Hopp til innhold

Natur og Ungdom sier nei til døde fjorder

Natur og Ungdom kjemper mot at det i 20 år kan dumpes tilsvarende 17 lastebillass med gruveavfall hver eneste time, hver eneste dag i Repparfjorden.

Aslak Heika Hætta Bjørn og Repparfjord

Aslak Heika Hætta Bjørn i Natur og Ungdom mener det er grunnleggende galt å tillate sjødeponi i den nasjonale laksefjorden Repparfjorden. (På bildet er Repparfjord i bakgrunnen.)

Foto: Fotomontasje / NRK

Gruveselskapet Nussir ASA har søkt tillatelse om 30 millioner tonn utslipp gruvegang på 30 meters dyp gjennom en tidsperiode på 20 år.

Det tilsvarer ifølge Natur og Ungdom det samme som 17 lastebillass med kobberholdig avfall hver time, hver dag i 20 år fremover i Repparfjorden i Vest-Finnmark.

Sjødeponiet dreper effektivt alt liv på havbunnen både i deponiområdet og i nærheten av deponiet. Kanskje ikke så overraskende, da det som dumpes rett i fjorden er tonnevis med stein, og giftig kobberholdig gruveslam.

Aslak Heika Hætta Bjørn

– Jeg tror de fleste intuitivt tenker at dette er en dårlig ide, sier Aslak Heika Hætta Bjørn i Natur og Ungdoms sentralstyre.

«Cheapest available technology»

De siste årene har Natur og Ungdom jobbet for å holde Repparfjorden fri for giftig gruveslam.

Repparfjorden ligger i Kvalsund kommune i Vest-Finnmark. I Repparfjorden finnes gytefelt for kysttorsk, samt at fjorden anses for å være så viktig for den norske villaksstammen, at den har status som Nasjonal Laksefjord.
Havforskningsinstituttet har tidligere advart mot sjødeponi. I en artikkel på

California Gold Mine

NGU (Norges geologiske undersøkelser) har beregnet at verdien av mineralressursene i Norge er på ca. 2500 milliarder kroner. Oljeindustrien skattlegges for 50 prosent, mens mineralskatten bare er 0,5 prosent. (Illustrasjonsbildet er av en quartz stein med gull.)

Foto: Rich Pedroncelli / Ap

Havforskningsinstituttets sider har forsker Jan Helge Fosså skrevet at det virker som at gruveindustrien vil benytte seg av CAT (cheapest available technology).

– Motstanden er brei

Dumpe gruveavfall i sjøen er billigere enn de fleste andre former for deponi.

– Sjødeponiet dreper effektivt alt liv på havbunnen både i deponiområdet og i nærheten av deponiet. Kanskje ikke så overraskende, da det som dumpes rett i fjorden er tonnevis med stein, og giftig kobberholdig gruveslam, sier Hætta Bjørn.
Han henviser til Bøkfjorden i Sør-Varanger der store deler av fjordbunnen ligger død på grunn av gruveavfall fra Sydvaranger AS.

Vi har tradisjonell kunnskap fra laksefisket og fiskeriene, og vi har en internasjonal konsensus, der alt sier det samme – bruk av sjødeponi er helt uakseptabelt.

Aslak Heika Hætta Bjørn


– Det er ikke bare havforskere og miljøvernere som er sterkt imot bruken av sjødeponi. Motstanden er brei, og lever i flere interesser og næringer. Norges Fiskarlag, Fiskeri- og havbruksnæringens landsforening, Norske sjømatbedrifters Landsforening og Norges Kystfiskarlag bedt regjeringen ikke dumpe gift i norske fjorder, forteller Hætta Bjørn.

Kun fem land i verden tillater sjødeponi

Per i dag er det kun fem land i verden som aktivt bruker sjødeponi, Indonesia, Filipinene, Papua Ny-Guinea, Tyrkia, og Norge.

Monica Mæland

Næringsminister Monica Mæland mener man har nok kunnskap om sjødeponi, og at det derfor kan tillates at gruveindustrien kan slippe ut gruveavfall i Repparfjorden.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Det bør nevnes at det i alle disse landene pågår det nå en prosess på hvordan man skal avvikle bruken av sjødeponi. Det er kun i Norge vi diskuterer å gi klarsignal til nye giftutslipp fra gruver, sier den unge mannen fra Natur og Ungdom.

Kommer med tilsvar til minister

Avslutningsvis kommer han med et tilsvar til Nærings- og fiskeridepartementet med næringsminister Monica Mæland i spissen. Hun sa i forrige uke:

– Vi har i dag god nok kunnskap til å kunne konkludere med at sjødeponi i Repparfjorden ikke vil ha uakseptable negative konsekvenser for sjømatnæringen.

– Natur og Ungdom er enig i Mælands premiss, men vi er sterkt uenig i konklusjonen. Vi er nemlig enig i at vi har nok kunnskap til å ta en avgjørelse i saken om sjødeponi. Vi har veldokumentert vitenskap fra havforskningsinstituttet. Vi har tradisjonell kunnskap fra laksefisket og fiskeriene, og vi har en internasjonal konsensus, der alt sier det samme – bruk av sjødeponi er helt uakseptabelt. Men sist og ikke minst, så har vi den lille stemmen i magen, la oss kalle den intuisjon, som forteller oss at å dumpe vanvittige mengder giftig gruveavgang rett ut i våre rene og fiskerike fjorder er grunnleggende galt, er svaret til ministeren fra Aslak Heika Hætta Bjørn i Natur og Ungdom.

Korte nyheter

  • Glatt på veiene i Finnmark lørdag

    Statens vegvesen melder om at det er glatt på veien mellom E6 Olderfjord og E69 Storbukt, i Finnmark.

    Det samme gjelder langs fylkesvei 889 Smørfjord til Havøysund.

    Foreløpig er ingen veier i Finnmark stengt.

    Veistrekning.
    Foto: Statens vegvesen
  • Offisiell åpning av Giellavahkku 2025

    I år er den offisielle åpninga av samisk språkuke, Giellavahkku 2025, lagt til Nesseby.

    Giellavahkku er et initiativ fra Sametinget på norsk side.

    Åpningsarrangementet finner sted på Nesseby oppvekstsenter i dag kl. 14:00. Der blir det taler fra ordfører og Sametinget, og konsert med Emil Karlsen.

    Målet med språkuka er å løfte statusen til de samiske språkene, og øke kunnskap om samiske språk og kultur i hele samfunnet.

    Private og offentlige institusjoner, næringsliv, organisasjoner og andre aktører inviteres til å synliggjøre samiske språk denne uka.

    Resten av uka arrangeres det ulike arrangementer rundt om i Sápmi.

    Diagram, Solstrålediagram
    Foto: Sámediggi
  • Nordlendinger blant de mest ansvarlige på vinterdekk

    Bare 1,6 prosent av bilistene i Nordland kjører med piggfrie vinterdekk hele året, viser en fersk undersøkelse for Tryg Forsikring. Det er blant de laveste tallene i landet.

    Tallene kommer fram i en landsomfattende spørreundersøkelse gjennomført av YouGov.

    Til sammen oppgir 18 prosent av norske bilister at de bruker piggfrie vinterdekk hele året – til tross for at det kan gi dårligere veigrep og økt ulykkesrisiko.

    – Vinterdekk som brukes om sommeren slites raskere, og gummien svekkes. Det kan gjøre dekket langt dårligere på snø og is, sier Lise Norstrøm, fagsjef i Tryg, i en pressemelding.

    Fra 16. oktober er det lov å bruke piggdekk i Nordland.

    Grå bil med vinterdekk
    Foto: Shutterstock - Tryg Forsikring