Han har kjørt baneracing på de største banene verden over i mer enn 10 år.
Men få vet hvem han er.

Den ukjente Porsche-helten

– Virkeligheten har overgått guttedrømmen.

Formel 1 er det gjeveste av det gjeve innenfor bilsport.

Der finner du de raskeste bilene...

...og de beste førerne.

Porsche Supercup er verdens største merkemesterskap, og på nivået under Formel-sirkuset.

Bilene er helt like, så førerne utgjør den største forskjellen.

De følger samme løpskalender som Formel 1, og kjører på de samme banene.

Blant førere fra store bilsportland som Tyskland og Italia, har Roar Lindland de siste årene vært den eneste norske føreren.

Lyngdølen kjører mot verdens beste førere. Marginene som skiller suksess fra fiasko er ørsmå.

Roar Lindland vant sin første pokal innenfor motorsport i 1990.

Etter å ha startet med bilcross og rallycross, gikk lyngdølen etter hvert over til baneracing. I 2008 kjørte han sitt første Porsche-løp.

Lindland har vært fulltids racerfører siden 2010. Ved siden av karrieren har han vært aktiv i familiens entreprenørfirma.

Mot tampen av 2012-sesongen fikk han debuten i den gjeveste Porsche-cupen, nemlig Porsche Supercup.

I Porsche Supercup finnes det to klasser; Pro og ProAm. Pro er fulltidsprofesjonell, mens ProAm er semiprofesjonell.

De fleste førerne er Pro-klassifisert, men de to klassene kjører samtidig og i samme løp.

Og begge klassene premieres.

Lindland har de fleste årene kjørt i ProAm-klasssen, og vant den sammenlagt i 2018, 2019, 2020 og 2022.

– Det skal helst gå på to hjul i svingene, og du bør gire mens du er i lufta.

Roar Lindland

Han bruker mye tid på visualisering, og ser for seg hvordan han skal løse ulike oppgaver i løpet.

– Den som vinner er den som er best på det man gjør mellom løpene.

Roar Lindland

Alle førerne kjører en Porsche 911 GT3 med nesten 500 hestekrefter.

Hver gang Roar Lindland passerer startstreken, går samme tanke gjennom hodet:

En Porsche Supercup-sesong inneholder åtte løp over hele verden.

Som 46-åring er han blant de eldste førerne i feltet. Og med mest erfaring.

Men Lindland vet han stadig kan lære noe.

– De unge er ekstremt sterke på det førertekniske, på de små detaljene.

I en stor garasje hjemme i Lyngdal har Lindland innredet sitt eget Porsche-univers.

Blant flere Porscher står en tro kopi av Lindlands racing-Porsche, godkjent for norske veier.

Langs veggene har han stilt opp de fleste pokalene han har vunnet gjennom karrieren.

Han har også tatt vare på andre minner, som gamle kjøredresser.

Gjennom årene har Lindland kjørt sammen med flere store stjerner, som den svenske prins Carl Philip.

De to kjørte sammen på et svensk lag før Lindland tok steget opp til Porsche Supercup.

Lindland har også vært lagkamerat med den franske rallyverdensmesteren Sebastian Loeb.

Roar Lindland har kjørt over 250 Porsche-løp i karrieren, men nå kan det være slutt.

Før årets sesong står han fortsatt uten plass på et av Porsche-teamene.

Kanskje ble løpet på Monza-banen i Italia i fjor høst karrierens siste.

Men han håper å være med når sesongen starter midt i mai.

Fotojournalist:

Kjetil Samuelsen

Foto:

Kjetil Samuelsen, Marius Kalleberg Mydland, Porsche AG og NTB
Ansvarlig redaktør: Vibeke Fürst Haugen
Nettsjef: Hildegunn Soldal