1500 norske ungdommer har talt: Jack & Jones er årets versting i skjønnhets- og kosmetikkbransjen når det gjelder å sende ut dårlige signaler til barn og ungdom.
For andre året på rad deler Redd Barnas ungdomsorganisasjon PRESS ut prisen som har fått navnet «Gullbarbie», og i år er det reklamekampanjen «Fitness Club» fra den danskeide kleskjeden som får den tvilsomme æren.
Les også: – Er dette et sexkurs?
Ifjor vant Diesel for reklamekampanjen «Sex sells».
Reklamebransjen får skylden
– Hver dag møter unge mennesker skjønnhetsidealer og kjøpepress som får dem til å føle seg dårlige. De blir bombardert med beskjeder om at de er feite og ikke har nok sex, sier PRESS-leder Torunn Wigum Frøseth til NRK.no.
Ifølge organisasjonen må reklamebransjen ta skylden for at ungdom får dårligere selvtillit. Dermed lar de seg også lettere påvirke av den retusjerte virkeligheten bransjen selger.
– Det betyr igjen mer penger i kassa for verdens verste mobbere – reklamebransjen, mener Frøseth.
Les også:
Da P3.no skrev om de nominerte i fjor høst, var det flere av ungdommene de snakket med som reagerte på innholdet i Jack & Jones sin reklamevideo.
– Det var drøyt. Jeg skjønner ikke at det er lov, hun står jo bare og jokker, uttalte Isabell Jørgensen (20).
Vil ikke kommentere
– Den videoen viser en holdning til kropp og sex som ikke hører hjemme noe sted. Vi har virkelig prøvd å få i gang en dialog med Jack & Jones, men de vil ikke, sier PRESS-lederen.
NRK.no har også forsøkt å få en kommentar fra Jack & Jones, men de ønsker ikke å uttale seg i saken.
– Det er arrogant, men jeg er ikke overrasket. Det er bare trist, ren og skjær ansvarsfraskrivelse, mener Torunn Wigum Frøseth.
Les også:
Jobber med tiltak
Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen synes det er veldig viktig at organisasjoner som PRESS setter fokus på skjønnhetsidealer og reklamepress på denne måten.
– Reklamen som har vunnet årets «Gullbarbie» er et av mange eksempler på at barn og unge blir pådyttet seksualiserte og kroppsfikserte budskap. Derfor fortjener de som spiller på kropp og sex på denne måten en vekker, sier Thorkildsen til NRK.no.
Ministeren forteller at det å redusere kroppspress og et kroppsfiendtlig moteideal er en viktig sak for henne som barne- og likestillingsminister. Ifølge Thorkildsen jobbes det med flere konkrete tiltak, blant annet vurderes et påbud om merking av retusjert reklame.
– Særlig jenter og unge kvinner har vært rammet av et slikt press. Men vi ser at dette også brer seg til eldre aldersgrupper, og at presset i dag rammer gutter og menn i økende grad. I hverdagen er det få rom hvor vi har frihet fra reklamepresset, mener Thorkildsen.
Et evig press
Også PRESS-leder Torunn Wigum Frøseth synes utviklingen er bekymringsverdig.
– Unge møter disse idealene overalt, og det er verre enn tidligere. Internett gjør det vanskelig å skjerme ungdom, og man møter det samme presset både på Facebook, bussen og i bladhyllene.
Hva synes du om dagens reklamehverdag – reagerer du på kroppspress og usunne idealer? Si din mening her!