Hopp til innhold

Rømmer fra Spotify?

Plateselskapet daWorks har allerede begynt å trekke sine artister ut av Spotify. Nå kan det norske initiativet spre seg til Europa og USA.

Jørn Dalchow i plateselskapet daWorks

Jørn Dalchow er sjef i plateselskapet daWorks.

Foto: NRK

Marian Aas Hansen synger Cole Porters "Love for Sale".

Marian Aas Hansen er misfornøyd med hvor mye hun får igjen for å ha sine låter på Spotify.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Jonathan Forster, Spotify

Jonathan Forster er Europasjef i Spotify.

Foto: Rasmus Andersson / Spotify

Plateselskapet DaWorks er første aktør som trekker de artistene sine fra den nettbaserte streamingtjenesten Spotify.

- Ikke nok penger

- Det er rett og slett fordi Spotify, på det halvannet året vi har vært med på en forsøksordning, ikke har vært i stand til å komme opp med nok penger i forhold til bruken, sier Jørn Dalshow i plateselskapet daWorks.

Plateaktuelle Marian Aas Hansen er en av artistene som nå fjerner musikken sin fra Spotify.

- Jeg har sjekket litt, og for å tjene én krone, så må 222 personer streame min sang. Og det sier seg sjøl at det ikke går an å leve av det, mener Hansen.

Tirsdag sa Spotify-sjef Jonathan Forster at han synes det er synd om artister og plateselskap ikke vil ha musikken sin på Spotify.

- Åpne for dialog

- Vi jobber med mange tusen plateselskap, og mange av dem vil gjerne stå fram og si at det vi gjør fungerer godt. Men min første reaksjon dersom noen er misfornøyd, er at det er noe galt med kommunikasjonen oss i mellom, og at de ikke helt har skjønt hva dette dreier seg om, sa Forster.

Men til NRK sier Dalchow i daWorks at det for dem handler om forretningsmodellen til Spotify, som de føler er feil.

- Vi er åpne for dialog med Spotify, men samtidig kan vi ikke akseptere løsninger slik deres forretningsmodell nå fremstår. Spotify har fortsatt til gode å vise oss en eller annen form for prognose som sannsynliggjør at deres streaming-modell vil fungere bra i næringskjeden de kommende årene.

Flere norske plateselskap truer med å trekke seg - og nå kan det norske initiativet spre seg til utlandet. Onsdag skal plateselskaporganisasjonen FONO diskutere Spotify med den europeiske musikkbransjen.

- Virksomhet som kan vokse

Petter Singsaas, Universal

Petter Singsaas i Universal ser store muligheter i Spotify.

Foto: Meek, Tore / SCANPIX

Plateselskapet Universal, som er et av de største og med på eiersiden i Spotify, er langt mer positive.

– Jeg ser inntektene vi får fra Spotify nå, og de er positive. Det er litt tidlig ennå, men dette er en virksomhet som kan vokse, sier Petter Singsaas i Universal til Dagsavisen.

– Jeg kjenner ikke andres avtaler. Jeg vet hvordan våre avtaler er. Jeg har registrert at mange mindre selskaper ikke vil være med på «annonsedelen». Hvis de har forhandlet fram for dårlige «dealer» for seg selv, får det være opp til dem, sier Singsaas.

- Hjelper ikke på regnestykket

Jørn Dalchow i daWorks sier imidlertid at de tjener for lite til å ville være med.

- De (Spotify) er opptatt av at vi må se det store bildet, ikke tenke betaling pr. stream, men for oss blir det vanskelig å se dette på noen annen måte, ettersom det er slik deres avregninger fremstår; et visst antall streams og et beløp for dette, sier Dalchow.

- Hvis denne satsen ikke øker betydelig vil det ikke genereres nok penger tilbake til kreatørene av musikk slik at dette kan bli et levebrød. Her har Spotify muligens en pedagogisk utfordring, men det hjelper dessverre fortsatt ikke på regnestykket vi får ved jevnlige avregninger fra dem.

Dalchow og daWorks ser for seg en fremtidig musikkindustri basert hovedsaklig på streaming og mener Spotify må kunne sannsynliggjøre at dette faktisk kan gi nok inntekter til at ny musikk kan skapes.

Samtidig har TONO vist sin støtte til Spotify, de forventer i følge Ballade.no å kunne fordele 10 millioner til sine medlemmer fra Spotify i år.

Det forstår ikke Dalchow.

- Tono ser vi støtter opp om Spotify. Det kan virke som Tono ikke forstår hvor pengene fra Spotify kommer fra, nemlig fra innspilt musikk - og hvis det ikke genereres tilstrekkelig penger til å skape nye innspillinger blir det heller ikke penger i fremtiden til Tono. Tono er en del av denne næringskjeden og burde forstå at vi lever i et gjensidig avhengighetsforhold, mener Jørn Dalchow.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters