Hopp til innhold
Raymond Rynning fyller billig diesel i Sverige.

Billigere drivstoff i Sverige: – Det betyr mindre handling hjemme

Svenske myndigheter har kuttet avgiftene på drivstoff kraftig. Det gleder nordmenn på grensehandel.

Brøytebil på veien.

Entreprenør tror anleggsbransjen kan bli elektrisk

Det kan bli forbud mot å kjøpe anleggsmaskiner som går på fossilt brensel. – Alle må jobbe sammen for å få det til.

Posten Norge viser frem den største og første elektriske lastebilen som skal brukes på Svalbard

Norges største utslippssektor krever handling fra regjeringen

Veitrafikk og transport er Norges desidert største utslippssektor. Næringen vil omstille seg, men mener de ikke klarer det med dagens politikk.

Tre personer i gule vester og hvite hjelmer går foran noen svarte store tanker på et biogassanlegg på Stord i Vestland

Preget av stank og tjener ikke penger – nesten nytt biogassanlegg stenger på dagen

Anlegget ble bygget med 50 millioner i statsstøtte og åpnet av statsministeren.

Steinar Karlsen, adm.dir. i transportselskapet Litra Gass, etterlyser tydelegare tale frå regjeringa.

Går frå biogass tilbake til diesel

Han hadde ambisjonar om eit grønt skifte og 100 tankbilar med biogass som drivstoff på vegen i år. Det har Steinar Karlsen i Litra Gass gitt opp. No fyller han diesel igjen.

Vigdis Vandvik

Forsker kritisk til bio­drivstoff som klima­tiltak

Regjeringen vil ha mer biodrivstoff i veitrafikken. – Stor risiko for at vi forflytter klimaproblemene fra våre regnskap til andre deler av verden, sier forsker.

Eivind Håland

Her renner ødelagte gressklippere inn på verksted – gir ny miljøvennlig bensin skylden

Mange sliter med å få gang på motoren med den nye bensinen.

Fly på vingene

Regjeringa droppa flykrav i det stille

Eit fleirtal på Stortinget vil ha «grønare» drivstoff på norske fly. Regjeringa har utsett kravet, men gløymde å gi beskjed.

Hurtigruteskipet Otto Sverdrup ligg til kai i Ålesund. Vi ser baugen på skipet like over ei gangbru. I forgrunnen i biletet, ute av fokus, ser vi nokre julelys. På sidene av skipet er leilegheitsbygg, og bak ser vi snødekte fjell.

Kjernekraft kan bli redninga for cruisetrafikken

Om 10 år kan store cruiseskip ha kjernefysisk framdrift og null utslepp. – Om vi vil, får vi det til, seier professor.