NRK Meny
Normal

Kuttet miljøskadelig palmeolje i mat – Nå fyller vi mangfoldige ganger mer på bilen isteden

Storstilt mobilisering fra matvarebransjen, bloggere og forbrukere førte til en drastisk reduksjon i palmeolje i mat produsert i Norge. Samtidig brukte vi 60 ganger mer palmeolje til biodrivstoff enn til mat, ifølge Regnskogfondet.

Mobiliserte mot palmeolje i mat

MOBILISERTE MOT PALMEOLJE: Ole Robert Reitan i Rema, Tine Sundtoft (H) Klima- og miljøvernminister, Lars Løvold leder for Regnskogfondet, Håkon Lindahl rådgiver i Framtiden i Våre Hender, Dag Olav Stokken kommunikasjonsdirektør i Orkla-konsernet og Sophie Elise Isachsen blogger, under Arendalsuka i 2015.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Er du en av dem som har sluttet å spise mat med palmeolje for å redde regnskogen?

Da skal du vite at palmeoljekuttet i mat er minimalt sammenlignet med økningen av palmeolje brukt i biodrivstoffet som puttes på fossilbiler i Norge.

Regnskogfondet sier palmeoljeindustrien er hovedårsaken til at regnskogen ødelegges i Sørøst-Asia, og at dette truer både mennesker, dyr og klimaet.

Palmeolje var det mest brukte råstoffet i biodrivstoff i 2017 og omsetningen var på 317 millioner liter, det vil si nesten halvparten av alt biodrivstoffet, viser statistikk fra Miljødirektoratet.

Inkludert svinn i produksjonsprosessen og bruken av det palmeoljebaserte restproduktet PFAD, så utgjør dette 300 000 tonn palmeolje i biodrivstoff. Til sammenligning er palmeolje i norsk mat redusert med cirka 10 000 tonn de siste årene, og er nå nede i under 5000 tonn, og stadig synkende ifølge NHO.

Palmeoljeparadokset

Storstilt mobilisering fra matvarebransjen, bloggere og forbrukere har altså ført til en drastisk reduksjon i palmeolje i mat produsert i Norge.

Samtidig krever norske myndigheter at 10 prosent av alt drivstoffet som selges i Norge i 2018 er biodrivstoff. I fjor var kravet overoppfylt, og hele 18 prosent av alt drivstoff var biologisk.

Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet mener Stortinget må sette en stopper for utviklingen og sørge for å gjøre palmeoljebasert drivstoff ulønnsomt.

– Boikott og bevisste forbrukere har gitt resultater på norsk mat. Men det hjelper så lite når norsk politikk gjør at vi fyller palmeolje på bilene i stedet, sier Lundberg.

Det er ingen ferske tall på bruken av palmeolje i mat etter 2015. Men ifølge Regnskogfondet og NHO er reduksjonen fortsatt, slik at det sannsynligvis er en del lavere nå.

– Samtidig sier tallet 5000 tonn noe om størrelsesforholdet mellom palmeolje i mat og det som brukes til biodrivstoff. I 2017 ble det brukt 60 ganger mer palmeolje til biodrivstoff enn vårt anslag på hvor mye som brukes i mat, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet.

Håper forbrukermakten også kan ramme biodrivstoff

Klimaminister Ola Elvestuen (V) sier satsingen på biodrivstoff skal ha størst mulig klimaeffekt og ikke bidra til avskoging.

– Endringene i matbransjens bruk av palmeolje viser at forbrukermakten virker. Jeg vil derfor gi forbrukerne enklere tilgang til informasjon om klimaeffekten av biodrivstoff, og har samtaler med biodrivstoffbransjen om mulighetene deres for å redusere bruken av palmeolje, skriver Elvestuen til NRK.

Han ønsker tiltak som øker bruken av såkalt «avansert biodrivstoff», som er laget av avfall, og som er mer bærekraftig.

– Vi vil øke innblandingskravet for avansert biodrivstoff og vurdere om avgiftssystemet kan innrettes mer målrettet, slik at vi også fremmer avansert biodrivstoff.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger