Hopp til innhold

– Politikerne styrer oss rett inn i palmeolja

Circle K vil ikke bruke palmeolje i sitt drivstoff, men frykter at de ikke har noe valg når regjeringens krav om biodrivstoff øker til 20 prosent i 2020.

Circle K

Circle K frykter at de blir nødt til å ta i bruk palmeolje i sitt biodrivstoff for å oppfylle kravene fra regjeringen.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Det kan bli en vanskelig øvelse å fylle drivstofftankene med nok biodrivstoff uten å bruke palmeolje.

I 2020 øker kravet fra 10 til 20 prosent omsetning av biodrivstoff. Det vil si at 20 prosent av det som kommer ut av pumpene på bensinstasjonen skal være laget av planter eller avfall. I dag er nesten halvparten av biodrivstoffet i Norge laget av palmeolje.

Selv om den er bærekraftsertifisert, og dermed ikke fra regnskogen, mener miljøbevegelsen at økt etterspørsel fører til økt bruk av palmeolje fra regnskog.

Esso og St1 har palmeolje i sitt drivstoff. Circle K, UnoX og YX sier de ikke bruker palmeolje.

Men nå frykter Circle K at de blir tvunget til å sette egne prinsipper til side.

Palmeoljefabrikk i Kuala Lumpur

Regnskogfondet mener matvareindustrien må ty til palmeolje fra regnskogene når EU støvsuger markedet for bærekraftig og regnskogfri palmeolje.

Foto: Samsul Said / Reuters

Har ikke noe valg

– Vi frykter at når kravet øker, så har vi ikke noe annet valg enn palmeolje, sier Anders Kleve Svela, kategorisjef for drivstoff i Circle K.

I dag bruker Circle K raps og frityrolje til diesel, mens sukker, hvete, mais og skogsavfall blir til bioetanol i bensin.

Omtrent 80 prosent av biodiesel, såkalt HVO, som lages i verden i dag, er laget av palmeolje, ifølge Svela.

– Det er ingen alternativer i sikte. Politikerne styrer oss rett inn i palmeolja når de øker omsetningskravet.

Anders Kleve Svela, Circle K

Anders Kleve Svela i Circle K

Foto: Johnny Syversen

UnoX holder en knapp på at de skal klare seg uten palmeolje:

– Så får vi håpe at politikerne legger til rette for de mest bærekraftige produktene, sier Ole Johannes Tønnessen, daglig leder i UnoX Norge AS.

Ber om fritak

– Ønsker statsråden at vi skal bruke palmeolje for å nå omsetningskravet i 2020? Eller kan vi slippe dersom vi ikke finner alternative råstoffer? spør Circle K klimaministeren.

– Kravet er der. Nå har dere vært gode til å finne alternativer så langt. Jeg forventer at Circle K også vil klare å finne alternativer fram mot 2020, svarer Ola Elvestuen (V).

Neste uke møter han drivstoffbransjen for å diskutere nye løsninger på palmeoljeproblemet.

Langt unna alternativt biodrivstoff

På Tofte i Buskerud bygger Statkraft et testanlegg for biodrivstoff basert på skogsavfall. De skal teste ut ny teknologi, før de eventuelt starter produksjon av større volum.

– Om alt går etter planen lager vi 100–150 millioner liter først etter 2022, sier pressetalsmann i Statkraft, Knut Fjerdingstad.

Biodrivstoff fra skogbruksavfall er såkalt avansert biodrivstoff og telles dobbelt i regnskapet, derfor er det behov for mindre avansert biodrivstoff enn mat-basert drivstoff for å oppfylle omsetninskravet.

Behovet for biodrivstoff i 2020 er beregnet til å ligge mellom 500 og 700 millioner liter.

Elvestuen sier han har begynt å se på flere virkemidler får å få ned palmeoljebruken.

– Kravet om at mer av biodrivstoffet skal stamme fra avfall vil øke framover. Dette gir klare signaler til produsentene om at det vil lønne seg å lage avansert biodrivstoff.

Det foreligger planer om produksjon, det finnes nok norske skogressurser, og høringsinnspill viser at det er potensiale for å erstatte dagens volum av palmeolje innen fire til fem år, forteller Elvestuen.

Ber bensinstasjonene ta ansvar

ZERO vil ha boikott av og avgift på palmeoljediesel. Miljøstiftelsen mener også bransjen må ta sin del av skylden.

– Palmeoljediesel gir høyere utslipp fordi vi får regnskogødeleggelser med på kjøpet, sier Kari Asheim, fagansvarlig på transport i ZERO.

Ifølge Circle K er det mulig å finne alternativer til palmeolje med dagens krav. Men flere bensinstasjoner bruker palmeolje fordi det er billigst.

St1 har omlag en tredel av omsetningen av palmeoljedieselen i Norge.

– Vi er mest opptatt av å redusere utslippene. Samtidig som vi jobber med å øke tilgangen på bærekraftig biodrivstoff, mener vi det er viktig å benytte alle virkemidler for å nå klimamålene, sier Sigrid Louise Philippart, kommunikasjonssjef i St1.

Esso sier de følger myndighetenes signaler om økt innblanding av biodrivstoff.

– Opptrappingen av biodrivstoff i Norge skjer raksere enn veksten av alternativene til matolje-baserte produkter, sier informasjonsdirektør Tore Revå.

Revå forklarer at Esso kun bruker sertifisert palmeolje, og at de har bestilt vesentlig mindre palmeolje i år enn i fjor.

AKTUELT NÅ