Jupither, som er aktuell med «Det flyvende barnet» på Nationaltheatret, mener Egners «Folk og røvere i Kardemomme by» er direkte skadelig for barn.
Hun stiller følgende spørsmål til det norske folk i en kronikk i Aftenposten:
– Er det ikke på tide, etter å ha latt Thorbjørn Egner leve i 100 år, å ta skrittet inn i 2000-tallet og begrave ham for alltid?
– Høyreekstremt
Regissøren tok med sin åtte år gamle sønn for å se forestillingen, som hun ikke kjente på forhånd.
Sjokket var stort da hun oppdaget en pastellfarget landsby der alle var glade, mannssjåvinistiske røvere som kidnappet en kvinne som hushjelp og en suggererende papegøye av hunkjønn.
– Dette er første gang jeg støter på noe som jeg mener er direkte skadelig for den oppvoksende generasjonen, skriver Jupither
Hun mener at man gjennom oppsetningen bidrar til å vanskeliggjøre arbeidet for mangfold og likestilling i flere generasjoner fremover, og at kardemommeloven minner om høyreekstrem retorikk.
– Mangler humoristisk sans
Professor i idéhistorie Trond Berg Eriksen tror Sofia Jupither mangler humoristisk sans. Han mener utspillet er typisk svensk.
– Hvorfor skulle vi ikke le av disse gammeldagse oppfatningene av kvinner og fremmede i dag? Hva skal vi da si om kvinnerollene i eventyrene? sier Berg Eriksen, som mener innvandringsdebatten i Sverige blir kneblet.
– Debatten kommer ikke fordi man er så livredd for ikke å ha de riktige meningene, sier han til Aftenposten.
– Tror hun misforstår
Thorbjørn Egners sønn, Bjørn Egner, tror den svenske regissøren har misforstått flere ting stykket.
– Jupither trekker som konklusjon at mannen trenger å trenger å røve en hushjelp for å få orden i huset. Men det viser seg jo at når hushjelpen, tante Sofie, kommer så er det jo de selv som er nødt til å ordne opp. Her er det jo egentlig den helt motsatte moral, sier Bjørn Egner til NTB.
Han sier det er helt greit at det kommer en diskusjon om farens stykker.
– Det betyr bare at noen blir engasjert når de ser et teaterstykke, og det er bra. Men jeg tror mange vil synes at denne kritikken er litt feilslått, sier Bjørn Egner.
- Les også:
- Les også:
- Les også: