Hopp til innhold
Widerøe Zero
Foto: Widerøe

Flyselskapet Widerøe

Oppsummert

Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly.

  • Misfornøyd med nytt tilbud

    Politikerne i Harstad er ikke fornøyd med Widerøes nye rutetabell for FOT-rutetilbudet fra Evenes lufthavn.

    Torsdag ettermiddag vedtok et enstemmig kommunestyre at tilbudet, som vil gjelde fra 1. april – når ny kontrakt starter – ikke er akseptabelt for regionen.

    Kommunen vedtok et ønske om følgende tilbud:

    – Regionen trenger 4 avganger til Bodø t/r i døgnet på hverdager, der avgang/ankomst fordeler seg cirka slik: 08:00 – 11:00 – 16:00 – 21:00.

    – På lørdager vil 2 avganger morgen og kveld være tilstrekkelig. Søndag vil det være behov for 3 avganger grunnet en del pendling.

    – Angående Tromsø er behovet 3 avganger t/r i døgnet på hverdager, der avgang/adkomst fordeler seg cirka slik: 08:00 – 15:00 – 18:00.

    Widerøe Dash 8200
    Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK
  • Ber om møte med samferdselsministeren

    Polarsirkelrådet gir ikke opp kampen mot de såkalte «nattflyene» fra Helgeland.

    Da Widerøe vant anbudet for de såkalte FOT-rutene, la de opp til at morgenflyene fra Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og Sandnessjøen til Bodø alle skulle gå før klokken 06.00 om morgenen.

    Helgelandsrådet har allerede ytret sin skepsis. Det samme har Polarsirkelrådet gjort.

    Til Rana Blad forklarer Widerøe at de gjør dette fordi anbudskravene er at en av rutene skulle lande i Bodø før klokken 08.30. Dette for at pasienter skulle kunne komme seg til sykehus i Bodø, man også for at de skulle kunne rekke videre fly til Tromsø.

    Men det holder ikke for Polarsirkelrådet. De har sendt et brev til samferdselsdepartementet der de ber om et møte med samferdselsminister Jon Ivar Nygård.

    – Vi har tidligere hatt flere møter med statssekretæren, men føler at vi ikke når fram med våre innspill. Derfor er det på tide at vi tar det hele opp et nivå og har nå formelt bedt om et møte med samferdselsministeren. Han må se på denne saken, sier sekretariatslederen i Polarsirkelrådet, Kjell Idar Juvik, til Rana Blad.

    Et Widerøe-fly har akkurat stoppet på rullebanen på Leknes.
    Foto: Synnøve Sundby Fallmyr / NRK
  • Støtter Norwegian i oppkjøpet

    Kommunene Tromsø, Bodø, Rana, Harstad og Narvik er bekymret for konkurransetilsynets ønske om stans av Norwegians Widerøe-oppkjøp.

    Det skriver ordførerne i de respektive byene i en pressemelding.

    - Widerøe er en viktig virksomhet for hele Nord-Norge og som et lite flyselskap i en stor flybransje vil det åpne nye muligheter for Widerøe med en industriell eier som Norwegian, står det videre.

    Norwegian fikk nylig beskjed fra Konkurransetilsynet om at de fikk foreløpig nei om å kjøpe flyselskapet Widerøe.

    Det fikk både Norwegian og Widerøe til å reagere kraftig.

    I pressemeldingen som er signert Odd Emil Ingebrigtsen, ordfører Bodø, Gunnar Wilhelmsen, ordfører Tromsø, Rune Edvardsen, ordfører Narvik, Geir Waage, ordfører Rana og Kari Anne Opsal, ordfører Harstad, står det at en videreutvikling av et godt og rimelig flytilbud er avhengig av et sterkt Widerøe.

    Dette mener de ikke skjer uten et oppkjøp av kortbanespesialisten.

  • Flyrute mellom Vadsø og Tromsø blir lagt ned

    Widerøe legg ned direkteruta mellom Vadsø og Tromsø frå 1. april neste år.

    Det er problematisk, seier Vadsø-ordførar Wenche Pedersen til iFinnmark.

    – Det å ha direkteruta er enormt viktig både for offentleg og privat næringsliv. Viss me mistar ho, er det nesten ein liten katastrofe, seier ho.

    Harald Johnsen er divisjonsdirektør for nasjonale tenester i Sjukehusinnkjøp HF. Han seier at nedlegginga av flyruta vil påverka sjukehuskjøp.

    – Det gjer at me får ein lengre reiseveg når me skal til sjukehusa og leverandørane, og at dei får ein lengre reiseveg når dei skal til oss. Det kjem til å gå meir tid til reising, og tid er pengar, seier han.

    Widerøe grunngir avgjerda med at flyselskapet ikkje har nok fly og personell til å halda oppe Vadsø-Tromsø-ruta.

  • – Fundamentalt uenig

    – Vi er fundamentalt sterkt uenig i den foreløpige konklusjonen til Konkurransetilsynet. Vi har ment det hele tiden. Dette vil føre til økt konkurranse, ikke redusert konkurranse, i motsetning til det konkurransetilsynet mener, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen om konkurransetilsynet foreløpige nei til ønsket deres om å kjøpe Widerøe.

    Karlsen sier de i dag har sendt inn et dokument på rundt 150 sider. Til sammen har Norwegian ifølge Karlsen sendt inn rundt 3000 dokument til tilsynet, men han mener tilsynet ikke har tatt nok hensyn til det dokumentasjonen deres viser.

    – Vi som jobber i Widerøe er glade for at Norwegian vil kjøpe oss, sier konsernsjef Stein Nilsen.

    Han viser til at flere selskaper i transportbransjen har blitt solgt til utlandet i det siste. Og peker blant annet på fergeselskapet Fjord1 som ble solgt til utlandet tidligere i år.

    – Dagens eierstruktur er ikke langsiktig stabil, visst konkurransetilsynet sier nei er det vanskelig å få øye på en norsk eier som kan trå inn i Widerøe. Det vi driver med er kritisk infrastruktur i det norske samfunnet. Jeg tror ikke at det er bra om Widerøe følger etter fergeselskapet og havner i utenlandske eiere sine hender, sier Nilsen.

    – Vi har nettopp fått ett omfattende tilsvar fra Norwegian og det vil ikke være riktig av oss å kommentere dette uten å ha satt oss grundig inn i tilsvaret, sier Katrine Amdam i Konkurransetilsynet.

    Tilsynet sier at det meldte oppkjøpet er i et stort og viktig marked for norske forbrukerne, og det er viktig at de får belyst alle sider av saken.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no