Hopp til innhold

Gåtefulle fortellinger

Gir oss bruddstykker av fortellinger som vi må dikte videre på.

Death of a Collector, 2009

Elmgren og Dragset skaper sterke, igangsettende og gåtefulle arbeider. Det er en kunst man ikke trenger forkunnskaper for å kunne forstå, men som likevel krever at vi engasjerer oss, og at vi bruker fantasi og tankekraft for å få noe ut av det, skriver NRKs anmelder. På bildet: Death of a Collector, 2009.

Foto: Anders Sune Berg

(Se flere bilder helt nederst i artikkelen)

En gjenglemt bærebag med et sovende spedbarn foran en minibank, en dresskledd mann som flyter med ansiktet ned i et skinnende turkist svømmebasseng, og et helt galleri fullt av intime snapshotsfotografier.

Dette er noe av det vi får se i Astrup Fearnley Museets nye utstilling «Biography», som viser eldre og nyere verker av den internasjonalt anerkjente skandinaviske kunstnerduoen Elmgren og Dragset.

Dame i badedrakt

Blant alle disse kunstverkene vandrer en frodig, lett tilårskommen kvinne omkring i badedrakt med et håndkle over skulderen.

Hovedsalen i museet har på siden en utkraging, eller en slags hems, som danner et eget delvis adskilt visningsrom. På et stilas på endeveggen her oppe står en ung mann i arbeidsklær og maler den hvite veggen hvit, som et stillferdig, meningsløst uendelighetsarbeide.

Rester av en fuktig fest

Dette er direkte performanceelementer, men det performative er også mer indirekte til stede i veldig mange av installasjonene.

Et eksempel er verket «The Mirror». Her har de i deler av museets hovedsal gjenskapt en nattklubb, der et visst kaos gjør det hele svært realistisk. Dette rotet er faktiske rester av en fuktig fest kunstnerne holdt for sine venner før åpningen.

Den lille havmannen

Et oppsiktsvekkende og interessant arbeid er «He (Gold)» fra 2012. Dette er en gyllen maskulin versjon av det danske nasjonalmonumentet «Den lille havfruen» (minus fiskehalen). I denne gullfargede skulpturen poserer en vever, ung mann på en stor, rund stein.

Dette er et av mange eksempler på verk der Elmgren og Dragset tar et oppgjør med en begrensende stereotyp forestilling knyttet til kjønn og identitet. Skulpturen bryter med en begrenset forestilling om at det er kvinnen og kvinnen alene som er gjenstand for begjær, mens mannen utelukkende er bærer av begjæret.

Skape forvirring

I «Biography» tar Elmgren og Dragset i bruk deler av museet som ikke vanligvis er brukt til utstilling, nemlig garderobe – og toalettområdet.

Her har de gjort noen ganske gjennomgripende endringer, men også noen subtile, nærmest umerkelige små grep, som skaper en desorientering og som rister oss ut av et ubevisst, vanemessig tankesett og adferdsmønster.

De konkrete grepene de her har gjort vil jeg ikke avsløre, da dette vil ødelegge opplevelsen for publikum.

Fortellingsbrokker

Elmgren og Dragset skaper ikke kunstverk som kan sees som statiske objekter, eller som fiks ferdige meningsbærende størrelser. De gir oss fortellingsbrokker, visuelle refleksjoner og iscenesettelser som skal få oss til å tenke, dikte videre og fabulere.

Elmgren og Dragset skaper sterke, igangsettende og gåtefulle arbeider. Det er en kunst man ikke trenger forkunnskaper for å kunne forstå, men som likevel krever at vi engasjerer oss, og at vi bruker fantasi og tankekraft for å få noe ut av det.

Utstillingen tilbyr en rik og interessant presentasjon av Elmgren og Dragsets viktige kunstnerskap. Mange verk, og egentlig hele tidligere utstillinger, er her flettet sammen til et storslagen, helhetlig kunstverk.

The Wait, 2013

The Wait, 2013

Foto: Anders Sune Berg
The Agony and the Ecstasy, Fig. 2, 2010

The Agony and the Ecstasy, Fig. 2, 2010

Foto: Elmar Vestner
Gay Marriage, 2010

Gay Marriage, 2010

Foto: Elmar Vestner
Death of a Collector, 2009

Death of a Collector, 2009

Foto: Anders Sune Berg
He, 2013

He, 2013

Foto: Elmgreen & Dragset Astrup Fearnley Samlingen/ Collection
Civilised, 2012

Civilised, 2012

Foto: Stephen White

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters