Fire nye bilmodeller er satt under lupen i årets første Euro NCAP-test. Alle kommer bra ut sikkerhetsmessig med fem stjerner av fem mulige, men med Skoda Octavia et hestehode foran.
Fra i år satser testinstansen Euro NCAP enda mer på barnesikring, med en ny kontrollmetode for montering og bruk av barneseter i bilene.
Nye testdukker skal gi et mer realistisk resultat i kollisjonene, og hver enkelt bilmodell blir testet med flere av de mest kjøpte barnesetene i Europa.
Testene informerer også om hvilke av bilens seter som har Isofix-festepunkter, og vurderer hvor enkelt det er å montere barnesetene korrekt i Isofix-festene.
LES OGSÅ:
Her er de siste testresultatene:
Trygg Trafikk mener det er positivt at Euro NCAP nå setter enda større fokus på barnesikkerhet i testene sine.
– Men man bør ikke se seg blind på deres anbefalinger. Vårt aller viktigste råd er å bruke et bakovervendt barnesete så lenge det er praktisk mulig, i hvert fall inntil barnet er fire år gammelt, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Slette Sunde i Trygg Trafikk.
– Testene fra Euro NCAP gjelder jo for hele Europa. I flere land er rådet om bakovervendte barneseter mindre i fokus enn i Norge og Sverige. Testresultatene kan derfor bli litt unyanserte når det gjelder sikring av barn i bilen, sier Sunde til NRK.no.
Han mener det er lurt å ta med bilen og barnet til butikken, og sjekke at barnesetet passer godt inn i bilen og at barnet sitter komfortabelt før man kjøper. – Og man bør altså velge et bakovervendt sete, gjentar han.
LES OGSÅ:
Multikollisjonsbrems
Elektronisk stabilitetskontroll er standardutstyr på alle de fire bilene i den siste testen. EuroNCAP vender også tommelen opp for elbilen Renault ZOE's system for hastighetsbegrensning, som bruker digitale kart til å informere sjåføren om fartsgrensene.
I sikkerhetstesten får Skoda Octavia full uttelling for beskyttelse av de aller minste barna inne i kupeen.
Skodaen berømmes også for flere aktive sikkerhetssystemer som kan hjelpe sjåføren i en kritisk situasjon.
- LES OGSÅ: