Hopp til innhold

Norwegian reagerer på Konkurransetilsynets nei til Widerøe-kjøp: – Sterkt uenig

Widerøe ønsker en sterk eier. Norwegian ønsker å kjøpe Widerøe. Men konkurransetilsynet sier foreløpig nei. Det reagerer Norwegian på.

Norwegian fly

Norwegian har i dag levert sitt svar på Konkurransetilsynets varsel om mulig stans i selskapets oppkjøp av Widerøe.

Norwegian ønsker å kjøpe Widerøe, men har fått et foreløpig nei fra Konkurransetilsynet.

Det reagerer de nå sterkt på, skriver selskapet i en børsmelding.

– Norwegian er sterkt uenig i Konkurransetilsynet foreløpige vurdering, og har i dag levert et grundig tilsvar.

Det var E24 som først meldte om nyheten.

Konkurransetilsynet har så langt vurdert at oppkjøpet vil gjøre Norwegian for store sammenlignet med konkurrentene.

I sommer la Norwegian Group 1,1 milliarder kroner på bordet for å kjøpe Widerøe. Widerøe skal beholde merkevaren og hovedkontoret skal ligge i Bodø.

Les også Norwegian kjøper Widerøe

Konsernsjef i Norwegian Geir Karlsen, konsernsjef i Widerø Stein Nilsen og styreleder Svein Harald Øygard i Norwegian under pressekonferansen om Widerøe-oppkjøpet på hovedkontoret på Fornebu.

Men Konkurransetilsynet må godkjenne oppkjøpet før det kan bli en realitet.

I dag har Norwegian meldt at de vil ha en pressekonferanse om sine reaksjoner.

Mener dokumentasjon ikke er tatt hensyn til

Selskapet skriver i pressemeldingen at de er overrasket og skuffet over at store mengder dokumentasjon lagt frem for Konkurransetilsynet ikke er blitt tatt hensyn til.

Norwegian mener nemlig det ikke finnes dokumentasjon på at oppkjøpet vil hindre effektiv konkurranse.

– Det viktigste for oss har vært å få frem at et oppkjøp, i motsetning til hva Konkurransetilsynet legger til grunn, vil være positivt for konkurransen i det norske innenriksmarkedet, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Stein Nilsen og Geir Karlsen

Widerøe-sjef Stein Nilsen og Norwegian-sjef Geir Karlsen møttes i høst i Bodø.

Foto: Helge Lyngmoe / Helge Lyngmoe

I et omfattende materiale legger flyselskapet frem ytterligere dokumentasjon på at konkurransen styrkes ved at avtalen gjennomføres, skriver de selv i pressemeldingen.

Selskapet sier at nærmere 3000 dokumenter er lagt frem i de fem månedene saksbehandlingen har pågått. Men de mener dokumentasjonen ikke i tilstrekkelig grad har blitt tatt hensyn til.

Vi har fått god støtte fra kunder, fra ansatte i Widerøe og lokale folkevalgte, ikke minst i Nord-Norge, sier Karlsen.

Konkurransetilsynet: Vil sette seg inn i tilsvaret

– Vi har nettopp fått ett omfattende tilsvar fra Norwegian og det vil ikke være riktig av oss å kommentere dette uten å ha satt oss grundig inn i tilsvaret, sier Katrine Amdam i Konkurransetilsynet.

Tilsynet sier at det meldte oppkjøpet er i et stort og viktig marked for norske forbrukerne, og det er viktig at de får belyst alle sider av saken.

Widerøe på Tromsø lufthavn

Widerøe sier selv at de har fly og kompetanse for å dekke kortbanenettet og andre regionale ruter, og derfor ikke er en potensiell tredje konkurrent på stamrutenettet.

Foto: Jan Harald Tomassen

– Vår bekymring, som uttrykt i varslet, er at oppkjøpet kan svekke konkurransen og føre til høyere billettpriser og dårligere reisetilbud for norske forbrukere. Vi skal nå gjøre en grundig vurdering av partenes tilsvar og saken for øvrig frem mot vår frist for å treffe en endelig avgjørelse 3. januar.

Widerøe ønsker sterk eier

Konkurransetilsynet har tidligere uttalt at de ser Widerøe som en potensiell tredje konkurrent på stamrutenettet.

Men det har ikke Widerøe selv troen på at de kan bli.

– Det er helt uaktuelt å se for seg Widerøe som en tredje stamruteoperatør, sier Stein Nilsen, konsernsjef i Widerøe.

– Vi som jobber i Widerøe er glade for at Norwegian vil kjøpe oss.

Jonas Gahr Støre og Stein Nilsen i diskusjon

I fjor høst diskuterte Jonas Gahr Støre og Stein Nilsen i Widerøe elfly og hva som skal til for å fjøre flybransjen til en nullutslippsnæring.

Foto: Lars Bjørn Marthinsen / NRK

Han sier deres kompetanse og fly er tenkt å operere på kortbanenettet og de mindre regionale trafikkstrømmene i Norge.

– Dagens eierstruktur er ikke langsiktig stabil. Hvis konkurransetilsynet sier nei er det vanskelig å få øye på en norsk eier som kan trå inn i Widerøe.

Han viser til at flere selskaper i transportbransjen har blitt solgt til utlandet i det siste. Og peker blant annet på fergeselskapet Fjord1 som ble solgt til utlandet tidligere i år.

– Jeg tror ikke at det er bra om Widerøe følger etter fergeselskapet og havner i utenlandske eiere sine hender, sier Nilsen.

Norwegian mener de og Widerøe ikke er i en reell konkurransesituasjon, og at de har overlappende tilbud på kun to av deres til sammen 400 ruter.

– Reduserte kostnader og effektivisering vil komme kundene til gode i form av et bedre tilbud, sier Karlsen.

– Dette er avgjørende for å sikre et godt luftfartstilbud i hele Norge i fremtiden.

Fylkesrådet bekymret for utenlandske eiere

Widerøe har hovedkontor i Bodø, og er i dag en av de største arbeidsgiverne i Nordland fylke med rundt 500 ansatte.

Men flyselskapet har slitt med synkende passasjertall og dårlig økonomi de siste årene.

Fylkesråd for samferdsel er bekymret for at Widerøe kan havne hos utenlandske eiere.

Jeg syns det er vanskelig å se andre alternativene dersom Norwegians oppkjøp av Widerøe stoppes av konkurransemyndighetene, i alle fall er det vanskelig å få øye på alternativene i Norge, sier fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø (H).

Jeg frykter man må se etter alternativer i utlandet

Fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø fra Høyre.

Fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø, er bekymret for at Widerøe kan havne hos utenlandske eiere.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell

Hun er bekymret for at man sitter igjen med dårligere tilbud og dyrere priser dersom konkurransetilsynet sier nei.

Utviklingen i luftfarten tilsier at Widerøe må ha sterke og langsiktige eiere for å kunne løfte de langsiktige investeringene som kortbanenettet og det grønne skiftet i luftfarten er avhengig av. 


Jeg mener det viktig at Widerøe kan fortsette som eget flyselskap med hovedkontor i Bodø, noe som Norwegian også ønsker, sier Dobak Kvensjø.

Tror konkurransetilsynet kan snu

– Jeg har full forståelse for at Norwegian er ganske forbannet på at Konkurransetilsynet har vært så negative til oppkjøpet av Widerøe. Ikke ser alle de positive effektene det vil ha for forbrukerne og for tilbudet ute i distriktene.

Det sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til NRK.

Han tror likevel at Konkurransetilsynet kan finne på å snu i sin vurdering innen fristen de har for å komme med en avgjørelse 3. januar.

Jans Jørgen Elnæs, flyanalytiker

– Jeg tror det er større sjanse for at de godkjenner kjøpet enn at de ikke godkjenner det, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

– Jeg tror at Konkurransetilsynet har fått mer press på seg til å konkludere i en grundig og omfattende vurdering som tilsynet har gjort.

Elnæs mener Norwegian ville vært en optimal kjøper av Widerøe, som er på leting etter andre eiere.

– For Widerøe vil det være et stort nederlag om Konkurransetilsynet ikke godkjenner oppkjøpet. Med Norwegian ville de fått en helt optimal eier, sier han og fortsetter:

– Norwegian har selv vært gjennom en omfattende omstrukturering, som de har kommet ut av med 20 i stil. Det vil de også kunne gjøre med Widerøe, slik at også de kan bli profitabelt.

Avgjøres på nyåret

Etter at fristen for Norwegian til å gi tilsvar går ut fredag, har tilsynet nå frem til 3. januar med å fatte et endelig vedtak i saken.

Tilsynet kan da endelig forby oppkjøpet av Widerøe, eller de kan la seg overbevise av Norwegians tilsvar og likevel tillate oppkjøpet.

Hvis tilsynet legger ned et endelig forbud, kan Norwegian klage til det som kalles Konkurranseklagenemnda.

Hvis Norwegian vinner der, er kampen om å få kjøpe Widerøe vunnet. Tilsynet kan ikke anke i denne typen sak.

Hvis Norwegian derimot taper i nemnda, kan flyselskapet ta striden med tilsynet inn for rettsapparatet. Da går kampen rett til lagmannsretten og med ankemulighet til Høyesterett.