Hopp til innhold

Breivik: – Regjeringen er ikke i nærheten av å holde avtalen

STORTINGET (NRK): Venstre mener regjerings forslag om et grønt skatteskifte ikke lever opp til avtalen de skrev under på i fjor. De vil se helheten før de svarer på om regjeringen fortsatt kan regne med Venstres støtte.

terje breivik

INGEN KONKLUSJON: Venstres nestleder og finanspolitiske talsperson Terje Breivik er skuffet over regjeringen, men vil ikke si om forslagene innebærer at Venstre trekker sin støtte.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– For Venstre er det viktig at statsbudsjettet 2017 bidrar til å være starten på å løse klimaproblemet. Det som ble presentert i dag er ikke et grønt skatteskifte som bidrar til det, sier finanspolitiske talsperson og nestleder Terje Breivik til NRK.

Tidligere i dag kom regjeringen med sitt forslag til grønt skatteskifte.

Som NRK meldte tidligere i dag foreslår de å øke dieselavgiften med 35 øre og bensinavgiften med 15 øre.

Ultimatum

Under pressekonferansen i statsministerboligen var både finansminister Siv Jensen (Frp) og statsminister Erna Solberg (H) klokkeklare på at det var så langt de var villige til å gå.

Samtidig foreslo de en rekke lettelser for bilistene. Årsavgiften skal ned, pendlerfradraget skal opp, og bompengesatsene skal ned.

I sum går bilistene i pluss.

Under Venstres pressekonferanse i Stortinget fredag var Breivik klar på at regjeringen ikke går langt nok.

– Gir ikke betydelige reduksjoner

Han viser til budsjettavtalen i fjor, der regjeringen lover at 2017-budsjettet skal inneholde en avgifts- og skatteomleggingen av en «størrelse som forsterker klimaforliket og gir betydelige reduksjoner i klimautslippene».

– Det regjeringen legger fram i dag er ikke i nærheten av å følge dette opp. Det gir ikke betydelige reduksjoner i klimautslippene, og det er i det hele tatt tvilsomt om det gir noen reduksjon i det hele tatt, sier Breivik.

Han viser til at regjeringen hevder at avgiftsøkningene de foreslår vil medføre en reduksjon i klimautslippene på 200 000 tonn.

Men ifølge Breivik må man også se på hvilke effekter det gir at bilistene går i pluss på andre områder, som årsavgift og billigere bompasseringer.

– Det er all grunn til å stille spørsmål om det fører til noen utslippsreduksjon i det hele tatt.

Unge Venstre krever at Erna Solberg må forhandle, eller gå av. SV-leder Audun Lysbakken mener regjeringens forslag er så dårlig at Venstre og KrF må bryte samarbeidsavtalen og felle regjeringen.

Lever i håpet

Breivik sier Venstre ikke vil konkludere før han har sett helheten i budsjettet.

– Venstre vil bruke denne sjansen til å bidra til at statsbudsjettet 2017 bidrar til en reduksjon i klimautslippene. Før vi avsier en endelig dom, så skal vi se helheten i budsjettet. Så er vi innstilt på å bruke forhandlingsrommet, sier han.

– Det regjeringen legger fram på avgiftsøkning på bensin og diesel er det samme tilbudet som dere sa nei til for noen uker siden. Provoserer det deg?

– Det betyr i alle fall at det er grunn til å spørre seg om regjeringen har skjønt alvoret. Klimaproblemene er akutte og reelle.

Også KrF-leder Knut Arild Hareide sier det er vanskelig å konkludere på noe gitt at man ikke har fått se helheten i budsjettet.

– Men det kommer til å bli en krevende budsjetthøst for alle de fire partiene har lovet en mer ambisiøs klimapolitikk, og at utslippene skal ned, sier Hareide.

– Kan ikke bli billigere å kjøre bil

Sentralstyremedlem i Venstre, Guri Melby, sier til NRK at hun ikke kan se for seg at Venstre går med på et budsjett der det blir mer lønnsomt å være fossilbilist i 2017 enn i 2016.

– Hvis det regjeringen la fram i dag er representativt for helheten, så betyr det at Venstre ikke kan støtte dette statsbudsjettet, sier hun.

– Hva synes du om at statsministeren sier at dette er så langt de er villige til å gå?

– Jeg er overrasket over Solbergs uttalelser i dag. Venstre er tydelige på at det hun kommer med ikke er godt nok. Det overrasker meg at de sier at dette er deres endelige tilbud. Jeg hadde forventet at de var villige til å forhandle, sier Melby.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger