Hopp til innhold

Bilen din slipper ut 42 prosent mer CO₂ enn du blir fortalt

Forskjellen mellom CO₂-tallene på papiret og hva en bil faktisk slipper ut, blir stadig større. Nå lover bilbransjen at bedre tester skal gi deg riktig informasjon.

Biler på Storo

Bilene på norske veier slipper ut langt mer CO₂ enn det produsentene lover.

Foto: Milana Knežević / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Forskjellen mellom CO₂-utslippet på papiret og hva bilene faktisk slipper ut på veiene, er nå oppe i 42 prosent, ifølge en rapport fra International Council on Clean Transportation (ICCT).

Da ICCT gjennomførte tilsvarende undersøkelse i 2001, var forskjellen bare 9 prosent.

I snitt betyr det at privatbileiere må ut med 4000 kroner mer for drivstoff i året enn det produsenten lover.

– Vi blir lurt. Vi er blitt fortalt i årevis at fossilbilene blir mer effektive og reduserer utslippene, sier Christoffer Klyve fra Framtiden i våre hender til NRK.

– Må kontrolleres

Christoffer Klyve Framtiden i våre hender

Christoffer Klyve leder miljøavdelingen til Framtiden i våre hender (FIVH).

Foto: Milana Knežević / NRK

Hvilke utslippstall bilbransjen opererer med gir ikke bare bilistene et inntrykk av hvor mye drivstoff de må bruke. Tallene er også med på å bestemme hva slags avgifter bilen underlegges.

– Miljøet blir lurt, fordi utslippene er høyere enn vi tror. Staten blir lurt, fordi avgiftene som bilkjøperne betaler, blir lavere. Og bilistene blir lurt, fordi de må betale mer for drivstoff, sier Klyve.

Han ønsker seg strengere kontroll med hvilke utslippstall bilbransjen kan operere med.

– Den ordentlige løsningen er å slutte med fossilt drivstoff og få flere over på elbiler. Men på kort sikt trenger vi en uavhengig instans som kan kontrollere de faktiske utslippene og ikke la bilbransjen kontrollere dette selv som i dag, sier han.

Gir en pekepinn

De store forskjellene skyldes en utdatert test som ikke har blitt endret de siste 20 årene.

– I denne testen kan bilprodusentene gjøre en hel rekke ting innenfor regelverket som gjør at utslippene kommer ned i laboratoriet, forklarer Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Han sier produsentene blant annet kan velge tynne dekk, justere bremsene og skru av aircondition og andre apparater for å få ned resultatene – uten å bryte med reglene for testen.

Likevel: Reglene er de samme for alle, og selv om bilene slipper ut mer CO₂ på veiene enn det testene anslår, gir de en pekepinn på hvilke biler som er mest miljøvennlige.

– Til tross for at det er stort avvik, så skiller testen mellom klimavennlige og mindre klimavennlige biler, med unntak av ladbare hybridbiler som trolig kommer urimelig godt ut, sier Fridstrøm.

Lover bedring

Tore Lillemork i Bilimportørenes

Tore Lillemork er teknisk direktør i Bilimportørenes landsforening.

Foto: Bilimportørenes landsforening

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes landsforening sier en ny og bedre test er på trappene. Han tror den vil gi forbrukerne riktigere tall.

– I tillegg til at laboratorietesten endres, skal bilene testes ute på vei med mobilt måleutstyr. Testene skal bli bedre, sier han til NRK.

Biler som kommer på markedet fra 1. september til neste år skal måles etter den nye testen.

AKTUELT NÅ