Hopp til innhold
Lufthansa-flyver i uniform
Foto: DANIEL ROLAND / Afp

Flysikkerhet

  • Også Alaska Airlines har funnet «løse deler»

    Alaska Airlines har funnet «løse deler» på noen av sine 737 Max 9-fly, ifølge AFP og Reuters. Fra før er det kjent at United Airlines har avdekket det samme.

    Det var et slikt fly fra Alaska Airlines som nylig måtte nødlande etter at en del av skroget falt av under en flyging fredag.

    Panelet løsnet og etterlot et gapende hull kort tid etter avgang fra Portland i delstaten Oregon i USA. Flyet returnerte og nødlandet, og verken passasjerer eller besetningsmedlemmer kom til skade i den dramatiske hendelsen. (NTB)

  • Ingen av samme type som ulykkesflyet i drift i Norge

    Flere flyselskap internasjonalt har valgt å sette fly av typen Boeing 737 Max 9 på bakken etter en hendelse i USA der en del av skroget på et fly av denne typen løsnet under flyvning.

    Søndag sier europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) at ingen av deres medlemsland bruker fly samme type. Det skriver DR. Norge er blant medlemslandene.

    Det finnes totalt 221 Boeing 737 Max 9-fly i brug i verden, forteller Check-in.dk-redaktør Ole Kirchert Christensen til den danske kanalen.

    Det er særlig en type av 737 Max 9-flyene som ikke må lette fra bakken, påpeker Easa. Det er snakk om flyene som har fått innsatt en dør midt i flyet, opplyser luftfartsmyndigheten. Det var nettopp denne døren som løsnet på flyet i USA som skulle fly fra Portland til Ontario.

    Lørdag tok amerikanske luftfartsmyndigheter alle sine 171 fly av den aktuelle typen ut av drift inntil videre.

    Ingen ble alvorlig skadet i hendelsen i USA.

    Vegg revet av fly
    Foto: AP
  • Danske F-16 fulgte Norwegian-fly til Gardermoen etter kapringsalarm som viste seg å være falsk

    Danmark sendte to kampfly på vingene for å følge et Norwegian-fly til Norge på grunn av mistanke om at flyet hadde problemer, opplyser det danske forsvaret.

    – Luftfartsmyndighetene har torsdag ettermiddag hatt grunn til å tro at det kunne være et problem på et sivilt fly som fløy på en rute vest for Jylland mot Norge, opplyser forsvaret til TV Midtvest torsdag kveld.

    Forsvaret opplyser at de danske F-16-kampflyene fulgte flyet til Oslo lufthavn Gardermoen. Deretter fløy det tilbake til Skrydsrup flybase, og norske myndigheter har overtatt saken, heter det.

    Operasjonsleder Ronny Samuelsen i Øst politidistrikt opplyser til NTB at politiet ved 16-tiden fikk melding om at en alarm om flykapring hadde gått om bord på et Norwegian-fly fra Spania til Oslo. Alarmen viste seg å være falsk.

    – Det ble raskt avklart fra politiets side uten tiltak, sier han.

    Han sier at det etter det han kjenner til ikke var tilløp til panikk eller annen dramatikk på flyet.

    (NTB)

  • Fly punkterte under landing i Alta

    Et Norwegian-fly punkterte under landing i Alta mandag formiddag, melder Altaposten.

    Dette bekrefter Silje Glorvigen, pressekontakt og kommunikasjonsrådgiver hos Norwegian, til NRK.

    – Selve punkteringen var udramatisk. Og det ble oppdaget når man kom inn til gate, sier Glorvigen.

    – Vi har prosedyrer for å håndtere sånne situasjoner, men vi må selvfølgelig ta en kikk på flyet etterpå for å se hvilke følgeskader det kan ha hatt for flyet når hjulet punkterer på denne måten.

    Etter punktering må flyet få tilsyn, noe skal utføres av teknikeren som kommer med kveldsfly.

    – Derfor er returen til Oslo blitt kansellert da flyet må ha tilsyn, sier Glorvigen.

    Kanselleringen gjelder for 184 passasjerer siden flyet var nesten fullbooket.

    Glorvigen sier at Norwegian vil komme i kontakt med alle passasjerene, og håper at alle vil kunne komme seg til Oslo tirsdag.

  • Luftambulansen og Widerøe GPS-jammet – mistenker Russland

    Både Widerøe og luftambulansen har opplevd store problemer med GPS-signalene under flyvning i Øst-Finnmark den siste tiden.

    Ifølge Nikolai Hamre, som er flygesjef i Babcock, er problemet økende. Mistanken peker i retning Russland som bruker jamming for å sikre luftrommet deres mot langtrekkende ukrainske presisjonsvåpen.

    Widerøe har opplevd bortfall av GPS-signaler i Finnmark 27 ganger bare i desember. Til sammenligning var tallet nede i 2–3 tilfeller i måneden før krigen.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no