I fjor var 18,8 prosent av drivstoffet som fylles på norske tanker laget av biologisk materiale som planter eller ulike typer avfall, viser tall som Miljødirektoratet la fram fredag.
Kravet for 2018 er på 10 prosent biodrivstoff, og dermed har vi allerede overoppfylt målet. Men miljøorganisasjonene jubler ikke.
Grunnen er at nesten halvparten av biodrivstoffet er laget av palmeolje.
- Les også:
– 220 kvadratkilometer ødelagt for alltid
– Palmeoljedieselen som ble solgt i fjor fører til avskoging på et område på omtrent halve Oslos areal. 220 kvadratkilometer med regnskog som er ødelagt for alltid, som følge av norsk biodieselpolitikk, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet til NRK.
Og det holder ikke at norsk palmeolje er bærekraftsertifisert og regnskogfri, mener han.
– Når Norge og EU støvsuger markedet for regnskogfri palmeolje, må matvareindustrien hente olja si fra regnskogområder, sier Ranum.
Regnskogfondet mener at palmeoljediesel fører til høyere klimagassutslipp enn fossilt drivstoff. Grunnen er at regnskogen fanger CO₂ fra lufta, og frigjør store mengder karbon når den hugges.
– Katastrofalt for biodrivstoffsatsingen
Miljøstiftelsen Zero mener palmeoljen er «en katastrofe» for norsk biodrivstoffsatsing.
– Hvis ikke vi får bort palmeoljen, så risikerer vi at hele biodrivstoffsatsingen i Norge står på spill. Og vi trenger biodrivstoff for å nå klimamålene, sier Kari Asheim, fagansvarlig for transport i Zero.
Zero mener regjeringen bør legge en ekstra avgift på palmeolje, slik at den ikke lønner seg å bruke.
– Det som skjer nå er at noen drivstoffselskaper blander inn masse palmeolje, fordi det er billigere enn fossilt drivstoff, sier Asheim.
– Palmeolje er et effektivt virkemiddel
I dag er det drivstoffkjedene St1 og Esso som har palmeolje på tanken. De andre kjedene opplyser at de ikke bruker palmeolje.
De kjedene som ikke bruker palmeolje i sitt biodrivstoff, mener det er mulig å nå omsetningskravet uten bruk av palmeolje. Hos drivstoffkjeden St1 mener de at palmeolje produsert på riktig måte er en del av løsningen hvis vi ønsker å redusere utslippene fra veitrafikken.
– Forutsatt at det er sertifisert og sporbart og oppfyller bærekraftskriteriene, så mener vi palmeolje er et effektivt virkemiddel. Skal vi klare å nå de ambisiøse klimamålene våre, så må vi ta i bruk alle virkemidler, sier Thomas Hansen, direktør for fornybar energi i St1.
Vil se på reguleringen
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) frykter ikke at regjeringens krav om 40 prosent biodrivstoff innen 2030 vil føre til at drivstoffkjedene tvinges til å fylle tankene sine med palmeolje.
– Nei, mot 2030 må vi ha kommet mye lenger med å få ned behovet for drivstoff til transport. Og vi må ha kommet lenger i kriteriene for bærekraft og ikke minst biodrivstoff laget av avfallsprodukter, som jo gir den største klimaeffekten, sier Elvestuen.
Noen ekstra avgift på palmeolje er foreløpig ikke blant klimaministerens planer.
– Det er mye her som jeg må tenke på og som vi må ta med oss når vi skal legge planene våre framover. Men vi må gjøre biodrivstoffet så miljøvennlig som mulig så raskt som mulig.