Hans Nysæter er én av flere i klubben som kjører rundt i langstrakte Tana med tilhenger. Øynene er klistret langs veikanten mens vi dundrer ned langs Tanadalen mot elvemunningen.
– Der er det en sykkel, sier en observant Nysæter.
Rett etter er det stopp og ut av bilen. De siste syklene som ble plukket opp var av det gamle slaget.
Alle sykler, gamle som ny, skal få en «makeover». Eller rettere sagt, de skal males i Arctic Race of Norways farger. Deretter skal de stilles opp langs veiene i kommunen. Skiklubben samlet inn over 40 sykler på èn kveld.
– På denne måte håper vi på å lage tidenes folkefest og vise frem Finnmark fra sin fineste side, sier Nysæter.
16. august går startskuddet for sykkeløpet Artic Race, og dagen etter besøker de Tana.
– Jeg håper det legges merke til det, det ville vært dumt hvis det ikke gjør det, sier Hans Nysæter som er leder i IL Forsøk.
– Like mye liv som i Tour de France
Underholdning er det, også for rytterne. Selv om de trår alt de er gode for, legger de også merke til omgivelsene. Det kan daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, skrive under på.
I den første utgaven i 2013 syklet Thor Hushovd aktivt. Grimstad-gutten har syklet de fleste store endags- og etapperittene, men ingen ritt var så spektakulær som Svolvær-etappen i 2013, skal vi tro Dybdal.
– Hushovd sammenlignet Arctic Race of Norway med Tour de France. Han mente det nesten var like mye liv langs løypa som i verdens største etapperitt, sier Dybdal.
Markedsføringspotensialet for landsdelen er enorm når et av Norges største sykkelritt tar turen innom. I 2017 så over syv millioner personer rittet over hele verden, ifølge arrangøren selv.
Med andre ord kan man si at de syklene IL Forsøk setter opp, kommer spurtstjernen Mark Cavendish og resten av sykkelfeltet, til å få øye på.