Ifølge avisa Helgelendingen er Aps stortingsrepresentant Kjell Idar Juvik en av de som vil forsøke å få et flertall i Stortinget for å beholde Sameskolen for Midt-Norge/ Gaske-nøørjen Saemienskovle (GNS).
Med nedleggelse av skolen vil staten Norge spare cirka tre millioner kroner. Men Aps stortingsrepresentant mener at Solberg-regjeringa har fremmet nedleggelesesforslaget på et sviktende grunnlag.
– Det blir framstilt som om det ikke er aktivitet på skolen, men det er helt feil, sier Kjell Idar Juvik.
Han forventer å få full støtte for sitt syn i resten av Aps stortingsgruppe.
- LES OGSÅ:
Jobber for å få Venstre og KrF med
Også Senterpartiets stortingsreprsentant vil kjempe for skolen. Nå jobber hun for å få Venstre og Kristelig Folkeparti også med på laget.
– Skolen er en viktig institusjon for det sørsamiske miljøet og Hattfjelldal kommune, både innen språk og kultur, sier Janne Sjelmo Norås til Helgelendingen.
Hun har allerede nevnt for partifeller i utdanningskomiteen at dette er en viktig sak for henne.
Umoralsk arbeidsmåte
Sametingsrepresenant Silje Karina Muotka (NSR) hadde tidligere i denne uka møte med Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomite om saka. Her ga hun uttrykk for at regjeringa driver med
.– Dette er veldig alvorlig. Det er ikke lenge siden Norge fikk kritikk fra internasjonale menneskerettighetsorganisasjoner for å ikke gjøre noe for urbefolkningen. Så er svaret å foreslå å legge ned et av de få fagmiljøene vi har i sørsamisk opplæring, svarer hun til Helgelendingen.
Ivaretar rettigheter
Høyres stortingsrepresentant Margunn Ebbesen sier til Helgelendingen at det er lett for opposisjonen å være uenig med regjeringa.
– Men det spørs hva de hadde gjort i posisjon selv, svarer Ebbesen.
Hun har sett forslaget og spurt Utdanningsdepartementet hvordan de skal sikre samisk undervisning i framtiden.
– Det viktigste for meg er at vi ivaretar retten til opplæring i og på samisk. Jeg vet ikke om løsningen er å opprettholde skolen. Kanskje ressursene kunne blitt forvaltet annerledes, spør Ebbesen seg.