– Jeg har ikke opplevd noen problemer med elbilen i sprengkulda. Rekkevidden blir mindre. Bilen blir stivere å kjøre, slik som alle andre biler. Ellers er det ingen problemer, fastslår Henrik Blind.
45-åringen er ordfører i Jokkmokk kommune i Norrbotten. Han representerer Miljöpartiet de gröna.
I natt ble det satt ny kulderekord i Kvikkjokk-Årrenjarka i Jokkmokk. Rekorden lyder på 43,5 minusgrader. Så kaldt har det ifølge den statlige værtjenesten ikke vært i januar måned i Sverige på 25 år.
Blind er eier av en elbil.
– Rekkevidden på el bilen er under optimale forhold på rundt 45-50 mil. I kulden reduseres den til rundt 25-30 mil, opplyser Blind.
– Mange trenger starthjelp
Joachim Olsen jobber i Karasjok bilberging AS. Firmaet ble startet av hans bestefar og drives nå av faren Rune.
Olsen er som karasjokinger flest vant til bitende vinterkulde. Karasjok er kjent som Norges kaldeste plass med kulderekord på -51,4 Celsius.
– De siste dagene har det vært forholdsvis kaldt og mye å gjøre. Mange biler har trengt starthjelp, forteller Olsen.
Bensin- og dieselbiler som stopper er ingen utfordring for den unge bilbergeren. Elbiler derimot, er det verre med.
– Elbiler er ikke bare bare å få i gang når de først stopper. De må lastes opp på bergingsbilen og tas med til stasjonen. Hvis det ikke nytter å ta inn bilen og varme den opp, da må den fraktes til verksted, fastslår Olsen.
Det er en stor fordel med elbilene sammenlignet med fossilbilene.
– En elbil kan stå og bakke på parkeringsplassen når det er kaldt. Det kan ikke bensin- og dieselbilene uten at hele byen fylles med smog, påpeker Blind.
Tog innstilt og problemer med elbusser
Tidligere i uka ble tog mellom Luleå og Narvik innstilt på grunn av temperaturer ned mot minus 40.
Det har så langt vært en kald høst og vinter i det nordlige Skandinavia.
Posten Norge varslet i går at på grunn av sprengkulde i Nord-Sverige ville togene mellom Kiruna og Oslo bli innstilt til og med torsdag.
I tillegg ble det kansellert tog som skulle gått på Nordlandsbanen i går.
Kulden skaper også problemer for de elektriske bussene. Det har gjort at Ruter har måttet innstille mange avganger denne vinteren.
Elbusser som stanser under kjøring har også skapt kaos i trafikken denne vinteren.
– Jeg kjører for det meste korte turer i byen. Jeg varmer opp elbilen under lading. Da er bilen god og varm hele tiden under kjøring, forklarer Blind.