Hopp til innhold

– Det er store skjevheter i statsbudsjettet!

Det hevder rådsmedlem i Sametinget Ann-Mari Thomassen. Sametinget har nå rapportert inn budsjettkuttene i statsbudsjettet til FNs komité for rasediskriminering og ber Norge om forklaring.

Ann-Mari Thomassen og FN

Thomassen har i samråd med Sametinget nå meldt Norge inn til FNs komité for rasediskriminering på grunnlag av de skjeve budsjettpostene i statsbudsjettet over år. Saken kan nå bli diskutert i dette rommet.

Foto: TIMOTHY A. CLARY/Mette Ballovara / AFP/NRK

Sametinget har nå sett sei lei av de økonomiske skjevhetene som kommer frem i statsbudsjettene år etter år.

De har nå gått drastisk til verks og rapportert skjevhetene inn til FN.

Kutt er blitt rutine

Ann-Mari Thomassen som er rådsmedlem for NSR sier til NRK at dette nær sagt er blitt en rutine at statsbudsjettet kutter i Sametingets bevilgning fra staten.

– De (staten) har nok en gang kuttet i bevilgningen og det har skjedd år etter år, sier en noe skuffet Thomassen.

Thomassen trekker frem nedleggelsen av Sameskolen for Midt-Norge som et direkte brudd på konsultasjonsprosedyrene.

– Når budsjettet tilsvarer at de må stryke Sameskolen i Hattfjelldal, så bryter de direkte med konsultasjonsprosedyrene våre.

– Videre er det nå muligheter for at skolen blir opprettet igjen, siden det er flertall i Stortinget om å beholde læreinstitusjonen. Regjeringen har fortsatt mulighet til å rette opp i statsbudsjettet, der den samiske skolen i Hattfjelldal blir åpnet, sier Thomassen.

Ann-Mari Thomassen, NSR.

Dette er det Thomassen mener Sametinget trenger for å få fremmet det samiske språket, nemlig penger.

Foto: Bjørn Joachimsen / Foto Nord

Skjevhetene i statsbudsjettet

Statsbudsjettet har økt mye de siste årene, men samtidig gjøres det store kutt i Sametingets bevilgning fra staten.

– De hevder at det er økonomiske utfordringer, men samtidig ser vi at de har økt mange budsjettposter blant annet innenfor norske museer, barnehager, offentlig kultur også videre. Men de samme budsjettkapitlene i samisk samfunn er ikke prioritert, det kuttes i samiske barnehager, museer og bevilgninger til språket minsker, sier en noe frustrert Thomassen.

Selv om fremtiden er mørk per dags dato prøver Thomassen å se lyst på hele situasjonen.

– Fremover anser vi at budsjettprosessen i fremtiden blir meget viktig. Per dags dato har vi ingen reel medinnflytelse på budsjettprosessen.

Løft fører til trekk

I 2015 kom det et lyspunkt fra statsbudsjettet. Det nordiske språksenteret Sámi giellagáldu, som er et samarbeid mellom de tre Sametingene i Norge, Sverige og Finland fikk 2 millioner gjennom statsbudsjettet. Dette var selvfølgelig gledelig, men samtidig førte det til kutt på andre poster.

– Vi ble positivt overrasket over at Sámi giellagáldu fikk 2 millioner, men på den andre siden ble det kuttet med 6 millioner til næringen. Samlet sett så kommer vi veldig dårlig ut, sier Thomassen.

– Regjeringen og Stortinget må ta inn over seg den skjevheten de ser i budsjettene, fordi Sametinget er det verktøyet nasjonale myndigheter har til å iverksette samiske verdier. Sametinget må samtidig ha rammebetingelser som gjør det mulig å skape god utvikling over tid, sier Thomassen avsluttende.

Korte nyheter

  • Mye skryt til «Føkkings Nesseby» i Canada

    Loga sámegillii

    Egil Pedersens debutfilm «Føkkings Nesseby» får mye skryt i kjølvannet av verdenspremieren i Toronto International Filmfestval i Canada.

    «Herlig debutfilm fra Egil Pedersen» ((Delightful Debut Feature From Egil Pedersen), skriver filmnettsiden Top Film.

    «Hovedrolleinnehaver Sarah Olaussen Eira navigerer og leverer alle emosjoner av Elviras reise til perfeksjon, og løfter filmen til en høyere standard», skriver nettsiden.

    Bransjenettsidene Sventh Row, The Film Verdict og hungry416 skriver også mye pent om filmen.

    NRK skrev i januar at «Føkkings Nesseby» er en del av den kommende samiske filmbølgen. 20 filmer og filmserier ventes innen få år.

    Norsk førpremiere på filmen er i Nesseby på lørdag og i Tana på søndag.

    Filmen vises på norske kinoer fra og med 24. september.

    Egil Pedersen og Sarah Olaussen Eira (i midten)
    Foto: Aleksander Olai Korsnes / Rein Film
  • Ájggu ándagis ádnot sáme oahppijs Hábmerin

    Les på norsk.

    Boahtte gasskavahko gåhttju Knut Hamsun joarkkaskåvllå aktan Nordlánda fylkasuohkanijn dálásj ja åvdep oahppijt rabás såbadimtjåhkanibmáj.

    – Miededip e gal gájka l riekta dagádum dat rájes gå skåvllå vuododuváj jagen 1975.

    Dav javllá Lisbeth Øgsnes, gut la læhkám skåvlå jådediddje Knut Hamsun joarkkaskåvlån Hábmerin bielnup jage.

    Tjåhkanibme l duohtavuoda- ja semadimkommisjåvnå loahpparapårtå gåtsedibme. Rapårttå gåvvit gåktu dárojduhttempolitihkka stuora ja alvos vájkkudusájt julevsámijda Nuortta-Sálton buvtij.

    Akta dajs åvdep oahppijs, Edward Paulsen, giehtoj jagen 2022 gåktu oahppen ittjij besa skåvlån sámástit.

    Udnásj skåvlå jådediddje Øgsnes giehttu hæhttup dádjadit suv skåvllå aj la siegen læhkám sámijt niejddet.

    Fylkaráde Svein Øien Eggesvik (Gb) la tjielgas vaj sån fylkasuohkana åvdås ájggu ándagis ádnot.

    Knut Hamsun videregående skole - joarkkaskåvllå
    Foto: Simon Piera Paulsen
  • Olu rápmi Kanádas «Biru Unjárga»-filbmii

    Les på norsk

    Egil Pedersen filbma rámiduvvo sakka maŋŋá máilmme vuosttaščájálmasa Toronto International Filmfestval:s Kanádas.

    «Illudahtti vuosttaš geardde filbma Egil Pedersen:s» (Delightful Debut Feature From Egil Pedersen) čállá Top Film neahttasiidu.

    «Váldoneavttár Sarah Olaussen Eira navigere ja ovdanbuktá juohke emošuvnnalaš čuoggá Elvira mátkkis ollisvuhtii, ja lokte filmma bajit dássái.», čállá neahttasiidu.

    Sventh Row, The Film Verdict ja hungry416 filbmaneahttasiidduin lea maid olu rápmi filbmii.

    NRK čálii ođđajagimánus, ahte Biru Unjárga lea oassi sámi filbmabárus. 20 filmma ja filbmaráiddu leat boađi boađi.

    Filmma vuosttaš ovdačájáhus lea Unjárggas lávvardaga ja Deanus sotnabeaivve.

    Filbma čájejuvvo Norgga ealligovvarteáhteriin čakčamánu 24. beaivve rájes.

    Egil Pedersen og Sarah Olaussen Eira i Toronto
    Foto: Aleksander Olai Korsnes / Rein Film