– 22. juli er et traume vi som nasjon kommer til å bære med oss inn i evigheten, sier Håkon Bleken.
Den kritikerroste billedkunstneren står foran bildet han har malt i et forsøk på å uttrykke noe rundt det som skjedde på Utøya i sommer.
– Det er for forferdelig. Å snakke om det er umulig. Det er derfor jeg har forsøkt å male det, sier Bleken.
Åpner to utstillinger
Kunstneren fra Trondheim er godt over 80 år, men har ingen planer om å pensjonere seg.
Denne uka åpner han ikke mindre enn to utstillinger, som han har jobbet med de to siste årene.
- Les også:
En utstilling av Blekens kulltegninger åpner torsdag i Kunsntnerforbundet. Fra lørdag av kan du se maleriene hans i Galleri Brandstrup.
Bare ett av maleriene handler om 22. juli. Men fellesnevneren for alle bildene er melankoli, forklarer kunstneren.
– Forvirret tid
– Det har litt med tiden å gjøre. Vi lever i en forvirret tid, med mye krig og elendighet.
Bleken mener det er viktig å uttrykke følelser rundt 22. juli også gjennom kunsten.
– Når noe slikt skjer er det er først og fremst sorg man blir fylt av. Kunsten er viktig som en del av sorgarbeidet.
Tvang seg fram
Bildet tvang seg fram, forklarer Bleken, og forteller at han har forsøkt å formidle det demoniske i handlingen. Men det var slett ikke enkelt å få følelsene til å komme fram på lerretet.
– Det er en famling etter å finne noe som skal uttrykke det du er på jakt etter, uten at man helt vet hva det er. Slik er det alltid, men særlig med et bilde som er så fryktinngytende følt.
Bleken er kjent for å være en kunstner som trekker politikk inn i verkene sine. Men arbeidet med dette bildet var annerledes.
– Det er noe ganske annet å male bilder som har helt klare motiver. Dette er mer uklart. Inntrykket overgår utrykkskraften, og det er vanskelig å forholde seg til det.
Sterkt samfunnsengasjement
Blekens samfunnsengasjement er tydelig i flere av verkene som stilles ut nå.
– Jeg forsøker å uttrykke angsten og det uhyggelige i vår tid, det fremmedgjorte, sier Bleken.
Han mener kulltegningene egner seg best til å uttrykke disse temaene.
- Les også:
– Når du velger teknikk har du allerede gjort et valg når det gjelder hva det skal være. Bruker man sort/hvitt får det fram en nakenhet, et nakent liv, en naken tilværelse. Det er sjelden jeg får fram lystige temaer i kulltegningene.
– Går nedover
Det er generelt få lystige temaer i Blekens bilder. Så ser heller ikke Bleken spesielt lyst på samfunnsutviklingen.
– Når det gjelder grusomheter og kynisme har det gått jevnt nedover, synes jeg. Verden virker mer fremmedgjort nå enn tidligere, avslutter Bleken.
Hør radiodokumentaren «Billedkunstneren og tingene – Håkon Bleken»