Gullbarbien er en årlig pris som blir delt ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon, PRESS. Den høres kanskje ut som et fint tilskudd på peishylla, men den gang ei. Prisen gis til en aktør som sender ut dårlige signaler til barn og ungdom
Årets Gullbarbie deles ut til en aktør som gjennom sine reklamer bidrar negativt til ungdommers syn på kropp og seksualitet. Vinneren stemmes fram på nettsiden Gullbarbie.no.
, for en reklamekampanje som fikk mye negativ oppmerksomhet i pressen, både i Norge og i utlandet. I år er disse fire nominert:
- Hennes & Mauritz
- Bjørn Borg
- Vitoria's Secret
- Cosmopolitan
La oss se på hvorfor de nominerte er blitt utpekt, én etter én.
Hennes&Mauritz nominert igjen
Den internasjonale kleskjeden Hennes & Mauritz er nominert for bruk av syltynne kvinnelige modeller og muskeløse mannelige modeller.
PRESS mener det «nesten er umulig å sammenligne hvordan klærne fra katalogen vil se ut på et menneske som ikke er like syltynt og retusjert som det modellen er på bildet».
Dette er ikke første gang HM er blitt nominert. Også i fjor ble klesgiganten utpekt som en versting, og fikk mange stemmer. Men altså ikke mange nok til å «tukte» vinneren, Jack n Jones.
NRK.no har vært i kontakt med HMs presseavdeling, som ikke vil komme med noen kommentar.
Undertøysmerke nominert for unøvendig spill på sex
Det populære undertøysmerket Bjørn Borg får sin nominasjon for kampanjen «Lights off», som skal promotere undertøy som lyser i mørket.
I tillegg til bilder av bilder av halvnakne menn som slikker halvnakne kvinner på halsen, har undertøysprodusenten fra Sverige gjort et viralt grep.
De har opprettet en internettside der man blir oppfordret til å «hooke up» i mørket. Fremgangsmåten er som følger:
Man skriver inn twitternavnet på den man vil «hooke up» med på internettsiden. Derfra vil Bjørn Borg gi denne personen en beskjed om at noen, ja det er anonymt, vil «hooke up» med denne personen.
Hvis to personer har skrevet hverandre vil de få vite om det, begge to.
PRESS mener dette ikke har noe med salg av undertøy å gjøre, og minner om at Björn Borg er et merke som er spesielt populært blant yngre ungdommer. Ungdomsorganisasjonen stiller også spørsmål om det er sex eller undertøy Bjørn Borg selger.
– Vi beklager at PRESS opplever vår kommunikasjon som negativ. Vår målgruppe er unge voksne. Vi har fått mye positiv tilbakemelding fra nettopp denne målgruppen, sier PR og Event Manager i Bjørn Borg, Pernilla Johansson, til NRK.no.
– Victorias Secret trenger en reality check
Selv om Victorias Secret ikke har noen butikker i Norge, er den amerikanske undertøyskjeden nominert. Press begrunner det med at Gullbarbien gis ut til aktører som lager reklamer unge nordmenn møter i hverdagen.
Det skal også sies at Victoria's Secret har en flittig besøkt nettbutikk, der man kan bestille undertøy til Norge.
Amerikanerne er nominert for kampanjen «A body for everybody», som PRESS mener trenger å ta en «reality check».
– Idoliseringen av syltynne supermodeller skaper usikkerhet og dårlig selvtillit hos jenter, og gir unge gutter et feil inntrykk av hvordan en kvinnekropp skal se ut, skriver PRESS på sine hjemmesider.
Det har ikke lyktes NRK.no å få tak i Victoria's Secret.
– Dårlig research og en misforstått tolkning
En av de mer overraskende nominasjonene er kvinnemagasinet Cosmopolitan.
– Magasinet sier selv at de retter seg mot kvinner, men PRESS ser en utvikling i forsidene deres til å markedsføre seg mer og mer mot unge jenter, med et innhold som er bedre egnet for en eldre målgruppe, mener Press.
Redaktør Vibeke C. Christiansen kjenner seg ikke igjen i kritikken.
- Er det én kvinne og ett magasin i dag som ikke er stereotypisk – og som heier på jenter, er dette nettopp Cosmopolitan. Magasinet holder seg til Cosmopolitan-mantraet om at alle kan skinne i sitt eget liv, forteller hun til NRK.no.
I en mail forteller hun om Cosmopolitans lange historie, og om bladets førstedame Helen Gurley Brown, som ble sett på som en viktig bidragsyter til den seksuelle revolusjonen på 60- og 70-tallet.
– Sexstoffet (og da en liten, men viktig seksjon i magasinet) er kanskje viktigere enn noen gang i dag, hvor sex fortsatt er et tema som det ikke skal snakkes om, sier Christiansen, og refererer til en ny undersøkelse der norske ungdommer ligger i Europatoppen når det kommer til å se på porno. Dermed mener hun det er viktig å komme med riktig informasjon.
Cosmo-redaktøren er åpen for diskusjoner om fremstillinger av kvinner, og nevner at det er et av bladets fokusområder. Hun berømmer også PRESS for å ha fokus på dette.
Men hun er ikke fornøyd med det hun mener er manglende kjennskap til Cosmo-filosofien.
– Her mener jeg konklusjonen de (PRESS, journ.anm.) har kommet frem til er basert på for dårlig research og en misforstått tolkning.