Årets utstilling er den 126. i rekken, og er Norges største samtidskunstutstilling. I år har juryen vurdert nesten 7000 verker sendt inn av 2300 kunstnere. 109 verk ble antatt, bak dem finner vi blant annet 45 debutanter.
Pushwagner deltar i år på Høstutstillingen for 13. gang, ellers er de store «stjernenavnene» i høstens utstilling fraværende. Det merkes på utvalget, mener kunstkritiker Mona Pahle Bjerke.
- Les også:
Deprimerende
– Dette er en av de kjedeligste høstutstillingene jeg har vært på. Ut ifra det jeg har sett hittil er det lite som overrasker, begeistrer eller utfordrer, sier Bjerke til NRK.no når vi møter henne på Kunstnernes Hus like etter den offisielle åpningen.
Hun understreker at hun ikke har rukket å se alle videoinstallasjonene ennå, men det førsteinntrykket hun har fått etter noen runder i utstillingen har ikke gitt henne så mye annet enn en følelse av å ha sett alt mange ganger før.
– Man forventer at Høstutstillingen skal representere et levende tverrsnitt av det som skjer i den norske kunsten. Vi får håpe det ikke er det den gjør i år, i så fall er dette nokså deprimerende, mener NRKs kunstanmelder.
- Les også:
Dypt uenig
Det er ikke en oppfatning som deles av VGs kunstanmelder Lars Elton.
– Her er nok Bjerke og jeg dypt uenige. Jeg er ikke ferdig med å danne meg et inntrykk, men jeg synes det er mye bra, forteller han til NRK.no.
– Vi som ser utstillinger hver uke har et annet kunnskapsnivå og erfaring enn det brede publikum de lages for. Det må vi som kritikere huske på, påpeker Elton.
Mona Pahle Bjerke stiller på sin side spørsmål ved om nivået på årets Høstutstilling skyldes lav kvalitet på det innsendte materialet, eller om det er utvalget det er noe galt med.
Ingen spesialinviterte kunstnere
Juryleder Nils Olav Bøe sier til NRK.no at han på dette tidspunktet er så dypt inne i materien at det er vanskelig å gi et objektivt svar på om kvaliteten på årets innsendte verker var lavere enn ved tidligere år.
– Oppgaven vår har vært å finne det beste blant de innsendte verkene. I fjor inviterte vi en del etablerte kunstnere, mens i år valgte vi å gjøre det totalt motsatte og sendte ikke ut noen invitasjoner, forteller Bøe.
Jurylederen ønsker ikke å peke ut noen personlig favoritt blant årets kunstverk, men mener det er spesielt mange fine videoverker i utstillingen.
– Det som er det fine med Høstutstillingen er at det er veldig vidt, så det skal være noe her for alle, mener Bøe.
- Les også: 100.000 kroner til et par gummistøvler
Viktig arena
Han påpeker også at Høstutstillingen fortsatt er en viktig arena for nye kunstnere.
– For mange er Høstutstillingen det første steget inn i kunstbransjen, slik som det også var for Edvard Munch i sin tid. Utstillingen er Norges best besøkte innenfor samtidskunst, samtidig som mange av de viktigste bransjefolkene tar turen innom, sier Nils Olav Bøe.
Akkurat på dette punktet er også kunstkritikerne Mona Pahle Bjerke og Lars Elton enige.
– Selv om Høstutstillingen ikke kan sies å sette dagsorden, synes jeg likevel den har livets rett. Særlig fordi den får såpass mye oppmerksomhet, og slik skaper fokus på samtidskunst i media, sier Bjerke.
Hun mener det også er positivt at utstillingen appellerer til et bredt publikum, og at den har et anonymt opptak, noe som kan gjøre Høstutstillingen til en inngangsport for nye kunstnere.
(Saken fortsetter etter bildet)
Trengte pengene
Morgenbladets Tommy Olsson har tidligere uttalt sin misnøye mot utstillingen, og kunstneren/kunstkritikeren sier til NRK.no at han hvert år gjentar sin påstand om at Høstutstillingen er utdatert. Han var ikke til stedet på dagens åpning.
– Jeg er imot Høstutstillingen av prinsipp. Det ville aldri falt meg inn å søke, og jeg synes ikke andre burde gjøre det heller. Vi fortjener noe bedre, sier Olsson.
– Du deltok som kunstner på Høstutstillingen i fjor?
– Det var fordi jeg ble invitert. Og jeg trengte pengene, sier han spøkefullt.