– I utgangspunktet skulle mangfoldet av medier åpne for en gullalder for forfattere. Alle snakker om det litt ulne begrepet «content» – da vi startet TV Wonder var det for å utforske dette terrenget, sier Kristine Berg.
Den 26 år gamle kvinnen har allerede skaffet seg solid erfaring fra tv-produksjon, men er nå aktuell som redaksjonsleder og manusprodusent for forfatterkollektivet bak pseudonymet Vera Voss. I samarbeid med Kagge Forlag gir de nå ut bokserien «De4», som er utviklet etter samme prinsipp som tv-drama.
Tenåringsjenter er målgruppen for serien.
– «De4» er bøker skrevet av jenter for jenter. Vi ønsker å fortelle historier om dem og med dem, om aktuelle tematikker som engasjerer, sier Berg.
Kaller arbeidet for lagsprint
Bokserien produseres i høyt tempo, og Berg ønsker å tilby dedikerte lesere hyppige utgivelser.
– Der tradisjonelt forlagsarbeid er mer som en litt langsom stafett, er dette lagsprint. Mange prosesser går parallelt – det er dette tv-industrien kan, sier Berg.
Hun hevder at tempo ikke nødvendigvis er en motsats til kvalitet, og trekker frem True Detective,The Wire og Mad Men som eksempler på tv-serier som har blitt skrevet under full produksjon.
– Her har nok forlagsbransjen endel å lære. Redaktører blir lett flaskehals i et marked som skriker etter flere bøker, sier Berg, som etterlyser nytenkning fra forlag som vil lage bokserier:
– Forlag må kjøpe en hel serie og la den utvikle seg. Samtidig må redaktørene integreres på en helt annen måte i manusprosessen. De må være med og skape storyline og styre de lange linjene.
– Forfatterne risikerer ikke å jobbe uten å få betalt
Å skrive bøker ut fra samme prinsipp som man jobber med tv-serier, har gitt Berg mersmak. Hun mener fordelene er mange:
– Først og fremst er det mye morsommere. Det er som å skrive en vanlig bok, men med et fantastisk støtteapparat rundt deg. Skrivearbeidet blir ikke fullt så ensomt, og som forfatter får du gjennom oss et helt annet sikkerhetsnett.
Sikkerhetsnettet Berg nevner, handler om det økonomiske. Involverte forfattere får et engasjement på fire-fem måneder av gangen, og blir betalt for jobben som gjøres.
– De risikerer ikke å jobbe i et halvt år uten å få betalt, fordi forlaget mistet troen. Dette er det mest snuskete med forlagsbransjen i dag, at man får unge forfattere til å jobbe gratis i lange perioder uten å betale noe som helst. Det ville vært uhørt i film- og tv-bransjen, sier Berg.