Grunnen er at det ikke er penger til alle de store kollektivprosjektene i Norges desidert største bompengefinansierte bypakke, Oslopakke 3.
Elbilboomen
Det skyldes igjen at elbilboomen er mye kraftigere enn noen trodde da Oslopakken ble skrudd sammen for tre år siden.
Allerede de neste fire åra melder pengemangelen seg. Det er noe av bakgrunnen for diskusjonen om Røatunnelen i Oslo bystyre.
I årene som kommer skal det være fullt trykk på Fornebubanen, nye Oslo-trikker og nytt signalanlegg for T-banen, blant mye annet.
Ikke plass til T-banetunnel
Og midt på 2020-tallet tårner problemene seg opp for alvor. Da skal blant annet den nye T-banetunnelen gjennom Oslo etter planen bygges.
– Slik det ser ut i dag er det min oppfatning at vi ikke klarer å finansiere den innenfor Oslopakke 3, sier Terje Rognlien. Han leder Oslopakke 3-sekretariatet.
Han presiserer at det er opp til politikerne å avgjøre om prosjekter må kuttes eller hvordan inntektene skal økes.
Halv pris
Han er likevel klar på hva som vil være den enkleste måten å skaffe mer penger på.
– Andelen elektriske biler gjennom bomstasjonene øker ifølge våre analyser med bortimot 50 prosent fram mot 2023.
– Det som hemmer oss er regelen om at elbilene skal betale maksimalt 50 prosent av normaltakst.
Regelen om halv pris eller mer for elbiler i alle norske bomstasjoner ble vedtatt av Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2017.
Når taket neste år
I Oslo begynte elbilene å betale et mindre beløp da de 52 nye bomstasjonene kom i drift 1. juni. I mars neste år skrus elbiltaksten opp til halvparten av det bensin- og dieselbiler betaler.
Høyere kan man altså ikke gå uten å bryte stortingsvedtaket.
– Den regelen burde man kanskje se nærmere på, sier Rognlien og poengterer at elbiler tar like mye plass på veien som andre biler.
I Elbilforeningen har man forståelse for at inntektene fra bomstasjoner må opp, men de har lite forståelse for at man vil redusere et klimatiltak som allerede fungerer.
– Vi reagerer sterkt på forslaget og regner med at det er helt uaktuelt. En slik endring vil bety at man har lurt tusenvis av folk som har tatt bompengerabatten med i regnestykke når de valgte elbil, sier generalsekretær Christina Bu.
H og MDG uenige
I styringsgruppa for Oslopakke 3 sitter to politikere. Den ene er Oslos miljø- og samferdselsbyråd og den andre er fylkesordføreren i Akershus.
– Vi kommer ikke til å gå inn for å endre den regelen før vi vet at bensin- og dieselbiler er i ferd med å bli historie.
– Vi håper at det skiftet går raskt, men foreløpig er det et helt feil signal å sende å si at elbiler skal miste fordeler, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).
Frir til Stortinget
Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), er uenig.
– Taket er nådd når det gjelder hva vi kan be bensin- og dieselbilistene om. Men det er rett og slett ikke nok når så mange velger å kjøre elbil.
– Når inntektene faller bort, har vi to valg: Enten å kutte prosjekter eller å øke inntektene. Å kutte prosjekter i Oslopakke 3 tror jeg ingen egentlig ønsker seg, i hvert fall ikke i den grad som er nødvendig.
– Hvis vi skal opprettholde ambisjonene, må vi se på elbilene utover 50-prosent-regelen. Det håper jeg Stortinget gir oss mulighet til, sier Anette Solli.
Mer fra staten?
Arild Hermstad er enig i at inntektene må opp, men mener at staten kan betale mer av de store kollektivprosjektene hvis den slutter å bygge så mye motorvei.
Anette Solli tror det er urealistisk å hente særlig mer hos staten. Hun ser i stedet for seg en gradvis opptrapping av elbilbetalingen.
Unntaket er elektriske varebiler, som utgjør en svært liten andel i forhold til vanlige elbiler. De får bompengefritak i tre år, slik NRK fortalte i går.
Hvilke Akershus-prosjekter som må vike inntektene fortsetter å stupe, vil ikke Solli spekulere i. Den største kollektivinvesteringen er en T-bane til Nedre Romerike.
- Les også: – Regjeringen setter Fornebubanen i fare
- Les også: Sier ja til E18 – og enda mer bompenger