Det er på Oslo Lufthavn Gardermoen at kaffegiganten skal åpne sitt første norske utsalg.
Filialen på flyplassen skal etter planen åpne i begynnelsen av 2012. Kafeen blir på 200 kvadratmeter, og vil ligge i ankomsthallen.
– Norge har verdens høyeste forbruk av kaffe per innbygger, og det representerer en stor mulighet for Starbucks, sier Rich Nelsen, adm. dir. for Starbucks Europa, Midtøsten og Afrika, i en pressemelding.
Satsingen skjer gjennom servicekjeden SSP. Ønsket er å etablere Starbucks-utsalg på flere flyplasser og jernbanestasjoner i Norge.
– Vi skal ta pulsen på det norske markedet, og finne potensialet når vi åpner dørene på Gardermoen, sier kommunikasjonssjef Carol Pucik i Starbucks til Dagens Næringsliv.
– De vil slite på gateplan
Samfunnsforsker Erling Dokk Holm ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo har skrevet doktorgrad om kaffebarkulturen.
Da Starbucks tidligere i år fortalte om sin
mente forskeren at kjeden må kjempe hardt for å lykkes.– Starbucks vil slite hvis de ønsker å gå inn på gateplan i Oslo, Bergen og Trondheim. De beste lokalene er allerede tatt, og Starbucks serverer dårligere kaffe enn ledende norske kaffebarer som Kaffebrenneriet og Stockfleths, sa han.
Dokk Holm mener at de eneste stedene kjeden kan være konkurransedyktig er inne på kjøpesentre eller flyplasser.
– De kan godt konkurrere mot kafeer som Upper Crust på Gardermoen eller hybridkiosker som Deli de Luca inne på et kjøpesenter, men de må jobbe hardt for å lykkes i konkurranse med de beste norske kaffebarene, sier han.
– Fascinasjonen kan forsvinne
Starbucks er verdens største kaffekjede, med 16.700 utsalg i over 50 land. Selskapet omsatte for nesten ti milliarder dollar i 2009.
– De er flinke til å tilpasse kaffesmakene til det lokale markedet, og servere kaffe raskt til folk i farta, sier Dokk Holm som forklaring på kjedens suksess.
Dokk Holm tror vår entusiasme rundt kjeden vil dale hvis den nå blir et vanlig skue her til lands.
– Kaffe er noe eksotisk, og en duft av den store verden. Det å besøke en Starbucks har symbolisert at man er en vellykket deltaker i globaliseringen. Den fascinasjonen forsvinner hvis vi kan få samme opplevelse her hjemme, sier samfunnsforskeren.
LES OGSÅ:
Hør den USA-baserte statsviteren Hilde Restad fortelle historien om Starbucks i samtale med Radioselskapet-programleder Nina Stensrud Martin: