Hopp til innhold

Kuttet miljøskadelig palmeolje i mat – Nå fyller vi mangfoldige ganger mer på bilen isteden

Storstilt mobilisering fra matvarebransjen, bloggere og forbrukere førte til en drastisk reduksjon i palmeolje i mat produsert i Norge. Samtidig brukte vi 60 ganger mer palmeolje til biodrivstoff enn til mat, ifølge Regnskogfondet.

Mobiliserte mot palmeolje i mat

MOBILISERTE MOT PALMEOLJE: Ole Robert Reitan i Rema, Tine Sundtoft (H) Klima- og miljøvernminister, Lars Løvold leder for Regnskogfondet, Håkon Lindahl rådgiver i Framtiden i Våre Hender, Dag Olav Stokken kommunikasjonsdirektør i Orkla-konsernet og Sophie Elise Isachsen blogger, under Arendalsuka i 2015.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix

Er du en av dem som har sluttet å spise mat med palmeolje for å redde regnskogen?

Da skal du vite at palmeoljekuttet i mat er minimalt sammenlignet med økningen av palmeolje brukt i biodrivstoffet som puttes på fossilbiler i Norge.

Regnskogfondet sier palmeoljeindustrien er hovedårsaken til at regnskogen ødelegges i Sørøst-Asia, og at dette truer både mennesker, dyr og klimaet.

Palmeolje var det mest brukte råstoffet i biodrivstoff i 2017 og omsetningen var på 317 millioner liter, det vil si nesten halvparten av alt biodrivstoffet, viser statistikk fra Miljødirektoratet.

Inkludert svinn i produksjonsprosessen og bruken av det palmeoljebaserte restproduktet PFAD, så utgjør dette 300 000 tonn palmeolje i biodrivstoff. Til sammenligning er palmeolje i norsk mat redusert med cirka 10 000 tonn de siste årene, og er nå nede i under 5000 tonn, og stadig synkende ifølge NHO.

Palmeoljeparadokset

Storstilt mobilisering fra matvarebransjen, bloggere og forbrukere har altså ført til en drastisk reduksjon i palmeolje i mat produsert i Norge.

Samtidig krever norske myndigheter at 10 prosent av alt drivstoffet som selges i Norge i 2018 er biodrivstoff. I fjor var kravet overoppfylt, og hele 18 prosent av alt drivstoff var biologisk.

Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet mener Stortinget må sette en stopper for utviklingen og sørge for å gjøre palmeoljebasert drivstoff ulønnsomt.

– Boikott og bevisste forbrukere har gitt resultater på norsk mat. Men det hjelper så lite når norsk politikk gjør at vi fyller palmeolje på bilene i stedet, sier Lundberg.

Det er ingen ferske tall på bruken av palmeolje i mat etter 2015. Men ifølge Regnskogfondet og NHO er reduksjonen fortsatt, slik at det sannsynligvis er en del lavere nå.

– Samtidig sier tallet 5000 tonn noe om størrelsesforholdet mellom palmeolje i mat og det som brukes til biodrivstoff. I 2017 ble det brukt 60 ganger mer palmeolje til biodrivstoff enn vårt anslag på hvor mye som brukes i mat, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet.

Håper forbrukermakten også kan ramme biodrivstoff

Klimaminister Ola Elvestuen (V) sier satsingen på biodrivstoff skal ha størst mulig klimaeffekt og ikke bidra til avskoging.

– Endringene i matbransjens bruk av palmeolje viser at forbrukermakten virker. Jeg vil derfor gi forbrukerne enklere tilgang til informasjon om klimaeffekten av biodrivstoff, og har samtaler med biodrivstoffbransjen om mulighetene deres for å redusere bruken av palmeolje, skriver Elvestuen til NRK.

Han ønsker tiltak som øker bruken av såkalt «avansert biodrivstoff», som er laget av avfall, og som er mer bærekraftig.

– Vi vil øke innblandingskravet for avansert biodrivstoff og vurdere om avgiftssystemet kan innrettes mer målrettet, slik at vi også fremmer avansert biodrivstoff.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger