Hopp til innhold

Maktundertrykkelsens tragedie

Konsekvensene av maktundertrykkernes rituelle brutalitet ble skremmende tydelige i Nasjonaloperaens «Aida». Men dette bikket tidvis grensen for hva vi orker å se i Norge i dag av eksplisitte drapsscener.

Aida 2012 Aida

De to rivaliserende kvinnene dannet skarpe kontraster som slave og prinsesse. Aida: TIFFANY ABBAN. Amneris: MZIA NIORADZE.

Foto: Erik Berg

Veire anmeldelse riktig størrelse

Aida er et fantastisk storverk, fortettet i dramatikk på både et politisk og personlig plan. Krigen raser mellom kongedømmene Egypt og Etiopia. Etiopiske Aida er slave hos Egypterkongens datter, og begge er forelsket i den egyptiske krigerhelten Radames. Slikt blir det både sjalusi, krig og død av.

Maktens vrengebilde

Den sedvanlige gloriøse fremstillingen av de egyptiske makthaverne var borte. Et vrengebilde av en korrumpert maktbastion ble tegnet opp med Odd Nerdrum-lignende kulisser: Grå, nakne og øde, med rituelle krigere i horisontene. Kostymene var som tatt ut av Ringenes Herre-filmene: Skumle og ville, med taggete hjelmer, spyd og onde masker.

Brutale drapsscener

Aida

Petri Lindroos som Ramfis, yppersteprest for den rituelle ofringen. Henrik Engelsviken som krigeren Radames.

Foto: Erik Berg

Vi fikk pornografiske danseopptrinn , mektige flotte korpartier og blodig, rituell kampdans. Dette var bilder som fikk oss til å tro på at frykten for makthaverne får de fleste aktørene til å svikte det gode. Noe var allikevel unødvendig: rituelle opptrinn hvor nakne kvinner slaktet unge menn så blodspruten sto, og mennesketorsoer som hang som slakt fra taket var å gni poengene om et brutalt regime inn, og bikket over til det spekulative. Stemningen i salen ble da også trykket. Men helheten balanserte, med flere vare og skjøre scener i 3. og 4. akt.

Skjebnetunge Verdi-rytmer

Aida 2012 Aida

Blodige scener ble fylt av kampsportutøvere og ballettdansere.

Foto: Erik Berg

Musikalsk fikk vi flere sterke prestasjoner. Den italienske dirigenten stresset tempoet litt i starten, men fikk Verdis skjebnetunge rytmer i flyt etter hvert, med et operaorkester som virkelig var på hugget og skapte øyeblikk fylt av åndeløs spenning. Og Aida-trompetene fra balkongene fulgte opp regien med en skjærende hard og brutal fortissimoklang.

Sterkt sangerlag

Store deler av sangerlaget fulgte opp de mange krevende ariene og den mørke regien med bravur. Og det sier ikke lite! Henrik Engelsviken fylte rollen som sterke og ivrige Radames godt, visstnok den første norske i rollen på over 50 år! Han taklet den vanskelige åpningsarien, hadde en sterk fremtoning og viste nødvendig styrke på topptonene, selv om han ennå har noe å gå på i dybdeklang.

Carsten Stabell traff den korrumperte Egypterkongen midt i blinken, med gyllen røst og haltende, halvdød fremtoning. Unge Yngve André Søberg som Aidas etiopiske far Amonasro hadde stemmekraft nok til å få både salen og datteren til å tro på kjærlighetssvik som løsning.

Intim og myk Aida

Aida 2012

Aida og Radames velger kjærligheten, og dør sammen til slutt.

Foto: Erik Berg

De rivaliserende kvinnene dannet talende kontraster. Mzia Nioradze som Amneris sto frem som maktundertrykkelsens kanskje største offer, med en stemme spiss av sjalusi og tilslutt nesten skrikende av desperasjon da det går opp for henne at hun selv har sørget for sin elskedes død. Ikke bare pent, men angsten hennes slo inn med gripende kraft!

Den fargede sopranen Tiffany Abban sang Aida med en vakker, myk stemmeklang, og fylte det resignerte og intime rommet som maktscenene stengte ute. Og hun vokste til store høyder da lojalitetskonfliktene strammet seg til. Duetten med Søberg i 3.akt var strålende! Sluttscenen i graven med sin elskede Radames ble usentimentalt vakkert fortalt. Dette var en Aida som grep med både menneskelig skjørhet og sterk, brutal kraft.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters