Hopp til innhold

Basstreff i særklasse

Den norske jazzbassisten Tine Asmundsen er elev av Richard Davis, en levende legende i moderne amerikansk jazz. Nå har de to realisert sitt ønske om en gang å spille inn plate sammen, og resultatet er oppsiktsvekkende.

Basstreff:Tine Asmundsen og Richard Davis
Foto: George Helmke

Hør anmeldelsen

"Madison" har de kalt plata, etter universitetet og byen hvor den nå 77-årige Richard Davis har vært mentor og inspirator for unge bassister fra hele verden gjennom siste generasjon. Før det var han en av USAs mest ettertraktede studiomusikere og spilte med alle fra Miles Davis og Eric Dolphy til Leonard Bernstein og Bruce Springsteen.

Besatt av bass

To kontrabasser - et håpløst prosjekt skulle man tro. Hvilket herved er motbevist. Tine Asmundsen og Richard Davis tråkker nemlig ikke på hverandre, de går inn og ut av ulike roller som solister, akkompagnatører og likeverdige samtalepartnere. Og det svinger fra første takt, men vær beredt – du har mange overraskelser i vente. For Richard Davis og Tine Asmundsen er begge besatt av kontrabassen. De filer og gnikker og gnir, knipser og slamrer og banker – og deler med oss sin lyttende glede og forundring over lydene som kommer ut.

Historisk spenn

Musikken har jazzhistorisk spenn. Ved siden av originalkomposisjoner bys det på både Horace Silver og John Coltrane-klassikere i ny og original innpakning. Dessuten har Tine brakt med seg til studio i Madison den kreative Vidar Johansen, som med saksofon, fløyte og bassklarinett nok en gang dokumenterer sin unike evne til lojalt å gå inn i nye situasjoner. Johansen bidrar også med flere underfundige komposisjoner, heriblant et musikalsk mareritt vi ikke ville vært foruten.

Fjerdemann i laget er trommis Robert Shy, mest kjent fra samspillet med Roland Kirk på 70-tallet, og nå årvåkent til stede i den norsk-amerikanske dialogen, snart 40 år etter.

Forener og forsoner

Tine Asmundsen og Richard Davis

Tine + Richard

Foto: George Helmke

 

Madison er et oppsiktsvekkende og uklassifiserbart dokument over en levende kultur med århundrelange røtter til Afrika og Europa, en kultur som forener og forsoner musiske mennesker i felles glede. Fotografiene av en svart og en hvit hånd, flettet sammen i et sterkt og kjærlig grep om basshalsen er noe av det vakreste og best illustrerende jeg har sett som platecover.

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters