Rangeringen er utarbeidet av Euro NCAP, som er et samarbeid om trafikksikkerhet som en rekke europeiske land, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner står bak. Statens vegvesen har siden 2005 laget oversikt over de mest solgte bilene i Norge.
Bilene rangeres fra 1 til 5 stjerner, og det måles sikkerhet for voksne og barn i bilen, samt sikkerhet for fotgjengere om de blir truffet av den. Det gjøres en rekke kollisjonstester, og Euro NCAP ser også på om bilen har antiskrens- og fartsbegrensningssystemer.
– Du bør gå etter 5 stjerner når du står i butikken og skal velge et nytt kjøretøy, sier Henning Fransplass, fungerende avdelingsdirektør i Vegdirektoratet.
- Se hele lista over de 100 mest solgte bilene i Norge nederst i saken.
Golf mest solgt
Den aller mest solgte bilen i Norge i 2015 var Volkswagen Golf. 16.388 kjøpte bilen, noe som er tre ganger så mange som nummer to på lista – Toyota Auris.
Golf får toppscore, 5 stjerner totalt, men bare 3 på sikkerhet for fotgjengere.
Ifølge Ole Petter Blaadammen, som selger Volkswagen-biler, er Golf utstyrt med tre viktige sikkerhetsverktøy:
– Det er en radar i front som bremser ned hvis de foran deg bråbremser, en blindsonevarsler og en nødbrems som slår inn hvis du får en fotgjenger inn foran bilen under bykjøring, sier han.
- Les også:
Mye bedre på kort tid
På få år er bilene på markedet blitt mye mer trafikksikre. Ifølge beregninger fra Transportøkonomisk institutt ville det ha vært 50 flere omkomne og hardt skadde i trafikken i dag om bilstandarden var som i 2010.
– På få år har det skjedd veldig mye, og vi forventer også at det skjer mye i årene som kommer, sier Fransplass.
Han nevner blant annet stabiliseringskontroll, beltepåminner, linjevarslersystem og fartsinformasjon til bilfører som tiltak som allerede har effekt.
Undersøkelsen viser at andelen biler med 4 eller 5 stjerner har økt kraftig de siste årene. Blant bilene som ikke får 5 stjerner, men som selges mye av i Norge, er BMW i3, Mazda CX-3 og Kia Soul. De får alle 4 i samlet poengsum.
Ulikt sikkerhetsutstyr
Det er likevel variasjon innenfor hver tildelt stjerne i Euro NCAPs testsystem. For eksempel kommer BMW i3 dårligere ut når det gjelder sikkerhetsutstyr ("safety assist") enn to tilfeldig valgte andre biler som ellers får samme antall stjerner for voksne, gående og barn: Toyota Prius og Skoda Fabia. Disse bilene får derfor en bedre samlet poengsum. Hvor mye av sikkerhetsutstyret som er standard og hvor mye som må kjøpes i tillegg, har også endel å si for rangeringen.
- Les også:
Småbarnsfamilier
92 prosent av de mest solgte bilene i Norge får 5 stjerner i testen. Vegdirektoratet sier valget er opp til forbrukeren, men at de anbefaler å kjøpe en nybil med toppscore. Hvis du skal kjøpe bruktbil, bør du velge en med 4 eller 5 stjerner.
– Bilene med 4 stjerner er ikke farlige, men når så mange får 5 stjerner, bør man velge blant dem, sier Fransplass.
Blaadammen, som selger biler hos Erik Arnesen på Bryn i Oslo, sier én gruppe utmerker seg når det gjelder sikre biler.
– De som er mest opptatt av sikkerhet er småbarnsfamilier som skal ha små babyer i barnestoler bak, sier han.