Da NRK.no skulle lage en oversikt over hvilke ord som ble mest brukt på Twitter i sammenheng med søkeordene «Utøya» og Oslo», var det plutselig ett navn som havnet veldig høyt oppe på listen: Bieber.
Det viste seg at tenåringsstjernen Justin Biebers Twitter-vegg ble fylt av meldinger fra norske «følgere» som ville at han skulle be for Norge, eller i det minste skrive noe om tragedien i landet.
Les også:
Les også:
Fikk ingen respons
Blant andre Twitter-kjendiser som ble bedt om å bry seg, fant vi blant andre Barack Obama, Lady Gaga, Aston Kutcher, Snoop Dogg, Oprah og Billy Talent.
Blant dem som ønsket respons og medfølelse fra «sin» kjendis, var Lady Gaga-fan Kim Skoglund. Han tvitret til sitt store idol flere ganger fra fredag ettermiddag og utover i helgen og knyttet dette til terroren i Norge, uten å få svar.
– Jeg vet at hun bruker timevis på å lese gjennom alt av tweets der hun er nevnt, så det blir på en måte som å snakke med henne – selv om jeg ikke får svar, sier Skoglund til NRK.no.
– Jeg vet at hun ikke svarer på tvitringer som ikke har relevans til det hun driver med, men jeg ønsker likevel at hun skal få vite hva som opptar meg.
Skoglund uttrykte på Twitter lørdag 23. juli imidlertid skuffelse over at Lady Gaga ennå ikke hadde nevnt angrepene med ett ord på mikrobloggen, til tross for at hun hadde tvitret om både Amy Winehouses bortgang og en annen ulykke.
– Men jeg har i ettertid fått vite at hun var opptatt med musikkvideoinnspilling den helgen, så jeg forstår at hun ikke hadde tid. Hun viste i stedet at hun brydde seg ved å bruke norsk design noen dager etterpå. Selv om hun ikke sa noe om det, vet fansen at det er hennes måte å støtte oss på, forteller 20-åringen.
Les også:
Usosiale medier
– Noe av utfordringen ved sosiale medier, er at de skaper skyhøye forventninger hos den vanlige bruker, sier Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg til NRK.no.
Han mener problemet blir særlig synlig når kjente personer bruker nettsteder som Twitter og Facebook. Når en artist som Justin Bieber har over 12 millioner følgere, er det helt umulig å føre en dialog. Det gjelder også for statsminister Jens Stoltenberg som «bare» har 78.000.
– De sosiale mediene har vokst seg så store at de paradoksalt nok har blitt usosiale, i alle fall for kjendiser og andre populære mennesker, forklarer forskeren.
Les også:
– De fleste av oss burde skjønne at det er en umulig oppgave å skape dialog når det er snakk om flere tusen eller millioner av følgere på Twitter, legger han til.
Likevel var det flere i løpet av terrorhelgen som skuffet erklærte at de ville slutte å følge kjendiser som ikke hadde nevnt Oslo-bombingen eller Utøya-tragedien med et ord.
Twitter minsker avstand
– På en måte kan man si at sosiale medier bidrar til å minske avstand og redusere den opphøyde «guderollen» som kjendiser ofte får, fordi sosiale medier er en kanal med et ganske muntlig, personlig og dagligdags språk, forklarer Anne Lise Wullum ved institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo.
Hun jobber for tiden med et doktorgradsavhandling som blant annet tar for seg hvordan vi kommuniserer på ulike digitale medier, deriblant sosiale medier som Twitter. Ifølge Willum ligger det en forventning hos fans om at kjendiser i kraft av sin mediestatus påtar seg ansvar og bruker denne til å støtte ofrene fra Oslo og Utøya.
Les også:
– Når det skjer en så alvorlig og katastrofal hendelse som i Oslo og på Utøya, er det et behov for folk at de gode egenskapene og verdiene som kjendisene representerer for mange, skal mobiliseres og bekreftes som en motvekt til det ufattelige, mener forskeren.
– Det er rett og slett et rop om virkelighet.
Wullum viser videre til at forskning innen «celebrity studies» den senere tid har viet mye oppmerksomhet til politiseringen av kjendisstatus, og det faktum at kjendiser stadig oftere brukes til å fronte saker for å skaffe internasjonal oppmerksomhet.