Hopp til innhold

Vil trekke gutter til skjermen

Når Disney i september åpner nok en TV-kanal for barn i Skandinavia, retter de seg spesielt mot gutter.

Disneyserien «Zack og Codys søte hotelliv» flytter over til Disney XD fra Disney Channel
Foto: Peter Kramer / AP

Mens forskere på kjønn og likestilling er kritiske, mener NRK Super at Disney tar et smart grep.

Drømmer

Sport, action, musikk, humor og eventyr skal lokke guttene til kanalen som begynner sine sendinger i Skandinavia 12. september.

- Disney XD er for alle barn og voksne, men har et spesielt fokus på gutter, forteller Casper Bjørner, administrerende direktør for Disney Channel Skandinavia.

Han forteller til NRK at «prestasjon» er en av kanalens kjerneverdier, og at serier og programmer som handler om å gjennomføre drømmer blir viktige.

Disney XD, som retter seg mot barn mellom 6 og 14 år, blir Disneys tredje TV-kanal i Norge. Mens Playhouse Disney er for aldersgruppen 2 til 5 år, har også Disney Channel fokus på barn mellom 6 og 14 år. For sistnevnte som blant annet sender serien om superstjerna Hannah Montana, er 60 prosent av seerne jenter.

Fra filmen om Hannah Montana

POPULÆR: Hannah Montana

Foto: Photo Credit: Sam Emerson

Økende trend

- Mange barn har preferanser akkurat som voksne, så nå er det tilbud som retter seg mot den gruppen, og det er positivt, sier programdirektør for NRK Super, Vibeke Furst Haugen.

Hun mener at det å bli nisjefokusert er en økende trend, og trekker fram eksempler på kanaler som retter seg mot for eksempel sports-, film- eller dyreinteresserte. Hun mener det er naturlig at denne kanaltrenden også når barn her hjemme.

- I mange år har vi sett at kanaler i andre land retter seg veldig mot spesifikke grupper. I Frankrike finnes det for eksempel en kanal for hesteinteresserte jenter mellom 9 og 11 år, sier Furst Haugen som legger til at NRK ikke kommer til å følge etter.

- Vi kommer ikke til å gjøre noe med vår strategi, men heller å fortsette å satse på bredde og kvalitet for barn mellom 2 og 12 år– jenter og gutter.

Sterkere kjønnsskille

- Jeg er overrasket, sier Farhat Taj Andersen om Disneys nye satsning. Taj Andersen er stipendiat ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo (UiO).

- Jeg kommer fra Pakistan hvor det er et sterkt skille mellom kjønnene, og hvor det foregår en hard kamp for å bryte ned disse forskjellene. Her i Norge hvor det er mye mer likestilt, blir det nå et sterkere kjønnsskille, sier Taj Andersen.

En som derimot ikke er overrasket er forsker Marit Haldar ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO.

- De kommersielle kreftene og kjønnsstereotypene kommer hånd i hånd, eller kjønnsstereotypene følger av kommersialiseringen, sier Haldar til NRK.

- Reaksjonært

- Min første reaksjon er at dette er direkte reaksjonært, sier forlagsredaktør for Omnipax, Anne Horn.

Hun mener det er åpenbart at man nå kaster seg på en bølge som forsøker styrke skillene mellom kjønnene for å tjene penger. Horn sier til NRK at man ser noe av den samme tendensen i bokmarkedet.

- Jeg føler at kulturlivet nå utvikler seg i en kjønnssegregert retning.

Horn presiserer at hun ikke har sett innholdet på Disney-kanalen foreløpig.

- Jeg tror ikke jeg har noe imot selve programmet og programkonseptet, men jeg har veldig mye imot merkelappen som klistres på, nemlig at dette er for gutter, sier hun til NRK.

  • Er det greit av Disney å lage en guttekanal? Si din mening!

Kulturstrøm

  • Nye rekordar for Swift

    Aldri før har eit album blitt strøyma så mykje på ei veke som Taylor Swifts «The Tortured Poets Department». Utgjevinga gjekk rett til topps på Billboard-lista.

    Musikkmagasinet sjølv omtaler det som «ein historisk debut på nummer 1».

    Albumet med 16 låtar blei gitt ut 19. april. To timar seinare overraska Swift fansen ved å sleppe 15 låtar til, og kunngjorde at det var eit dobbeltalbum.

    I veka fram til og med 25. april blei det selt 2,61 millionar såkalla albumekvivalentar. Av dette var 1,91 millionar tradisjonelt albumsal, inkludert digitale nedlastingar, CD-ar, kassettar og heile 859.000 vinylplater.

    Dette er det høgaste talet vinylkopiar av eit album som er selt på ei veke i moderne tid, opplyste Billboard.

    (NTB)

    Taylor Swift
  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP