En vegg fylt med flettede teppebankere, et rom, der visper av ulikt slag henger fra taket. Dette er noe av det vi kan se i Stenersenmuseets omfattende presentasjon av Guttorm Guttormsgaard.
Her får vi innblikk i hans sagnomsuste arkiviske kunstprosjekt, der egne og andres bilder og tekster flettes sammen med sjeldne antikviteter og pussige hverdagsgjenstander.
Ukonvensjonell motstrømskunstner
Guttormsgaard har gjort seg bemerket som en ukonvensjonell motstrømsskikkelse i norsk kunstliv i mer enn et halvt århundre.
Han begynte som grafiker og tegner, men beveget seg gradvis over i en kunstnermodus der han mer opererer som kurator, samler, en visuell komponist, eller kanskje snarer dj, som sampler visuelle elementer og objekter, og skaper underlige og vakre totalinstallasjoner.
Utsmykning av Oslo Spektrum
Utstillingen heter «Kjent Ukjent», en god tittel fordi Guttormsgaard er både kjent og ukjent. Han er ikke et navn som alle kjenner til, men svært mange har likevel et forhold til det han har laget, ikke minst hans prosjekter i det offentlige rom.
Han er blant annet ansvarlig for den vakre teglsteinsutsmykningen på fasaden av Oslo Spektrum, og labyrinten som utgjør universitetsplassen i Tromsø. Han har også laget utellelige bokomslag.
Flammende politisk engasjement
Guttorm Guttormsgaard har et flammende politisk engasjement. Han har viet mye av sitt liv til kampen for palestinernes sak.
I utstillingen kan vi se flere av hans kjente bannere, med påskriften ”GLEM IKKE” med de forskjellige årstallene for israelske angrep, helt frem til sist sommer.
Når man ser årstallene fra 1947 og fremover blir man overveldet av håpløshetsfølelse i møte med denne tilsynelatende endeløse konflikten.
Visualisering av konfliktens ubekvemme proporsjoner
Endeveggen i Stenersenmuseet er dekket av en enorm tavle, der han med kritt har han laget et slags veggmaleri bestående av et klassiske tellesystem, der fem og fem streker danner små figurer, fire streker og en på tvers.
Hele den ene siden av veggen er full av streker med hvitt kritt, som visualiserer antall døde palestinere i krigen i fjor sommer.
På den andre siden av veggen er det nedtegnet med blått kritt, et svært mye mindre antall israelske døde. På en enkel, men virkningsfull måte viser han de ubekvemme proporsjonene som preger denne konflikten.
Gazas barn
Et gripende verk er en trang kube med speil på veggene; den ene veggen er fylt med barneansikter, det er barn fra Gaza.
Rommet er lite og klaustrofobisk, men samtidig på grunn av speilene uendelig. Det gir det en sterk opplevelse av å være fanget, men samtidig utlevert.
Verket er stilt sammen med Torgeir Skjervens rytmiske dikt «Bønn for barna i Gaza» med det sterke omkvedet Allah Akbar. «Allah er stor, hold ungene hjemme, Allah Akbar, Hold ungene hjemme, om hjemme fins, Allah Akbar hold dem tilbake, Hold dem tilbake, om tilbake fins..».
Et sorgarbeid
Både diktet og kuben tematiserer det skrekkelige faktum at når bombene regner over Gaza har befolkningen og barna ingen steder å flykte. Dette verket formidler palestinernes akutte sårbarhet på en sterk og tankevekkende måte.
Man kan selvfølgelig spørre om det ikke også finnes noen bønn for Israel, for Israels barn?
Og det er klart, det er ikke noe balansert presentasjon av midtøstenkonflikten vi finner hos Guttormsgaard, han er ikke diplomat eller politiker, men kunstner, og hans verk er et dypfølt sorgarbeid for palestinernes fortvilte sak.