I konkurranse med nedlasting på internett, og ikke minst storkjeden Platekompaniet, er Musikkforlag-direktør Leif Dramstad nå allerede i gang med opphørssalg.
Nedgang i salg
Inntil nå har Norsk Musikkforlag i Oslo hatt en av de mest velutstyrte plateavdelingene for underholdningsmusikk i Norge, men i det siste har musikkjøperne har uteblitt.
– I de siste to årene har salget gått ned med over 30 prosent i denne avdelingen, sier Dramstad til NRK Kulturnytt.
Utsalgssteder forsvinner
Det har gått nedover for flere enn Norsk Musikkforlag de siste årene. Konsekvensen er at stadig flere utsalgssteder for musikk forsvinner. Tidligere i år forsvant 50 platebutikker rundt omkring i Norge da kjeden Free Record Shop ble solgt. Og når Norsk Musikkforlag nå må gi opp populærmusikk, tror direktør Dramstad at fagbutikkene er iferd med å bli utkonkurrert.
– Jeg tror det er en del av en trend vi har sett ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Fagbutikker kan ikke lenger konkurrere med kjeder. Vi har heller ikke muligheten til å tilby brukere musikk over mobiltelefon eller datamaskin. Vi er fysiske produkter, og man behøver ikke lenger å gå inn i en butikk for å skaffe det man vil ha, sier Dramstad.
– Dårlig utvikling
Stadig flere dropper også platebutikkbesøk til fordel for musikkhandel på nettet. Det tyder i alle fall musikksalgstallene hittil i år på. Mens salget av cd-er går markant ned, øker salget av nedlastede produkter med 38 prosent. Musikksjef Per Ole Hagen i NRK P1 mener det er synd dersom utviklingen fører til at Platekompaniet blir stående igjen som det eneste alternativet til å handle musikk på nettet.
– Når det blir bare Platekompaniet igjen, så er det en dårlig utvikling. Det smale, det som ligger i utkanten blir gjemt bort, mener Hagen.
I tillegg til konkurransen fra nettet, tror Hagen spesialforretninger som Norsk Musikkforlag taper kampen om platekjøperne fordi de store platekjedene får store rabatter fra plateselskapene og kan selge billigere.
– Terskelen for å gå inn i spesialbutikkene er høy. Fordi de har dårligere avtaler, er alt gjennomgående dyrere, sier Hagen.