Ethiopian Airlines gjenopptar bruken av Boeing 737 MAX-fly, for første gang etter styrten som kostet 157 mennesker livet i mars 2019. Ulykken utenfor den etiopiske hovedstaden var den andre på kort tid med denne flytypen.
De to ulykkene fikk flyselskap verden over til å sette flytypen på bakken. I ettertid ble det funnet feil ved flyenes programvare, noe som fikk dem til å vende brått nedover under bratt oppstigning.
I USA frykter flyselskap at 5G-utrulling kan føre til forstyrrelser. I Norge er utbyggingen allerede i gang, og flytrafikken har hittil ikke opplevd problemer.
Seksjonssjef Henning Tennes for Flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet opplyser til NTB at de ikke har opplevd slike problemer i Norge.
– Vi har ikke opplevd lignende problemer i Norge, men vi er kjent med problematikken i USA. Luftfartstilsynet følger opp dette temaet her i Norge kontinuerlig, og det er utført en test ved en norsk lufthavn. Denne ga ikke negative utslag, sier han.
Tennes sier at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Nkom, også er gjort oppmerksomme på temaet.
I en kommentar sendt til NTB skriver Nkom at det brukes forskjellige frekvenser på 5G-nettet i Norge og Europa enn det som skal bygges ut i USA.
– 5G-nettene som nå bygges ut i Norge og Europa, benytter lavere frekvenser enn i USA og andre deler av verden. Frekvensene vi bruker har større avstand til dem som brukes i høydemålerne i fly, og vi har dermed ikke det samme problemet i Norge, sier avdelingsdirektør John-Eivind Velure i Nkom.
Det er EUs luftfartstilsyn Easa som leder oppfølgingen av saken. De har ifølge Reuters tidligere uttalt at problemet er spesifikt til amerikansk luftrom, og at det «på dette stadium ikke er identifisert noen risiko for utrygge forstyrrelser».
USAs luftfartsmyndighet (FAA) krever ytterligere inspeksjoner av alle fly med Pratt & Whitney PW4000-motor, etter at et Boeing 777 fra United Airlines fikk problemer med den høyre motoren kort tid etter avgang fra flyplassen i Denver lørdag.
Et SAS-fly på vei fra Bergen til Stavanger måtte snu og landet på Karmøy da Stavanger lufthavn, Sola stengte ned grunnet en drone mandag ettermiddag. Det skriver Aftenbladet.
Flyprodusenten Boeing ber om at alle 777-fly med samme motortype som gikk i stykker i luften over Colorado lørdag, settes på bakken. Selskapet sier det er 69 777-fly med den aktuelle motoren i drift. SAS og Norwegian har ikke flytypen i sin flåte.