Hopp til innhold

Unge gründere kaster seg på ebokbølgen

Mens bokbransjen får så ørene flagrer for sin manglende eboksatsning, setter unge forlagsgründere all sin lit til digital publisering og starter helelektroniske forlag. – Litteraturen tjener på det, sier de.

Post forlag

Guttene som sammen med en annen kollega, startet Post forlag: (f.v.) Sondre Midthun, Eivind Haugen, Alexander Bertín og Trond Christian Madsen.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Vi møter gründerne bak Post forlag i Georg Sverdrups hus på Universitetet i Oslo. Her skiller ikke de fire forleggerne seg ut fra mengden. De er nemlig alle litteraturstudenter, alle under 30. Til felles har de, i tillegg til den åpenbare forkjærligheten for bøker, et ønske om å ta del i ebokbølgen som feier over store deler av verden.

Ville utforske ebokformatet

Ved roret i det nyoppstartede Post forlag står kameratene Eivind Haugen, Trond Christian Madsen, Alexander Bertín, Sondre Midthun og Ole-Anders Wilhelmsen.

Sammen startet de et av landets svært få helelektroniske forlag, det vil si forlag som helt og holdent satser på digitale bøker.

komPost #1

komPost #1 er Posts første utgivelse.

Foto: Post forlag

I forrige uke kom deres første utgivelse, komPost #1, «en heldigital, skjønnlitterær antologi» med nyskrevne tekster fra ukjente så vel som etablerte forfatternavn som Geir Gulliksen og Jan Roar Leikvoll.

– Vi hadde alle lyst til å jobbe med litteratur, og vi tenkte at det var mulig å starte et elektronisk forlag. Kostnadene er mye lavere og vi mente at vi hadde et godt nok nettverk til å klare å lage gode bøker, forteller 24 år gamle Eivind Haugen.

– Pluss at vi hadde lyst til å utforske eboken som format, og det var også et incentiv for å starte forlaget, legger den 25 år gamle redaktøren Trond Christian Madsen til.

Etablerte forlag får konkurranse

Etter hvert som digitalisering av bøker og selvpublisering blir enklere og mer populært, kan nesten hvem som helst påberope seg å være forlegger eller forfatter.

En håndfull ukjente forfattere har allerede hatt suksess med bøkene sine uten å ha gått den tunge veien gjennom de tradisjonelle forlagshusene. Et eksempel er 26 år gamle Amanda Hocking, som har tjent millioner på sine selvpubliserte e-bøker.

Etablerte forfattere som Philip Roth og Orhan Pamuk, har også begynt å selge bøker direkte til sine lesere på nett. I fjor skrev NRKbeta at suksessforfatteren J.K. Rowling hadde bestemt seg for å gi ut ebokversjonen av Harry Potter selv.

Mange, som astrofysiker og teknologientusiast Eirik Newth, har imidlertid påpekt at epubliseringens popularisering kan føre til at det utgis flere uferdige eller dårlige tekster.

Startet forlag med Askeladden-eventyr

Mens grunderne bak Post forlag gjør seg noen erfaringer med sin første lansering, er det en annen ung forlagssjef som allerede har et helt år med erfaringer bak seg.

Per Harald Borgen startet forlaget Propell alene, men har nå allerede rukket å skaffe seg to forretningspartnere. Forlaget gir ut både e-bøker og applikasjonsbøker.

De ga ut sin første appbok, Askeladden som kappåt med trollet (som for øvrig var Norges første barnebok på Android Market ), i fjor.

Boken ble først lansert på App Store og lastet ned over tusen ganger der den første måneden.

Askeladden på Android

Forlaget Propell ga ut sin første appbok i 2011, Askeladden som kappåt med trollet.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen

Måtte svi av egne sparepenger

Post og Propell er to av de få, om ikke de eneste, helelektroniske forlagene i Norge som gir ut skjønnlitteratur.

I likhet med guttene i Post forlag, innrømmer Borgen at det ville vært vanskelig å bli forlagsmann så tidlig uten mulighetene som ebøker gir.

– Det koster en del å utvikle apps, og jeg måtte investere mine egne sparepenger for å gjøre det, i tillegg til alle de vanlige utgiftene man har når man starter eget firma. Men man slipper selvsagt mange av de verste inngangsbarriene når man velger å drive et ebokforlag, forteller Borgen.

– Man tar mye mindre risiko enn hvis man trykker opp en hel haug med bøker. Man trenger ikke kontor engang. Enhver idiot kan starte et ebokforlag, og jeg håper at flere gjør det i årene som kommer, fortsetter han og smiler.

Men frykter du ikke tøffere konkurranse?

Per Harald Borgen

Per Harald Borgen, som startet forlaget Propell i 2010.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

– Konkurranse er gøy. Litteraturen tjener på det, spesielt nisjene. Jeg tipper at flere og flere halvprofesjonelle aktører i markedet vil ta markedsandeler fra de etablerte forlagene. Altså flyttes fokuset fra det økonomiske aspektet til lidenskapen. Nettopp fordi det ikke lenger er like krevende og dyrt å gi ut den litteraturen man brenner for, svarer han.

Selv om han mener at lidenskap er viktig, understreker Borgen at Propell er et kommersielt forlag, ikke et idealistisk prosjekt.

– Vi er opptatt av å utvikle oss selv og utvikle appene våre med mer funksjonalitet og bedre innhold. Derfor er vi er nødt til å tjene penger. Men vi har også kunstneriske ambisjoner om å gi ut ting som er bra, forklarer han.

Prøver seg i utlandet

I Norge har forlagsbransjen fått mye pepper for å ligge langt bak amerikanerne hva ebøker angår, men Borgen forteller at han ikke har vært interessert i å kritisere sine norske kollegaer.

– Etablerte norske forlag kan kjøre sitt eget løp. På verdensbasis er det Apple og Amazon som er best på e-bøker. De har den beste programvaren og de beste distribusjonsløsningene. Dermed spiller det ingen rolle for oss om utviklingen går tregt i Norge, vi holder fokuset på Amazon og iBooks, det er der vi ser mulighetene.

For Borgen har det vært viktigere å følge utviklingen i utlandet, spesielt det amerikanske markedet. I fjor ga de ut Askeladden som kappåt med trollet på engelsk. Han sier at amerikanske kunder er vanskeligere å tilfredsstille.

– Forbrukerne der forventer mye mer til lavere pris. Hvis de bruker 30-40 kroner på en app, så skal den være proppfull av ekstra funksjoner, forteller han.

– En ønskedrøm

komPost #1, som den første utgivelsen til Post forlag heter, er nå tilgjengelig for nedlasting gratis for iBooks, Kindle og via publiseringsplattformen ISSUU.

– At den første boken er gratis, er en del av strategien. Da kan vi vise at vi er her og hva vi står for, forklarer Alexander Bertín.

– Vi har hatt veldig lite økonomisk fokus. Det er mye litteraturentusiasme her og ikke så mye fokus på å tjene penger, legger Midthun til.

Post forlag

– For oss er det en fordel at de største forlagene er litt avventende på ebokfronten. Det åpner markedsandeler for nye konkurrenter, sier gründerne i Post forlag.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Per Harald Borgen i Propell synes heller ikke at entusiasmen til de som velger å satse alt på ebøker bør undervurderes.

– Litt av spenningen ligger i det at man som forlegger av elektroniske bøker kan nå ut til hele verden, det er litt stormannsgalskap. På mange måter så har man mye større muligheter, sier han.

Foreløpig må guttene i Post drive forlaget sitt som et sideprosjekt. «Men dere har vel et mål om å leve av dette?» spør journalisten.

– Det blir en ønskedrøm, men det hadde vært noe. Det hadde virkelig vært noe, sier Bertín.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka