Hopp til innhold

Palmeolje ut av maten, inn på tanken

Mens palmeolje er fjernet fra maten vår har politikerne sørget for at nordmenn kjører rundt med palmeoljeprodukter på tanken. – Et klimatiltak for å lette vår egen samvittighet, sier Sophie Elise Isachsen.

Sophie Elise Isachsen

Sophie Elise Isachsen har gått i bresjen mot bruk av palmeolje i matvarer. Hun mener politikerne har skapt en ond sirkel.

Foto: Per Onsheim / NRK

CO₂ i atmosfæren
424,6 ppm
1,5-gradersmålet
+1,12 °C
Les mer  om klima

Bloggeren som gikk i bresjen mot bruk av palmeolje i matvarer som påskeegg, sier hun er sjokkert over at nordmenn nå fyller palmeoljeprodukter på tanken.

– Jeg føler det var en avgjørelse som ble tatt for at vi her i Norge skal føle oss litt bedre og lette vår samvittighet når vi kjører rundt i dieselbilene våre. Vi er ikke viktigere bare fordi vi er plassert her, sier hun.

Bilene som frakter den palmeoljefrie maten rundt omkring kjører selv på palmeoljeprodukter. Isachsen mener politikerne har satt folk i en nær umulig situasjon.

– Det virker som en evig slags ond sirkel, men er det noen som kan gjøre noe, så er det folket. Det er jo ikke politikerne, for det er de som har gjort at man er i denne knipen, sier Isachsen.

Nesten bare palmeoljeprodukter tilgjengelig

Ledet an av Venstre bestemte Stortinget i sommer at Norge skulle kutte klimagassutslipp ved å pålegge bensinstasjonsselskapene å blande inn mer biodrivstoff i bensin og diesel.

Stortinget sjekket ikke hvilket biodrivstoff som er tilgjengelig. Hadde politikerne gjort det, ville de fått til svar at det nesten bare er biodrivstoff laget på palmeoljeprodukter på markedet.

Pål Heldaas

Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail mener de ikke har andre alternativer.

Foto: Per Onsheim / NRK

– Det er rundt 6 milliarder liter syntetisk biodiesel i det europeiske markedet. Bare én milliard er basert på annet råstoff enn de ulike palmeråstoffene, sier informasjonssjef Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail.

Regnskogfondet sier absolutt nei til stoffet, noe Heldaas sier han forstår.

– Vi friskmelder ikke palmeoljeindustrien når vi kjøper disse produktene, men vi har et omsetningspåbud, vi har ikke andre alternativer.

«Hopp-og-sprett-politikk»

Norsk Petroleumsinstitutt kritiserer politikerne for å ha fattet vedtak de overhodet ikke overskuet konsekvensene av.

– Norsk biodrivstoffpolitikk har vært hopp-og-sprett-politikk i mange år. Det gir oss lite forutsigbarhet, og gjør at vi får veldig kort tid på oss til å implementere de nye kravene, sier generalsekretær Inger-Lise Nøstvik i NHO-bransjeforeningen.

NHO har foreslått å lage en mer langsiktig plan for å unngå kortsiktige løsninger, som innebærer at man må velge komponenter som er tilgjengelige i dag.

Spørsmålet er om storsatsingen på biodrivstoff i det hele tatt er den behagelige broen over til framtiden som politikerne ønsker, eller om det er et blindspor.

– Det er mange faktorer vi ikke har kontroll på når det gjelder totaleffekten av biodrivstoff på miljø, klima og samfunn. Det er mange usikkerheter rundt nettoeffekten av å bruke biomasse som drivstoff, sier Marianne Tronstad Lund ved klimaforskningssenteret Cicero.

AKTUELT NÅ