Hopp til innhold

NRK trekker seg fra UT.no

På grunn av ressursprioriteringer skal Turistforeningen drive turtjenesten på egen hånd.

Ut.no

TURTJENESTE: UT.no har siden 2008 tilbudt turinformasjon, turtips og kart på nett og mobil.

Foto: Faksimile

NRK og Den norske turistforening (DNT) startet UT.no i 2008, men fra høsten skal turistforeningen drive siden alene.

– Overalt i NRK foregår det nå en vurdering av ressursbruk. Innenfor utvikling av andre nettilbud ser vi at vi har utfordringer som gjør at vi nå har foretatt denne vurderingen, sier Øyvind Lund som er mediedirektør i NRK.

Med over 100.000 brukere hver uke har ut.no blitt Norges mest populære turnettside og Lund er sikker på at tilbudet til publikum blir opprettholdt.

Søker andre samarbeidspartnere

– Vi er fornøyd med at vi sammen med DNT har utviklet UT.no til å bli en nyttig og godt likt tjeneste. Natur og friluftsliv er en viktig del av NRKs oppdrag, og det er viktig for oss at

Øyvind Lund, direktør NRK

TREKKER SEG UT: Selv om NRK ikke skal være med videre tror Øyvind Lund at tilbudet til publikum blir opprettholdt.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

dette gode tilbudet til publikum får leve videre i regi av DNT selv om vi trekker oss ut

DNT varsler at de nå vil søke nye samarbeidspartnere for videre drift av tjenesten.

– DNT ønsker å videreføre UT.no som hele landets friluftslivsportal, og vil også gå i dialog med andre friluftslivsaktører for å skape en enda bedre løsning for brukerne, sier Nils Øveraas, generalsekretær i Den norske turistforeningen.

Generalsekretær i DNT, Nils Øveraas, på tur i fjellet.

TAKKER: Nils Øveraas takker NRK for samarbeidet. DNT vil nå søke nye samarbeidspartnere.

Foto: Elin Hansson / DNT

Øveraas har forståelse for at NRK trekker seg fra samarbeidet.

– Vi har vært svært fornøyde med samarbeidet med NRK og er stolt av at vi sammen har utviklet en side som bidrar til å inspirere til naturopplevelser for livet for mange mennesker. Vi har selvfølgelig respekt for at NRK må gjøre sine prioriteringer, og takker for et godt og viktig samarbeid i de syv årene som har gått.

  • Les også:
  • Les også:

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter