Hopp til innhold

Satser på bokstrømming for de minste

Abonnementstjenester for bøker har så vidt begynt å se dagens lys. Noen stiller seg fortsatt skeptiske til trenden, men det stopper ikke det lille elektroniske forlaget Propell fra å satse på denne nye måten å tilby litteratur på.

Propell forlag

Sammen med produsent Dag von Krogh Bunkholt (ikke avbildet) utgjør praktikant Tobias de Graaf (t.v.), daglig leder Per Harald Borgen og utvikler Sindre Aarsaether (t.h.) Forlaget Propell.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

– Vi vil bygge ut hele opplevelsen ved å fylle på med nytt innhold hele tiden: lærebøker, spill, sanger, eventyr. Det er uendelige muligheter her, sier en entusiastisk Per Harald Borgen til NRK.no.

Han er daglig leder i det helelektroniske forlaget Propell, som nå er klar med Norges første abonnementstjeneste for strømming av barnebøker.

«Netflix» for barn

Strømmetjenester som Spotify, YouTube og Netflix har for lengst revolusjonert måten vi konsumerer musikk, film og tv-serier på. Det siste året har bokbransjen forsiktig begynt å få øynene opp for trenden.

Nettstedet Mashable omtalte i fjor Audiobooks som de første til å satse på strømming av bøker for en fast månedspris, og siden har «bok-Spotify» blitt et kjent begrep for å beskrive lignende tjenester.

For noen få uker siden, annonserte bokhandlermagnat Tim Waterstone at han er villig til å satse på strømming, og lanserte tjenesten Read Petite for bransjen under bokmessa i London (det store publikum må vente til høsten).

I Norge var det kun Emviem som inntil nylig hadde konkrete planer om bokstrømming. Nå kaster forlaget Propell seg på bølgen, og blir et av verdens første til å lansere en abonnementstjeneste for digitale barnebøker (en app ved navn «Propell»).

Borgen vil likevel ikke kalle tjenesten for «bok-Spotify».

– Vi foretrekker å sammenligne det med Netflix fordi vi mener at film ligger nærmere barnebøker enn det musikk gjør. Netflix produserer dessuten eget innhold, og det gjør vi også, forklarer han.

– Vi tenker på dette som en «Netflix» for barneunderholdning. Vi er et forlag og vi begynner med å utgi bøker, men vi låser oss ikke til det. Det er ingen grunn til å tviholde på boka og bli værende der.

Per Harald Borgen

Per Harald Borgen og Propell har rukket å gi ut over 20 barneboktitler på totalt 13 språk siden 2011.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Barnebøker må konkurrere med spill

Det helelektroniske forlaget vil utforske mulighetene teknologien kan gi, og de er ikke redd for å bevege seg over grensen mellom bok og spill.

– Jeg tror ikke boka kommer til å dø, men nå ser vi likevel en uheldig utvikling. Før konkurrerte barnebøkene med hverandre i bokhandlene. Når man nå også selger barnebøker i digitalt format, må man samtidig konkurrere med barnespill på AppStore, sier Borgen.

– Siden spill er enklere og mer fristende underholdning, risikerer bøkene å drukne litt. Pluss at en god del av spillene er på engelsk, hvilket betyr at norske barn kanskje ender opp med å spille utenlandske spill i stedet for å lese norske bøker.

Men er det ikke foreldrene som i stor grad bestemmer hva barna laster ned?

– Vår erfaring fra samtaler med foreldre er at barna ikke er så gamle før de begynner å bestemme selv. Treåringer går inn og laster ned app-er, svarer Borgen.

Han tror konsekvensen blir at norske forlag i tiden som kommer må være enda mer åpne for nye impulser.

– Konkurransen er tøff og det er lett å bli hengende etter, sier han, og understreker at en rekke norske forlag, som for eksempel Gyldendal, har lykkes i å lage gode og populære barnebøker i app-format.

Testet tjenesten i barnehage

Under arbeidet med den nye tjenesten, som får en startpris på 49 kroner i måneden, har Propell brukt elevene ved Oslo-barnehagen Margarinfabrikken som betatestere.

– Vi har latt barn mellom tre og fem teste tjenesten. De får leke med nettbrett, trykke på knappene og lese historiene. Det hender at de liker illustrasjoner som vi var på nippen til å forkaste. Det som koster mest å lage, er ikke nødvendig det de liker best. Det er morsomt, forteller Borgen.

Forlaget har fått både støtte fra Innovasjon Norge og penger fra investorer etter å ha vært gjennom betaFACTORY, et program som tilbyr veiledning, mentorhjelp og startkapital til gründere i oppstartsfasen.

Foreløpig er det Borgen og kollegene Dag von Krogh Bunkholt, Sindre Aarsaether og Tobias de Graaf som gjør alt: fra å lage historiene til å utvikle den tekniske løsningen.

I tillegg har de en kollega i USA som jobber med å oversette fortellingene til engelsk.

– Vi skal gi ut alt på engelsk også fordi vi vet at det fortsatt ikke finnes mange abonnementstjenester for barn i verden, og vi vil ligge i teten.

– Vi må bare finne oss i det

Så langt i Norge har ideen om strømming av litteratur blitt møtt med en sunn dose skepsis.

Forfatter og blogger Eirik Newth har sagt at han har « ingen tro på dette ». Kulturkommentator i Aftenposten Vidar Kvalshaug mener utfordringen blir å «hale ut ferskvare fra forfattere og forlag».

– Det blir nok vanskelig å tjene penger i starten. Samtidig ser vi at strømmingstjenester som Spotify og Netflix har blitt kjempepopulære, og er dessuten fruktbare alternativer til ulovlig nedlasting, sier Borgen.

Han understreker at strømmingstjenester har gjort andre ting som bokbransjen kan la seg inspirere av.

– Spotify er ikke lenger bare en app hvor man kan høre på musikk. Du kan høre på radio, du kan oppdage ny musikk, du kan se hva andre hører på, og så videre. Vi vil utforske mulighetene for å gjøre noe lignende med barnebøker, fortsetter han, og legger til:

– Brukerne krever slike tjenester. De vil ha alt på ett sted, og vi må bare finne oss i det.

– Spennende at de prøver

Harald Fougner, Gyldendal

Harald Fougner.

Foto: Privat

NRK.no har snakket med noen av forlagene som gir ut barnebøker i Norge, deriblant Samlaget, Mangschou, Cappelen Damm og Gyldendal. Ingen av dem har konkrete planer om å lansere en lignende tjeneste i nær fremtid.

Harald Fougner, redaksjonssjef for digitale utgivelser i Gyldendal, sier at forlaget også har lyst til å se på nye måter å tilby litteratur på, men kan foreløpig ikke si noe mer konkret om hva slags planer de har.

Håkon Havik i Cappelen Damm

Håkon Havik.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

– Det er uansett spennende og veldig kult at Propell tester ut en abonnementstjeneste. Jeg håper de får det til. Abonnement og strømming er områder som bokbransjen absolutt bør se nærmere på.

Håkon Havik leder Cappelen Damms tjeneste Ordflyt, som tilbyr strømming av lydbøker, men ikke som abonnement med fast månedspris.

– Vi venter til den nye bokloven er på plass før vi eventuelt vurderer å prøve abonnementsløsninger for både barne- og voksenbøker, men vi synes at det som Propell holder på med, er spennende. Vi kommer til å følge nøye med, sier han.

Kulturstrøm

  • «Spillet»-Gullruten stjålet

    TV 2 melder at vinnerne av Gullrute-statuetten for beste konkurransedrevne reality, «Spillet», fikk frastjålet sin gylne pris på etterfesten lørdag kveld.

    Det bekrefter produksjonsselskapet Mastiff.

    – Vi oppbevarte den på et sted hvor bare vi i Mastiff hadde tilgang, og plutselig var den borte derfra. Det er ingen av oss som har tatt den, så da skjønte vi at den hadde blitt stjålet, sier produsent Anja Larsen til TV 2.

    Vinnerne håper synderen tar kontakt og leverer prisen tilbake.

  • Israel ikke med på Eurovision-åpningsseremoni

    Søndag skal Eurovision-uken innvies i Malmö i Sverige, men det blir uten Israels artist Eden Golan på den turkise løperen, melder Göteborg-Posten.

    Ifølge arrangørene står Eden Gola over fordi søndag sammenfaller med jom hashva, en jødisk minnedag over holocaust og heltemot.

    Det er også tidligere meldt at Israel ikke kommer til å delta på åpningsseremonien.

    Det har vært store protester mot Israels deltakelse i forbindelse med krigføringen i Gaza, men det er ikke begrunnelsen for at Israel uteblir her.

  • 1,6 millioner på Madonna-konsert

    – Dette stedet er magisk, sa Madonna på Copacabana-stranda i den brasilianske storbyen Rio de Janeiro lørdag kveld.

    Ifølge Deadline er pulikumstallet anslått til 1,6 millioner mennesker.

    Giga-gratiskonserten markerte avslutningen på hennes «Celebration Tour». Første konsert var i London i oktober i fjor.

    Den 65-årige superstjernen startet ballet med «Nothing Really Matters» fra 1998. Dette er første gang «dronningen av pop» har en retrospektiv turné, og hun framfører låter fra karrieren på mer enn fire tiår.

    – Her er vi på det vakreste stedet i verden, sa Madonna og viste til utsikten mot havet, fjellene og Kristusstatuen på en av byens høyder.

    (NTB)

    Madonna avsluttet turneen i Rio de Janeiro lørdag.
    Foto: AP