Hopp til innhold

Overfører tv-serie-modellen til bokproduksjon

Forfatterkollektivet bak pseudonymet Vera Voss skriver bokserie etter samme prinsipp som tv-drama. Manusprodusent for prosjektet, Kristine Berg, mener norske forlag har mye å lære fra tv-produksjon.

TV Wonder

Kristine Berg (i midten) ser mange fordeler med å skrive bokserier etter samme prinsipp som tv-drama. Hun mener blant annet at skrivearbeidet ikke blir fullt så ensomt. På bildet er hun sammen med sine kolleger i TV Wonder; Geir Fredriksen (fra venstre) og Arne Berggren.

Foto: Håvar Karlsen

– I utgangspunktet skulle mangfoldet av medier åpne for en gullalder for forfattere. Alle snakker om det litt ulne begrepet «content» – da vi startet TV Wonder var det for å utforske dette terrenget, sier Kristine Berg.

De4

«De4» er en bokserie som retter seg mot tenåringsjenter. Den første boken i serien er gratis.

Den 26 år gamle kvinnen har allerede skaffet seg solid erfaring fra tv-produksjon, men er nå aktuell som redaksjonsleder og manusprodusent for forfatterkollektivet bak pseudonymet Vera Voss. I samarbeid med Kagge Forlag gir de nå ut bokserien «De4», som er utviklet etter samme prinsipp som tv-drama.

Tenåringsjenter er målgruppen for serien.

– «De4» er bøker skrevet av jenter for jenter. Vi ønsker å fortelle historier om dem og med dem, om aktuelle tematikker som engasjerer, sier Berg.

Kaller arbeidet for lagsprint

Bokserien produseres i høyt tempo, og Berg ønsker å tilby dedikerte lesere hyppige utgivelser.

– Der tradisjonelt forlagsarbeid er mer som en litt langsom stafett, er dette lagsprint. Mange prosesser går parallelt – det er dette tv-industrien kan, sier Berg.

Hun hevder at tempo ikke nødvendigvis er en motsats til kvalitet, og trekker frem True Detective,The Wire og Mad Men som eksempler på tv-serier som har blitt skrevet under full produksjon.

– Her har nok forlagsbransjen endel å lære. Redaktører blir lett flaskehals i et marked som skriker etter flere bøker, sier Berg, som etterlyser nytenkning fra forlag som vil lage bokserier:

– Forlag må kjøpe en hel serie og la den utvikle seg. Samtidig må redaktørene integreres på en helt annen måte i manusprosessen. De må være med og skape storyline og styre de lange linjene.

Redaktører blir lett flaskehals i et marked som skriker etter flere bøker

Kristine Berg

– Forfatterne risikerer ikke å jobbe uten å få betalt

Å skrive bøker ut fra samme prinsipp som man jobber med tv-serier, har gitt Berg mersmak. Hun mener fordelene er mange:

– Først og fremst er det mye morsommere. Det er som å skrive en vanlig bok, men med et fantastisk støtteapparat rundt deg. Skrivearbeidet blir ikke fullt så ensomt, og som forfatter får du gjennom oss et helt annet sikkerhetsnett.

Sikkerhetsnettet Berg nevner, handler om det økonomiske. Involverte forfattere får et engasjement på fire-fem måneder av gangen, og blir betalt for jobben som gjøres.

– De risikerer ikke å jobbe i et halvt år uten å få betalt, fordi forlaget mistet troen. Dette er det mest snuskete med forlagsbransjen i dag, at man får unge forfattere til å jobbe gratis i lange perioder uten å betale noe som helst. Det ville vært uhørt i film- og tv-bransjen, sier Berg.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters