Hopp til innhold
Grafikken viser hvordan Russland sender signalstøy som gjør at fly mister GPS-signaler.
Foto: Lotte Camilla Holst-Hansen / NRK

GPS-forstyrrelser

Oppsummert

Luftfartstilsynet tror at noen med vilje ødelegger GPS-signaler som forstyrrer flytrafikken i Nord-Norge. Russland har fått skylda for en rekke tilfeller av forstyrrelser eller bortfall av GPS-signaler, men russiske myndigheter har avvist anklagene.

  • Problemer med GPS-signaler i Østersjøen

    Mange fartøy har siden forrige helg hatt problemer med GPS-dekningen i Østersjøen, og det svenske Sjöfartsverket tror noen saboterer signalene. Det skriver Aftonbladet.

    – Vi har ikke opplevd dette så ofte og fått så mange rapporter fra den midterste delen av Østersjøen, sier Sjöfartsverkets talsperson Sebastian Wigmo.

    GPS-problemene skal ikke gå ut over sikkerheten til fartøy i området, men Sjöfartsverket har sendt ut en advarsel. (NTB)

  • Mangedobling av GPS-jamming mot Norge

    – Siden 2022 har det vært en mangedobling av GPS-bortfall over Øst-Finnmark.

    Det forteller direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Pål Wien Espen, i forbindelse med oppstart av årets jammetest, som startet mandag, på Andøya i Nordland. Denne uken samles det 200 deltakere fra hele verden for å utsette egen teknologi for hacking.

    Mens det i hele 2020 var meldt inn totalt 20 dager med utfall av GPS-signaler i Øst-Finnmark, var tallet økt til 120 dager i 2022. Nå i 2023 er det bortfall bortimot daglig.

  • Kraftig økning av GPS-jamming over Finnmark

    Russisk GPS-jamming har rammet Øst-Finnmark nesten hver dag hittil i år. Jammingen merkes høyt oppe i luftrommet over Nordkalotten. Fly må derfor navigere på andre måter når GPS-signalene blir borte. Nå settes det opp målere som skal kartlegge omfanget.

    Jamming

    Kraftig økning av GPS-jamming over Finnmark

    Russisk GPS-jamming har rammet Øst-Finnmark nesten hver dag hittil i år. Nå settes det opp målere som skal kartlegge omfanget.

  • Mistenker manipulering av GPS-signaler fra russiske skip

    Politiet mistenker at mannskap på russiske skip manipulerer GPS-signaler som markerer fartøyenes posisjon. Flere ganger har politiet forsøkt å sjekke russiske skip uten å finne dem, skriver Aftenposten.

    Ifølge politiet finnes det flere eksempler på at AIS-senderne på skip blir manipulert.

    Siden 1. mars i fjor, like etter at Russland gikk til krig i Ukraina, har 46 russiske fartøy søkt om ly for dårlig vær i norsk farvann, viser statistikk fra Kystverket. Det er en overvekt av fiskebåter, og flest tilfeller er langs kysten i Nord-Norge.

    Russisk fiskebåt
    Foto: Knut Anders Finnset / NRK
  • Luftambulansen og Widerøe GPS-jammet – mistenker Russland

    Både Widerøe og luftambulansen har opplevd store problemer med GPS-signalene under flyvning i Øst-Finnmark den siste tiden.

    Ifølge Nikolai Hamre, som er flygesjef i Babcock, er problemet økende. Mistanken peker i retning Russland som bruker jamming for å sikre luftrommet deres mot langtrekkende ukrainske presisjonsvåpen.

    Widerøe har opplevd bortfall av GPS-signaler i Finnmark 27 ganger bare i desember. Til sammenligning var tallet nede i 2–3 tilfeller i måneden før krigen.

    Luftambulanse

    Luftambulansen utsatt for massiv GPS-jamming: – Tyder på at det stammer fra Russland

    I verste fall kan GPS-jammingen føre til at luftambulansen ikke rekker fram til pasientene i tide.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no