Vestmo har fulgt norsk film i en årrekke, og mener de senere årene har vært en gigantisk opptur. Det gjelder både for norsk film her til lands, og for norske regissører og skuespillere i utlandet.

– Nå har vi vært inn i en norsk bølge i noen år, der Hollywood er på jakt etter nytt talent. Skandinavia har vært hett en stund nå. Det ser vi blant annet ved å se på suksessen til Harald Zwart og Tommy Wirkola. Det kan være blaff, men det kan også være at vi har vært flinke til å få frem nye regissører.

Men han mener fortsatt norske filmaktører i utlandet har noe å bevise.

– Dette er per i dag en liten norsk bølge. Så får vi se om den blir større. Det skader i hvert fall ikke at vi har norske regissører på pirates 5.

Kulturminister Hadia Tajik er stolt over regissørene.

– Det er en flott anerkjennelse at Espen Sandberg og Joachim Rønning har fått dette oppdraget. Det viser at norsk film holder internasjonalt høyt nivå, og jeg vil tro at Oscar-nominasjonen til Kon Tiki har vært et viktig utstillingsvindu for de to regissørene, skriver hun i en e-post til NRK.no.

– Har ligget lenge i kortene

Kjetil Lismoen

Ansvarlig redaktør i Rushprint, Kjetil Lysmoen.

Foto: Rushprint

Redaktør i filmbransjebladet Rushprint, Kjetil Lismoen, er ikke overrasket over at Sandberg og Rønning skal få regissere Pirates-filmen.

– De er blitt lagt merke til i Hollywood lenge før Kon-Tiki. Allerede i 2000 slo de gjennom med en Budweiser-reklame sendt under Super Bowl, og de regisserte jo også Bandidas med etablerte stjerner (Salma Hayek og Penélope Cruz, journ.anm.). Så det har jo ligget lenge i kortene at de ville ende opp med en amerikansk studiofilm.

Han tror også at budsjettet til filmen vil bli stort.

– Det ser jo sånn ut, uten at jeg kan bekrefte det. Men jeg tipper at denne filmen vil ha større budsjett enn Harald Zwart noensinne har hatt.

Han tror at ved å arbeide med en slik merkevare, som Pirates-filmene er, kan det gi dem en større posisjon i Hollywood.

– Hvis dette går bra, kan det gi dem en posisjon de ikke har nå. Det er ofte slik at har man hatt en stor suksess gir det større frihet neste gang, da gjerne med større kreativ frihet.

Er det en gulltid for norske regissører vi nå er vitne til?

Jeg tror skandinaviske film og tv-serier har gjort at man har åpnet øynene for hva som foregår her, så det er nok ikke tilfeldig at det skjer nå.

– Samtidig tror jeg ikke vi skal ha for store forhåpninger. De får jo jobbene fordi de er regissører, ikke først og fremst fordi de er norske. Det finnes jo også noen norske regissører som Pål Sletaune og Hans Petter Moland som har takket nei til Hollywood tidligere.

– Det vi ser nå er er at det er en del regissører som lager kommersielle sjangerfilmer i Norge som får tilsvarende tilbud i USA.

Inger Merete Hobbelstad

Filmkritiker og journalist Inger Merete Hobbelstad.

Foto: Alexander Fredriksen / NRK
– De er leiesoldater

Filmkritiker og journalist Inger Merete Hobbelstad stiller seg i rekken av filmfolk som er imponerte over signeringen, men mener Pirates-filmene har tapt seg.

– Siden film nummer én, som er veldig god, har Pirates tapt seg. Etter den første ville skaperne gi publikum mer, uten egentlig å ha noen idé om hva de ville gi. Fra et kommersielt ståsted har filmene vært veldig gode, siden de har tjent veldig mye penger, men de har blitt dårligere og dårligere.

Hun tror heller ikke Sandberg og Rønning har altfor mye de skal ha sagt, når det kommer til hvordan filmen kommer til å bli.

– De er leiesoldater i denne produksjonen. Dette er franchisejobbing, og produsenter som vet hva de vil ha. Men det virker jo som det er det storslagne som interesserer dem, så jeg tror alle er fornøyde her.

Filmkritikeren mener uansett at regissørduoen står i en gunstig posisjon.

– Om denne filmen kommer til å bli bra har mye med manus å gjøre, ikke så mye med Sandberg og Rønning. Men de står i en gunstig posisjon, for folk forventer ikke at den kommer til å bli bra.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters