Med oppunder 240 regndager i året er bergensværet en viktig inspirasjonskilde for årets vinnere av designprisen Nåløyet.
Designerduoen bak merket Norwegian Rain, Alexander Helle og T-Michael, mottok tirsdag kveld prisen for årets beste klesdesign for sin kolleksjon med regnfrakker.
Regnfrakkene er hundre prosent vanntette, men poenget er at det ikke skal vises.
– Kjernen i filosofien vår er å lage ekstremt funksjonelle ting, som ikke ser ut eller føles sånn, sier Alexander Helle.
Skeptisk i starten
Det var han som opprinnelig hadde ideen om å begynne å lage regnfrakkene, men samarbeidspartner T-Michael var ikke like begeistret i begynnelsen.
– Da Alex kom innom og spurte om jeg ville være med på å lage regnfrakker, sa jeg nei. Det var jeg ikke interessert i, sier T-Michael, som er skredder og driver egne butikker i Skostredet i Bergen og Posthallen i Oslo.
Helle har forståelse for kompanjongens skepsis.
– Her kommer det en kar og vil lage regntøy, noe som står fullstendig i kontrast til stil og snitt han er vant til. Man tenker jo plast, farger og alt som ikke er bra, så jeg forstår godt at han var skeptisk.
Regntøy som ikke ser ut som regntøy
Men Helle ga seg ikke så lett, og fikk til slutt med seg T-Michael på ideen, etter å ha lagt vekt på at han ikke ville at frakkene skulle se ut som regntøy.
– Det var viktig for meg at vi hadde som utgangspunkt at man ikke skal ikke tenke at man har seg en regnfrakk. Men dersom det begynner å regne er det bare å ta på seg hetta, og så er man tørr, sier T-Michael.
Han har drevet med design i Bergen i 15 år, og legger ikke skjul på at han også ser behovet for funksjonelle klær som er tilpasset bergensværet.
– Jeg husker at det regnet veldig mye den dagen vi hadde møtet. Det kan jo være at det var med på å overbevise meg, legger han til.
Japansk materiale
Dermed satte bergensduoen i gang jakten på materialet som skulle virkeliggjøre visjonene om frakker som både holdt vannet ute og så og føltes bra ut på samme tid.
Hos et japansk firma falt puslespillbitene på plass, da bergensdesignerne oppdaget stoffet som er en blanding av resirkulert polyester og økologisk bomull.
– Stoffet er hundre prosent vanntett, og har en fin tekstur. Det er deilig å ta på, og gir litt den samme følelsen som ullstoff, sier T-Michael, mens Alexander Helle materialets evne til å holde bergensregnet ute ved å helle et glass vann over en av frakkene.
Klare for utlandet
At regnfrakkene har slått an i Bergen er kanskje ikke så rart, men designerduoen
tenker større enn som så.
Nå har de reist rundt i verden for å også få andre til å åpne øynene for konseptet, og er så langt fornøyd med resultatet.
– Japan plukket oss opp fra dag én, og derfra dobles ordrene fra gang til gang, sier Alexander Helle.
Dersom avtalene de har diskutert går i orden vil regnfrakkene om kort tid være på plass i butikker i 12 land.
Og det er ikke bare regnfulle land som står på lista. Den inkluderer nemlig også en ordre fra det solfylte Australia.
– Det er jo fantastisk, og viser at folk skjønner at dette ikke bare er en regnfrakk, avslutter Helle.