Hopp til innhold

– Regjeringen setter Fornebubanen i fare

Staten vil ikke betale halve Fornebubanen uten videre. – Jeg er ganske sjokkert, sier Raymond Johansen (Ap).

Arkitektskisse Fornebubanen

FORNEBU SENTER: Slik blir endestasjonen på Fornebubanen seende ut, hvis Zaha Hahid Architects og A-labs vinnerutkast fra arkitektkonkurransen blir bygd.

Illustrasjon: Fornebubanen

Oslos byrådsleder mener regjeringen løper fra tidligere løfter.

– Statsministeren, finansministeren og lederen av Venstre var tydelige i 2013: Denne regninga skal vi dele femti prosent.

I et møte nylig hadde ikke staten mer penger i kofferten enn til å dekke det banen var ventet å koste for fem år siden. Siden det har prisen økt dramatisk.

Frykter for banen

– Femti prosent fra staten har vært forutsetningen for alt vi har gjort. At man nå endrer spillereglene under marsjens gang er ganske så sjokkerende, sier Johansen.

Hvilke konsekvenser kan dette få for Fornebubanen?

– Det kan få veldig dramatiske konsekvenser for om vi får realisert dette viktige samferdselsprosjektet. Alt er nå i spill, raser byrådslederen.

Raymond Johansen og Arild Hermstad

I FARE: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG) mener at regjeringen spiller et høyt spill som setter hele Fornebubanen i fare.

Foto: Birgitte Wold Ingebretsen / NRK

Løfte fra Erna

Raymond Johansen viser til det første borgerlige valgløftet i opptakten til stortingsvalgkampen i 2013. Fire borgerlige partiledere var samlet mellom grushaugene på Fornebu.

– Vi forplikter oss til at staten skal bidra med 50 prosent av utbyggingskostnadene på Fornebubanen, sa daværende statsministerkandidat Erna Solberg (H) på Dagsrevyen.

Løftet ble gjentatt i en skriftlig avtale i januar 2017. Statens bidrag ble da foreløpig satt til 5,6 milliarder kroner, basert på et nokså grovt kostnadsanslag på drøyt 11 milliarder kroner.

Avtalen inneholdt en klausul om at statens bidrag på 50 prosent skulle spikres endelig når banen var planlagt mer i detalj og planene gjennomgått eksternt.

16,1 milliarder

I januar forelå rapporten fra kvalitetssikrerne. Der hadde prisen skutt i været - til 16,1 milliarder kroner.

Og nå er ikke staten lenger villig til å ta halve regninga - i hvert fall ikke uten videre.

Da avtalen skulle sluttforhandles i mai, hadde nemlig ikke statens representant mer enn de opprinnelige 5,6 milliardene (6,4 mrd. etter dagens kroneverdi) å legge på bordet.

Dette kom svært overraskende på flere av dem som var til stede og som NRK har snakket med.

Enden på visa var at forhandlingene ble satt på vent på ubestemt tid.

– Betydelig kostnadsøkning

Anders B. Werp på Gardermoen

HELT NORMALT: Ingen bør være overrasket over at Samferdselsdepartementet vil ha en selvstendig gjennomgang av kostnadene, sier statssekretær Anders Werp (H).

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Vi har fått en ekstern rapport som viser en ganske betydelig kostnadsøkning, sier statssekretær Anders Werp (H) i Samferdselsdepartementet.

– Det kan bety halvannen milliard kroner og kanskje mer i statlig bidrag. Det må vi ta en selvstendig vurdering av før vi forplikter oss til å bruke en så stor del av fellesskapets midler. Det bør ingen være overrasket over.

– Vi ønsker en Fornebubane. Og vi ønsker en Fornebubane til en kvalitet og til en pris som vi kan forsvare gjennom et samarbeid med de lokale myndighetene.

Kutte kostnader

Betyr det at de må kutte kostnadene fra de 16,1 milliardene?

– Først må vi ta en selvstendig vurdering ut fra det totale kostnadsbildet og det totale statlige bidraget.

– Uansett kommer ikke staten til å betale for mer enn kjernefunksjonaliteten i banen. Det som kommer på toppen i form av lokale ønsker om utsmykning og så videre, det er fritt opp til lokale myndigheter å gjøre.

Oslo mener at dere setter hele Fornebubanen i fare?

– Det er en fullstendig overdramatisering. Dette er helt normal prosedyre, sier Anders Werp.

Vækerø stasjon

FINE STASJONER: Seks prosjekter er plukket ut som vinnere av designkonkurransen for de nye stasjonene på Fornebubanen. Utsmykning utover det rent funksjonelle må Oslo og Akershus betale selv, mener Samferdselsdepartementet.

Foto: Fornebubanen
Vinnerne av designkonkurransen er valgt. Her ser du hvordan de seks ulike t-banestoppene vil se ut når banen er ferdig i 2025.

– Kan bety full stopp

– Det er drøyt at de ikke vil stå ved den avtalen de har inngått, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Arild Hermstad (MDG).

– Det er ekstra drøyt at det skjer samtidig som vi skal innføre nye bomsnitt i Oslo som blant annet settes opp for å finansiere den nye Fornebubanen.

– Hvis de ikke har tenkt å stå ved løftene sine, betyr det full stopp for Fornebubanen, sier Hermstad.

Prøver å kutte

Samferdselsbyråden understreker at ingen av partene liker at kostnadene har økt, men at også staten vet utmerket godt at det opprinnelige kostnadsanslaget var veldig grovt.

– Vi går nå gjennom kvalitetssikringen en gang til nettopp for å få ned kostnadene. Her har vil en felles interesse, sier han.

Å øke den lokale andelen fra Oslo og Akershus - der brorparten skal komme fra bompenger - står ikke på dagsorden, ifølge MDG-byråden.

– Hvis staten skal trekke seg fra avtalen, betyr det i praksis at Fornebubanen må legges i skuffen, sier Arild Hermstad.