Pelshatt, pelsfrakk med oppbrettet krage og mørke solbriller som skjuler et unnvikende, men våkent blikk:
Forkledningen til Stasi-agentene, DDR-regimets hemmelige politi, er som hentet ut av en gammel spionfilm.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Stasi er forkortelse for Ministerium für Staatssicherheit («ministeriet for statssikkerhet»), og var politiet og etterretningstjenesten i kommunistdiktaturet DDR fra1950 til Berlinmurens fall.
– Bildene av Stasi-agentenes forkledninger kan kanskje virke komiske nå, men bak ligger blodig alvor, sier Katharina Gohl ved Berlin-galleriet
til NRK.no.Lett oppgitt forteller hun at medier som hittil har dekket utstillingen, som britiske
, og nå også NRK, har vært mest opptatt av «moteaspektet» ved bildene.– Vi bør ikke miste av syne grunnen til at Stasi-agentene tok fotografiene. Bildene dokumenterer de undertrykkende strategiene fra en totalitær stat for å skape frykt i befolkningen, sier hun.
LES OGSÅ:
Forhatt regime
Gohl forteller at noe av det spesielle med utstillingen, er at arkivbildene som en sjeldenhet viser overvåkerne, og ikke de overvåkede.
Organisasjonen er ansett for å være en av de mest forhatte sikkerhets- og etterretningstjenester i historien, blant annet på grunn av et omfattende nettverk av angivere.
Stasi jobbet på oppdrag for det statsbærende kommunistpariet og hadde som sin fremste oppgave å bekjempe motstandere av regimet ved å overvåke alle sider ved innbyggernes liv.
Ministerium für Staatssicherheits overvåkningsregime sysselsatte et enormt antall personer.
I løpet av tiden DDR eksisterte regner en med at Stasi hadde minst 600.000 uoffisielle medarbeidere til sammen. Det ble skapt et klima av angiveri som gjorde at du ikke kunne stole på noen.
Per 31. oktober 1989 hadde organisasjonen totalt 91.000 offisielt ansatte.
LES OGSÅ:
NETT-RADIO:
Banale og skrekkinngytende
Kunstneren Simon Menner er mannen bak utstillingen i Berlin. Han fikk tillatelse til å ta kopier av bildene fra arkivet.
Menner mener banaliteten i mange av bildene gjør redselen som ligger bakenfor mer nærværende.
– Jeg er veldig interessert i bilder som kan dekodes i flere lag, med ulikt resultat,
.Tidligere har han stilt ut fotografier av objekter som er brukt i virkelige mordsaker til å ta livet av mennesker.
– En kniv i denne serien kan sees som kun en kniv, eller noe som går langt forbi det. Begge disse lagene er sanne. Men det er veldig vanskelig, for ikke å si umulig, å nærme seg begge lagene samtidig, mener han.
LES OGSÅ: