Hopp til innhold

Nordmenn har ikke kjøpt så mange nybiler siden jappetiden

Årets nybilsalg ser ut til å bli det høyeste på 30 år. Mange kjøper elbiler eller lavutslippsbiler.

Volkswagen Golf

POPULÆRE ELBILER: Bilselger Ole Petter Blaadammen med Norges mest solgte bil i 2015: Volkswagen Golf.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima
Melhus bil

ØKNING I BILSALGET: Bilselger Steinar Vollvik i Melhus Bil Trondheim (t.v.) sammen med bilkjøper Jonas Skjervold.

Foto: Tron Soot-Ryen / NRK

– 2016 har vært et veldig godt år for oss. Vi opplever en økning på cirka seks prosent i bilsalget, sier Steinar Vollvik i Melhus Bil Trondheim.

Hittil i år har norske bilkjøpere handlet rundt 145 000 nybiler. Så mange har ikke blitt solgt siden 1986.

– Kundene spør stadig vekk om utstyret og hvorvidt bilene er miljøvennlige, når de ser etter nye biler, sier Vollvik.

Nybiler med lave utslipp

Denne trenden bekreftes av Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningskontoret for veitrafikk.

Øyvind Solberg Thorsen

SER EN TREND MED NYBILER: Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningskontoret for veitrafikk.

Foto: Nadir Alam / NRK

– Vi nordmenn kjøper stort sett biler som passer til familiens behov. Flere og flere velger biler med lave eller null utslipp, det viser statistikken, sier Thorsen.

Selv om Norge ikke akkurat er inne i en ny jappetid, så er ikke Thorsen særlig overrasket over at så mange nybiler selges.

– Dette kan nok være en effekt av den nåværende regjerningens politikk. Avgiftsnivået for biler har blitt lavere enn for fem år siden, sier Thorsen.

Bilparken blir stadig større

– Det er veldig positivt at CO2-utslippene går ned, på grunn av de nye og miljøeffektive bilene på markedet, forteller Hans Jakob Walnum, som forsker på biler og klimautslipp hos Vestlandsforskning.

Hans Jakob Walnum

BILER OG KLIMAGASSUTSLIPP: Hans Jakob Walnum, forsker på biler og klimautslipp hos Vestlandsforskning.

Foto: Eva Marie Felde / NRK

Over 100 000 elbiler ruller nå rundt i Norge. De siste fem årene har det vært 25-30 prosents reduksjon i CO2-utslipp knyttet til nybilsalg, ifølge Walnum.

Men totalt sett i samme periode, så har det kun vært en halv prosents nedgang i klimagassutslippene fra transportsektoren.

Bilparken i Norge har nemlig økt med åtte prosent, og vi har hatt en økning i antall kjørte kilometer på fire prosent.

– Det er bra at folk kjøper miljøeffektive biler. Men dette er ikke nok for å få ned klimagassutslippene. Da må vi få til en overgang fra biltrafikk til sykkel- og kollektivtransport, sier Walnum.

Miljøfientlig produksjon

Selv om man opererer med nullutslipp på de nye elbilene, så må man regne med de høye produksjonsutslippene når man tenker på hvor miljøvennlige de er.

– Rundt regnet så skaper produksjonen av en vanlig bensin- eller dieselbil rundt seks tonn med CO2-utslipp. Produksjonen av elbiler skaper rundt 12 tonn med C02-utslipp, sier Walnum.

– Så man kan ikke både selge flere biler, og samtidig kutte klimagassutslippene?

– Det kommer an på hvordan man faser inn de nye bilene. De nye miljøvennlige bilene må i så fall erstatte de gamle bilene. Og at vi etterhvert får færre biler, sier Walnum.