Hopp til innhold

Hollywood sviktet det norske kinopublikummet

Det norske kinobesøket gikk ned i 2014, og Hollywood får skylda.

fortvilet jennifer lawrence i hunger games med flammer bak seg

Filmen «The Hunger Games: Mockingjay Part 1» er sett av 315 618 norske kinogåere, og var den sjette mest sette filmen i Norge i 2014.

Foto: Lionsgate

Birgitte Langballe

Det har vært barne- og familiefilmenes år i 2014. En eller flere slike filmer har vært blant de tre best besøkte hele året. Så vidt vi vet har heller ikke det skjedd før, sier Birgitte Langballe i Film og Kino.

Foto: Helge Hansen, Film og Kino

Kommunikasjonssjef i film og kino, Birgitte Langballe, tror at mangelen på amerikanske «blockbustere» – altså de virkelig store, kommersielle filmene har ført til nedgang i kinobesøket i Norge.

I 2014 ble det solgt nær 11,1 millioner kinobilletter i Norge, noe som er en nedgang på 6,1 prosent fra i fjor. Besøket på norsk film ble 2 700 000, noe som er en oppgang på 0,6 prosent.

Mangler blockbustere

– Nedgangen i kinobesøket skyldes hovedsakelig at vi ikke har hatt noen virkelig store blockbustere. De amerikanske filmene har sviktet oss, og det har de gjort i noen år nå, sier hun.

– Men nå har vi sagt i flere år at Hollywood svikter og når vi ser på de filmene som kommer i 2015, så kan det godt hende at det kommer en Hollywood-hevn, legger hun til.

Selv om den siste filmen i Hobbiten-trilogien ble fjorårets best sette film, er halvparten av de mest sette filmene på kino i 2014 norske. For norsk film blir dette det nest beste året siden 1975 med en markedsandel på 24,4 prosent.

– Det er faktisk de norske filmene som har gjort at vi har et relativt greit kinobesøk i 2014, sier Birgitte Langballe til NRK.

Popkornfilmene kommer i 2015

Marte Hedenstad - Filmpolitiet

Marte Hedenstad i Filmpolitiet gleder seg blant annet til The Avengers: Age of Ultron i 2015.

Foto: NRK / Erlend Laanke Solbu

Neste år kan Hollywood slå tilbake, det tror i alle fall Marte Hedenstad, anmelder og journalist i Filmpolitiet.

– Jeg synes 2014 var et veldig godt kinoår kvalitetsmessig. Når det kommer til blockbusterne så er det 2015 som blir det virkelig store kinoåret, sier Marte Hedenstad.

Filmpolitiet har utarbeidet en liste over filmene de gleder seg mest til i det kommende året. Her står både Terminator: Genisys, Jurassic World, Mad Max: Fury Road og Star Wars: The Force Awakens på lista.

Den sistnevnte filmen, Star Wars: The Force Awakens, kommer til å tjene inn gode penger, spar Marte Hedenstad.

– Denne trilogien kommer til å bli en gigantisk kinosuksess, sier Hedenstad.

Her er traileren til Star Wars-filmen som kommer i desember 2015:

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters