NRK Meny
Normal

Slik endres nybilavgiftene fra nyttår

Regjeringen måtte godta flere endringer i engangsavgiften for nye biler for å få Venstre og KrF til å støtte budsjettet for 2017. De fleste bilmodeller påvirkes.

BMW 330E og VW Passat GTE

Lavutslippsbiler som de ladbare hybridene BMW 330e og VW Passat GTE er blant bilene som får lavere nybilavgifter fra nyttår. BMW-en får 14.578 kroner i lavere engangsavgift, mens Passaten blir 2386 kroner billigere sammenlignet med 2016.

Foto: Anders Wiklund/TT / TT NYHETSBYRÅN

Statsbudsjettet ble reddet i 12. time etter at regjeringen langt på overtid snekret sammen en løsning som Venstre og KrF kunne leve med.

Regjeringen nektet å røre den mye omtalte bilpakken, men måtte likevel gjøre endringer i bilavgiftene i grønn retning, ikke minst for å finansiere dyre påplussinger.

Land Rover Discovery

Store Suver med relativt høyt utslipp av CO₂ blir avgiftstaperen i 2017. Land Rover Discovery med stor dieselmotor får neste år 75.000 kroner i økt avgift.

Foto: Pressebilde

Sammenlignet med regjeringens opprinnelige budsjettforslag er det spesielt to endringer som påvirker prisen på nye biler.

Mer om det lenger ned.

– Lavutslippsbiler er vinnerne

Engangsavgiften beregnes i 2017 ut fra kjøretøyets avgiftsgruppe, egenvekt, CO₂-utslipp og NOx-utslipp.

Effektavgiften er fjernet, slik at man ikke lenger «straffes» for å ha mange hestekrefter.

Forlagsredaktør Per Morten Merg og Bilforlaget har utviklet en kalkulator hvor man kan regne ut nybilavgiftene basert på regjeringens budsjettforslag sammenlignet med avgiftene som gjelder for 2016. For alle bilmodellene på markedet.

Tommelfingerregelen er at biler med lavt utslipp fortsetter å være billigere enn biler med høyt utslipp. Så faller effektavgiften bort fra nyttår. Det er kanskje det som påvirker mest sammenlignet med i dag, sier Merg.

Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget

Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget har regnet på bilavgiftene med alle endringene i regjeringens endelige budsjett slik det blir vedtatt for 2017.

Litt forenklet kan man si at hvor mye bilen veier får litt mindre å si for størrelsen på avgiften, mens utslippet av drivhusgassen CO₂ får litt mer å si, i den forstand at utslipp blir enda litt dyrere.

Informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF sier til NRK at bilorganisasjonen er noe skeptisk til økningen i engangsavgiften, men sier andre endringer, som bypakker, kollektivt og jernbane virker positivt.

– Endringene er ikke helt i samråd med de innspillene vi har gitt, men endringene gjør at retningen om å bytte ut bilparken med en større grad av nullutslippsbiler forsterkes, sier hun.

Slik endres CO₂-komponenten i engangsavgiften

  • Det øvre innslagspunktet for fradrag reduseres fra 85 til 75 gram pr. km.
  • Det gir høyere avgift (mindre fradrag) for alle biler med utslipp under 85 g/km, og særlig biler mellom 75 og 85 g/km.
  • Endringen ventes å gi staten ekstra inntekter på 830 millioner kroner i 2017
Toyota Rav4

Hybrider som ikke kan lade via stikkontakten kommer dårligere ut etter snekringen på budsjettavtalen. Mens hybriden Toyota RAV4 lå an til å komme 10.000 kroner bedre ut avgiftsmessig i 2017, får den i stedet 13.000 kroner i økt engangsavgift.

Foto: Sebastien Mauroy

Dette betyr at en bil som slipper ut mellom 75 og 85 gram CO₂ per kilometer får noe høyere engangsavgift, sammenlignet med det opprinnelige budsjettforslaget.

Det påvirker også alle biler med utslipp over 85 g/km.

Slik endres vektkomponenten i engangsavgiften

  • Laveste innslagspunkt heves fra 200 kg til 350 kg (150 kg i 2016)
  • Alle satser reduseres med 2,5 %
  • Det innebærer ifølge Bilnytt.no noe lavere avgift basert på bilens vekt, og premierer relativt sett tunge biler, sammenlignet med opprinnelig budsjettforslag.

– Det gjør at bilens vekt får noe mindre å si for avgiftene. Noen profitterer på det, mens andre kommer dårligere ut, sier Merg.

Ikke-ladbare hybrider

  • Vektfradraget reduseres fra 10 % til 5 %.
  • Det gir noe høyere avgift på ikke-ladbare hybrider.
  • Endringen innebærer ifølge budsjettavtalen en økt inntekt til staten på 55 millioner kroner neste år.

– Normale hybrider blir litt dyrere sammenlignet med regjeringens opprinnelige forslag. For ladbare hybrider er det så å si ingen endringer, de beholder sine fordeler som tidligere, sier Merg.

BMW i3

Elbilen BMW i3 er Norges mest solgte bil. Hverken den eller andre elbiler påvirkes av endringene i statsbudsjettet. Elbiler vil fortsatt være fritatt for engangsavgifter og moms etter årsskifte. Det gjelder også for kostbare elbiler, som Tesla.

Foto: ROBERT GALBRAITH / Reuters

En populær bilmodell som SUV-en Toyota RAV får avgiften økt med opptil 22.300 kroner neste år sammenlignet med årets modell. Størst avgiftsøkning får modellene med bensinmotor.

Men også hybridutgavene av RAV4 får avgiftene økt med med inntil 13.500 kroner etter nyttår sammenlignet med inneværende år.

Også en populær Toyota-modell som hybriden Prius får økt avgift i ikke-ladbar utgave. Det samme gjelder flere av Lexus-modellene.

Ladbare hybrider

  • Det er så å si ingen endringer i avgiftene for ladbare hybrider sammenlignet med det opprinnelige budsjettforslaget fra regjeringen. Men sammenlignet med inneværende år får særlig de store ladbare hybridene vesentlig lavere avgift, ifølge Bilnytt.

Elbiler

  • Det er ingen endringer i avgiftene for elbiler. Elbiler har vært fritatt for moms og engangsavgift i 2016, og vil være det også i 2017.
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger