Hopp til innhold

– Samisk viktig for Kåfjord

Etatsleder for oppvekst i Kåfjord kommune reagerer på samisklærer Tor Nilsens uttalelser om at kommunen driver en fornorsknings-barnehage.

Anita Lervoll
Foto: Elin Margrethe Wersland/Ságat

«Som etatsleder for oppvekst vil jeg understreke at Nilsen ikke uttaler seg på vegne av skoler eller barnehager i kommunen.»

Videre skriver etatslederen for oppvekst, Anita Lervoll, til NRK Sápmi at Kåfjord kommune ikke driver med fornorskningsbarnehager slik samisklæreren ved Trollvik skole fremstiller det.

I forbindelse med kommunevalget 2011 skrev NRK sápmi en artikkel 30.08.11 om samisklærer Tor Nilsen som opplever at samisk språk i kommunen er i en sårbar situasjon. Blant annet så mener Nilsen at samiskspråklige barn i den samiske barnehagen i Kåfjord begynner å snakke norsk etter bare par uker i barnehagen.

Kåfjord satser på språket

Lervoll påpeker at gjennom at Kåfjord kommune ønsket å innlemmes i forvaltningsområdet for samisk språk, så viser det at kommunen ønsker å revitalisere språket, men at dette er et krevende og langvarig prosjekt.

Tor Nilsen synes at samisk språk er i vanskelig situasjon.

Samisklærer Tor Nilsen mener at den samiske barnehagen i Kåfjord er fornorsket.

Foto: Klemet Anders Sara / NRK

– Foreldre som har ønske om at barna skal møte det samiske språket i hverdagen, eller lære seg samisk tilbys plass i avdeling Riebangárdi som jobber mer aktivt med det samiske språket enn andre avdelinger i Kåfjord. Jeg vil samtidig understreke at alle barnehagebarn i Kåfjord kommune møter det samiske språket.

Samisklærer Tor Nilsen synes at det er beklagelig at de to siste årene har ingen nye elever ved Trollvik skole ønsket å lære seg det samiske språket. Etatslederen for oppvekst opplever det motsatte.

– Rekruttering av samisk språkopplæring til skolen skjer i barnehagene. Vi opplever en økning i antall elever som ønsker å lære samisk språk, dette ser vi spesielt ved Olderdalen og Manndalen skole.

– Mangler samisklærere

Anita Lervoll er enig med Nilsen om at en av de største utfordringene Kåfjord kommune står overfor når det gjelder samisk språkopplæring er rekruttering av kompetente samisktalende lærere og forskolelærere.

– Disse kan likevel ikke jobbe uten lokalt tilpassete språk- og fagplaner, derfor har vi blant annet igangsatt et arbeid med å utvikle lokalt tilpassete læremidler for barnehager og skoler.

Lervoll avslutter brevet til NRK Sápmis valgredaksjon med å påpeke at målet på lang sikt er å få flere samisktalende i Kåfjord, sett ut ifra dagens ståsted, og med forståelse for den tidligere fornorsknings-historien som innbyggerne i kommunen bærer preg av.

Korte nyheter

  • Samisk høgskole: Mange søkere, men lærere mangler

    På Samisk høgskole merker det stor interesse for å lære seg samisk.

    Mange har søkt til samisk for nybegynnere, som kalles SÁL1 og SÁL2.

    Til sammen er det 70 søkere.

    – Vårt problem er at vi ikke har nok fagfolk som kan undervise i samisk, opplyser rektor Liv Inger Somby ved Samisk høgskole.

    Hun forteller at skolen nå jobber knallhardt strategisk for å finne folk som kan jobbe hos dem og undervise nybegynnere i samisk.

    – Hvis vi lykkes å få en eller to lærere, kan vi fordoble antallet studenter. Da har vi ikke bare 15, men 30 studenter, forklarer Somby.

    Utfordringen til Samisk høgskole er at det er mange som starter på masterutdanning i samisk, men mange blir ikke ferdige med utdanningen.

    – De bruker så lang tid. Derfor får vi ikke mange nok som har nok kompetanse til å undervise i høgskolen, forklarer Somby.

    Loga sámegillii

    Liv Inger Somby
    Foto: Privat
  • Sámi allaskuvla: Olu ohcit, muhto oahpaheaddjit váilot

    Sámi allaskuvllas oidnet, ahte dál lea stuorra beroštupmi oahppat sámegiela.

    Ollugat leat ohcan sámegiela easkkaálgi kursii, man gohčodit SÁL1 ja SÁL2.

    Buohkanassii leat 70 ohcci.

    – Min váttisvuohta lea, ahte mis eai leat doarvái fágaolbmot geat sáhttet oahpahit sámegiela, muitala Sámi allaskuvlla rektor Liv Inger Somby.

    Son lohká allaskuvlla dál bátnegáskki bargat strategalaččat gávdnat olbmuid geat sin lusa sáhtášedje boahtit bargui ja oahpahit sámegiela easkkaálgiide.

    – Jus oažžut vel ovtta dahje guokte oahpaheaddji, de sáhttit duppalastit studeantalogu. Dalle eai leat dušše 15 studeantta, muhto 30, čilge Somby.

    Sámi allaskuvlla hástalus lea, ahte máŋggas álget sámegiela masterohppui, muhto máŋggas eai geargga oahpuin.

    – Dat ádjánit hui guhká. Danne eat oaččo doarvái olbmuid geain lea gelbbolašvuohta oahpahit allaskuvllas, čilge Somby.

    Les på norsk

    Liv Inger Somby
    Foto: Ođđasat / NRK
  • I dag feires kvenenes språkdag

    I dag feires kvenenes språkdag, kväänin kielipäivä, i hele landet.

    Dagen markeres til minne om offisiell anerkjennelse av det kvenske språket den 26. april i 2005.

    Loga sámegillii

    Kvenflagget
    Foto: Arne Ivar Johnsen / NRK