Twitter-rekord feires med reklame

Nett-tjenesten runder 100 millioner aktive brukere, og markerer dette ved å gi annonsører fri tilgang til alle brukernes Twitter-strømmer.

Twitter skjermdump

Tidligere har bare brukere som selv har valgt å følge bedrifter og andre annonsører fått reklame på Twitter. Nå vil annonsene vises for alle, enten de vil det eller ei.

Twitter CEO Dick Costolo

Twitter-sjef Dick Costolo feirer ny rekord i antall aktive brukere – og utvider reklameplattformen.

Foto: HO / Reuters

Det er Twitter-sjef Dick Costolo som på en pressekonferanse i San Francisco hevder at mikrobloggtjenesten har passert 100 millioner aktive brukere, skriver Sky News.

Med «aktive brukere» menes brukere som logger inn på Twitter minst én gang i måneden. Ifølge Costolo har dette tallet økt med hele 82 prosent siden nyttår. Halvparten av disse igjen, rundt 50 millioner, logger ifølge Twitter inn på tjenesten hver dag.

Blant disse er det et stort flertall som bruker Twitter via smarttelefon.

Les også: 22/7: Da Twitter gikk fra kos til kaos

Les også: Slik endret følelsene seg på Twitter etter terroren

Annonser for alle

Twittersjefen benyttet samtidig anledningen til å opplyse om at nett-tjenesten kommer til å utvide annonseplattformen for å sørge for økte inntekter til selskapet.

I litt over ett år, har brukere som selv har valgt å «følge» spesielle selskaper eller annonsører fått reklametweets i Twitter-strømmen sin. Med den nye løsningen kommer alle Twitter-brukere til å bli eksponert for annonser, enten de vil det eller ei.

– Vi er helt overbevist om at denne annonseplattformen er den eneste inntektskilden vi trenger for å være et stort, selvstendig selskap, uttaler Costolo.

Les også: – Lov å kalle folk «idioter» på Twitter

Forventer negativ mottakelse

Eirik Solheim

NRKbeta-redaktør og Twitter-bruker Eirik Solheim tror ikke annonse-endringen vil bli tatt godt imot.

Foto: unknown / NRK

Medieutvikler og NRKbeta-redaktør Eirik Solheim er selv aktiv på Twitter, og kan skilte med nesten 9000 følgere. Han hadde ennå ikke rukket å sette seg inn i Twitters nye annonseplattform da NRK.no tok kontakt, men tror ikke endringen kommer til å bli godt mottatt.

– Twitter har jo eksperimentert en del med forskjellige typer annonseløsninger, akkurat som Facebook. Stort sett blir det alltid negativt mottatt av brukerne, sier Solheim til NRK.no.

Les også: Vi skjønner oss ikke på Twitter

Selv ønsker han ikke å gjøre seg opp en mening om den nye annonseplattformen før han vet mer om eventuell layout på annonsene, hvor ofte de dukker opp, og hvor relevante de er for mottakeren.

– Ta for eksempel Google, de har jo lyktes med å vise oss så relevante annonser at vi ikke tenker over at det er reklame, påpeker medieutvikleren.

Lanserer betalversjon?

Solheim mener Twitters eneste alternativ til annonsefinansiering er å tilby en «premium-versjon», på samme måte som musikktjenesten Spotify.

– Så kan vi selv velge mellom å bruke dagens reklameversjon, eller betale for et annonsefritt Twitter.

Ifølge det San Francisco-baserte selskapet, sendes det rundt fem milliarder Twitter-meldinger hver måned. Den ferskeste rekorden ble satt under MTV video music awards for to uker siden, da det ble avfyrt i snitt 8868 meldinger per sekund etter at artisten Beyonce avslørte at hun venter barn med den like berømte ektemannen Jay-Z.