Hopp til innhold

Netflix' premierefilm buet ut under filmfestivalen i Cannes

CANNES (NRK): Filmen «Okja» var kontroversiell allerede før den premieren under filmfestivalen i Cannes. Enda verre ble det da teknikken sviktet.

okja

IKKE TEKNIKKEN MED SEG: Skuespiller Tilda Swinton spiller en av hovedrollene i Netflix' film «Okja». Ironisk nok sviktet teknikken da strømmegiganten skulle vise filmen for Cannes-publikummet.

Foto: Kimberly French / AP

Kresne filmjournalister i Cannes luktet en skandale fredag morgen, da pressevisningen av Netflix-filmen Okja måtte stanses etter 8 minutter på grunn av tekniske problemer.

Grunnen var ifølge The Hollywood Reporter at filmen ikke hadde riktig format for kinolerretet. Både toppen og bunnen av bildet var borte, skriver nettsiden.

Slike tekniske tabber er svært uvanlig på filmfestivalen i Cannes, der alle visninger blir nøye testkjørt natten før, med teknisk utstyr og personell som skal være førsteklasses.

Likevel gikk det feil med «Okja», som riktignok ble startet i riktig format til slutt, men da hadde det allerede gått 20 minutter siden oppsatt tid, noe som kaster en skygge over både filmens avgjørende pressevisning, og dens rykte i Cannes.

Krangler med franske kinoer

Den tekniske svikten kommer på toppen av en allerede veletablert misnøye mot filmen.

For første gang er to Netflix-filmer om bord i den celebre hovedkonkurransen om Gullpalmen.

Science fiction-filmen «Okja», regissert av sørkoreanske Bong og med skuespillere som Tilda Swinton og Jake Gyllenhaal, er én av filmene.

At strømmegiganten er med i den ærverdige hovedkonkurransen, blir møtt med skepsis av flere, blant annet festivalens juryleder – den spanske regissøren Pedro Almodóvar.

Da filmfestivalen åpnet, onsdag 17. mai, sa han at det ville være et stort paradoks dersom den gjeveste prisen gikk til en film som ikke kan vises på kino.

Netflix har nemlig nektet å vise både «Okja» og «The Meyerowitz Stories» på franske kinoer, fordi reglene tilsier at de ikke kan vises på nett før tre år etter de har blitt vist på kino.

Will Smith forsvarer Netflix

will smith vinker under filmfestivalen i Cannes

JURYMEDLEM: Will Smith under åpningen av filmfestivalen i Cannes onsdag 17. mai.

Foto: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

Pedro Almodóvar har møtt motstand fra andre i juryen.

Skuespiller Will Smith hedret Netflix under åpningen av festivalen, og sa også at det ikke var noen konflikt mellom strømming og kino-titting.

– Jeg har tre barn hjemme. De er på kino to ganger i uken, og ser Netflix utenom. Det er ingen konflikter mellom strømming og kinobesøk. Noen filmer vil de se på stort lerret for å bli blåst over ende. Noen filmer vil de se på Netflix. Det er to ulike visningsformat. Faktisk er Netflix en berikelse, for de får oppleve filmer og filmskapere de ellers aldri ville oppdaget.

Han la ikke skjul på at han var uenig med jurylederen:

– Jeg ser fram til å slå hånden i bordet og være uenig med Pedro Almodóvar. Jeg ser fram til en god juryskandale, fortalte Will Smith til fransk TV da festivalen åpnet.

Mens Netflix-sjefen Reed Hastings har anklaget det franske film-etablissementet for å vende Netflix ryggen, så har en av strømmetjenestens mest profilerte skuespillere valgt å tale kinoenes sak.

– Vi blir kritisert akkurat nå fordi vi ikke har hatt dette mediet før. Men kinoene vil alltid være førstevalget. Jeg synes det er dårlig at folk ser film på telefonene sine. Det er ikke realt overfor filmmakerne, sier Robin Wright, som spiller Claire Underwood i «House of Cards», ifølge Ap.

Regissøren bak «Okja», Bong Joon Ho, tar kontroversen med stor ro, ifølge Variety.

– Alle filmer blir til slutt arkivert på DVD, Blu-ray og andre digitale medier etter en periode med kinovisninger. Siden det er alle filmers livssyklus, tror jeg ikke en film finansiert av Netflix spiller en stor rolle for meg som filmskaper, sier han.

Claire Underwood

ROBIN WRIGHT: Kvinnen som spiller Claire Underwood i «House of Cards» mener film er best på kino.

Foto: David Giesbrecht / Netflix

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters